Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-06, 16:10
Sara&Fredrik Sara&Fredrik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 15
Standard Kan jag göra något om jag ser en lidande hund?

Jag ska åka till Kefalonien en vecka i sommar och ser fram emot resan väldigt mycket. Det som tyvärr grusar glädjen lite är tanken på de stackars hundarna som man sett och hört talas om, som lever som bandhundar i stekande sol och aldrig får röra på sig, får mat kastad till sig osv.
Det gör så ont i mig bara av att tänka på detta och jag skulle må så fruktansvärt dåligt om jag såg en hund som verkligen inte såg ut att må bra!
Finns det NÅGOT jag kan göra om jag ser en hund som uppenbarligen lider? Någonstans man kan ringa? Kan ju tänka mig att det inte är särskilt enkelt att göra något åt det här men jag skulle gärna vilja veta? Eller måste jag helt enkelt bara vända blicken åt ett annat håll även fast det skär i hjärtat..?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-06, 16:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kan jag göra något om jag ser en lidande hund?

Det bästa tror jag är att kolla om det finns nån organisation för hemlösa katter och hundar på ön. Det finns ofta på lite större öar och behöver alltid donationer i form av torrfoder eller pengar som kan användas för veterinärvård och kastrering.

Däremot har jag aldrig sett nån möjlighet att hjälpa en viss individ. Tyvärr
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-06, 17:00
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 63
Standard Sv: Kan jag göra något om jag ser en lidande hund?

Var på Kefalonia för nåt år sedan och såg INGA lidande hundar . Många hundar gick i koppel presic som här hemma och de som var bundna hade både skugga och vatten tillgängligt. Däremot fanns det magra katter utan hus och hem. Hundhållningen har blivit bättre i Grekland även om undantag finns. Man får inte glömma att i Grekland ser man på ett annat sätt än vi gör på det här med hund och katt, kulturen är annan än här i Sverige.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-06, 17:20
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Kan jag göra något om jag ser en lidande hund?

Visst är det jättejobbigt. Jag förstår precis vad du menar.
Det är inte alltid man ser dessa hundar. Man måste röra sig en del utanför turistorterna. Man kanske hör rassel av en kedja och tittar lite extra noga i busken, gräset eller under ett träd.

Vi har alltid med oss en adress eller ett telefonnummer till en hjälporganisation när vi reser till Grekland. Ger alltid ett bidrag till dessa eldsjälar…
På Kefalonia finns ”Kefalonia animal trust”. Hemsida finns.

En svensk organisation som heter ”Chanshund” jobbar med dessa problem. Gå in på deras hemsida. Där finns en ”affisch” eller ett brev på grekiska som man kan skriva ut och lägga eller klistra upp vid den fastkedjade hunden.
Klicka på PROJEKT, sedan Informationskampanj för att……, sedan Kampanjmaterial så hittar du den.

Lycka till
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-06, 19:47
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Kan jag göra något om jag ser en lidande hund?

Det finns en lag även i Grekland (lagnumret har jag tyvärr glömt) som bland annat säger att alla djur måste ha ett ordentligt skydd mot väder och vind, mat m m i enlighet med djurart! Problemet är det att det är väldigt sällan någon anmäler tex vanvård. Anmälan skall göras till polis eller vetrinär, men jag tror säkert att du kan "tipsa" en hjälporganisation. Vanvård är ju heller inte det samma här som i Sverige. Det är svårt att se dem det håller jag med om, det är därför mitt hus är fullt av hundar och katter som ingen bryr sig om!
Agda
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-19, 14:42
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Kan jag göra något om jag ser en lidande hund?

det här var en av sakerna jag oroade mig för, innan vi flyttade hit. jag har själv två gatuhundar, som kommer från spanien. och ajg såg hur mitt grekiska hem skulle fyllas av hundar! men faktiskt, jag har inte sett en enda i mitt område, som skulle behöva ett nytt hem! nu bor vi iofs i Lycavittos, som är en något tjusigare stadsdel i jämförelse med många andra (även om vårt hus skulle passa bättre någon heeelt annanstans...idag ramlade halva väggen ner med en spik...). alla hundarna vi möter på promenad, har koppel och ofta sele på sig. namnbrickor och chip är nästan regel! det gör mis å glad att det iaf har börjat hända saker!

jag vet att det i athen finns hundstall en bit utanför stan, där dom vaccinerar, kasterar och försöker finna nya hem åt många av stadens gatuhundar. det finns också en organisation som endast kastrerar och sätter på blåa halsband på hundaran, men låter dom bo kvar på gatan. faktiskt inte en jättedålig idé, dom blir matade, får springa lösa och får en massa kärlek av många olika människor. hellre det än utestängd på en balkong hela dagarna....

så även om det inte är helt bra, så är det i allafall bättre, än tidigare!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT