|
|||
|
|||
Skiathos eller Kefalonia?!
Har sån beslutsångest! Vet inte vart vi ska åka. Min sambo fyller 30 i juni och det var då tänkt att vi skulle åka till Skiathos då, å sen till Kefalonia i augusti. Men nu ska vi åka en sista minuten med mamma i aug... å det är ju inte säkert att någon av dom öarna finns som sista minuten resa just då.
Så nu måste vi alltså välja en av öarna... Vi är inte ute efter att festa, utan åker för att sola och bada. Vi kommer inte hyra bil eller så... men om vi åker till Kefaloni, så hade vi tänkt bo i Lassi och sedan ev åkt en båttur över till Lefkas. Men samtidigt är jag väldigt sugen på Skiathos Har även hört att vädret är mer osäkert på de joniska öarna?! Vill ju inte ha massa regn... vi kommer vara borta 2 eller 3v. Vilken ö har finast bad? På Skiathos finns det ju många bad... lätt att ta sig till dom med buss? Känns som resorna hinner ta slut innan jag bestämt mig! Är redan flera 2v resor till Kefalonia som tagit slut... hmm... Svårt val... |
|
|||
|
|||
Sv: Skiathos eller Kefalonia?!
Jag har aldrig varit på Kefalonia så jag kan inte jämföra öarna. Men om det är sol och bad du vill ha så kommer inte Skiathos att göra dig besviken. Det är nog få ställen i Medelhavet som kan jämföra sig med Skiathos när det gäller antalet fina stränder, över 6o finns ju på ön. Och man ser med jämna mellanrum flera av dessa stränder högt uppe på diverse rankinglistor över världens/Europas/Greklands bästa stränder. Lycka till med biljetterna!
|
|
||||
|
||||
Båda öarna är ju kända för sina underbara stränder, och en massa regn i slutet av juni och början av juli behöver du knappast oroa dig för på någon av dem.
Till stränderna på södra delen av Skiathos kommer man jättelätt med buss. Det går flera i timmen från staden längs kusten och så gott som varje strand ligger nära en hållplats. Till stränderna på norra kusten får man ta sig på annat sätt, man kan till exempel cykla eller gå om man gillar det. Det finns även jättefina båtturer runt ön. |
|
||||
|
||||
Då säger jag kefalonia, eftersom jag nyss fick reda på att Tom Hanks brukar vara där.
|
|
||||
|
||||
Hej!
Jag har varit på båda öarna. Det är hugget som stucket nästan. Jag åkte med min mamma, i september. Vi hade det jättehärligt. Bor du i Lassi, som vi gjorde, finns det flera mindre stränder där. Lassi i sig upplevde vi då, 2000 som ett "Mini England". Vi gick oftast till Argostoli, som inte ligger allt för långt bort. Det var på kvällarna, när vi skulle hitta någon mysig taverna att äta på. Kefalonia har en del härliga stränder, men jag kan inte påstå att de finns i Lassi. Å andra sidan, Skiathos har måånga stränder som är underbara! Som sagt tidigare, hela sydsidan har en strand vid varje busshållsplats! Ni får det nog härligt vad ni än väljer. Men jag, personligen skulle nog välja Skiathos ändå. Jag är själv 30 år. När jag åker till Grekland vill jag ha härligt bad, trevliga tavernor, ev några mysig pubar, gränder, natur, underbara människor. Tillgänglighet är aldrig fel heller. Det upplevde jag inte som att fanns där vi bodde i Kefalonia. Det kändes lite sömnigt engelskt. Det kan ju har ändras förstås, vi var ju där 2000. Minns jag inte helt fel, så var det taxistrejk vid den tidpunkten när vi var där! Förresten, träffade jag och mamsen på Björn Kjellman utanför "Delfin Supermarket" i Lassi. Han stod och väntade på taxi..... Ha en underbar resa vart ni än bär iväg! Jenny |
|
|||
|
|||
Tack så jättemycket för alla svar
Det lutar åt Skiathos nu faktiskt! |
|
|||
|
|||
Svar till Bob-Kåre angående Tom Hanks och Kefalonia: Goldie Hawn och maken Kurt Russel brukar komma varje sommar till Skiathos!
|
|
|||
|
|||
Hade bestämt oss för Skiathos... men nu sa en på jobbet, som varit där, att baden inte är så fina?! Men dom ser ju jättefina ut
Sen att det är jättedyrt! Att hamburgare och stripes kostar 200 kr??! Men det kan väl inte stämma? Hur är prisnivån? Vill ju gärna åka dit, men inte om det är så dyrt... |
|
||||
|
||||
Med baden menar du stränderna och inte pooler, antar jag. Frågade du på vilket sätt personen inte tyckte att de är fina? Allting är ju en smaksak och det finns säkert människor som inte gillar stränderna på Skiathos.
Det är mycket folk på alla kända stränder på ön. Det beror på att så många tycker att de är fina och att Skiathos därför har mycket turister. Det innebär att många stränder är kommersialiserade med solstolar, parasoll, tavernor, snabbmatställen, barer, vattensport, mm. På en del ställen spelas det hög musik. Om man inte gillar sådant så tycker man nog inte heller om stränderna. Fast om man är där i början eller slutet av säsongen är det mycket lugnare och även i högsäsong går det att hitta små lugna stränder. Stranden närmast staden är smal och grusig. En del tycker att det är perfekt, andra gillar det inte. Jag var inte till alla stränder längs kusten från staden, men jag har hört att de som ligger närmare staden inte har lika mjuk sand som de som ligger ca 6 km och längre bort. Priserna på Skiathos varierar ganska mycket mellan olika ställen. Det finns rysliga överpriser, men också många ställen med normala grekiska priser. Sonen åt hamburgare en gång på en av de stora stränderna. Jag minns inte vad den kostade, men vi tyckte inte det var dyrt. I övrigt åt vi bara grekisk mat, till exempel gyros när vi ville ha något snabbt, och det var inte dyrare än på andra ställen - men vi valde tavernor där det såg grekiskt ut och inte turistiskt. Det finns jättedyra turistfällor där, det ska man ha klart för sig. Fast jag tror inte de är dyrare än liknande ställen på till exempel Rhodos och Kreta. |
|
|||
|
|||
Hej,
I mina ögon är Skiathos en toppenfin ö med mycket bra stränder. Har aldrig varit på Kefalonia, så den kan jag inte uttala mig om. Men jag gillar Skiathos för att det är en både vacker och lättillgänglig ö. Upplevde prisnivån som högre än på andra grekiska öar jag har besökt. Men nu var det ju också närmare 15 år sedan jag var där, så de andra öarna kan mycket väl ha kommit ikapp prisnivåmässigt. Andra intryck jag fick var att mycket på ön kändes tillrättalagt och inte så genuint. Men de vackra vyerna gör att jag gärna åker tillbaka, också med tanke på att jag då även skulle vilja passa på att besöka Skopelos och Alonissos. /Christin |
|
|||
|
|||
"Inte så fina stränder.." Oj då! Din vän har nog inte sett så mycket av Skiathos. Skiathos har över 60 stränder och av dom finns det kanske ett 10-tal som jag inte gillar. Som Elisabet säger, dom är sämre närmare staden. Man ser ofta Skiathos stränder nämnda på rankinglistor över världens eller Europas bästa stränder, stränder som Koukounaries och Banana beach t.ex. Åk iväg från Skiathos stad, längs sydkusten med buss t.ex. eller till norra delen med moped eller hyrbil så hittar du garanterat fina sträner. I norr t.ex. Mandraki Elias beach eller varför inte Krafi Ammos, den Gömda Stranden, där även mitt i turistsäsongen kanske det bara finns ett dussintal badande på den 100 meter långa stranden. Eller ta badbåtarna till den lilla grannön Tsougria där du hittar min favoritstrand. Bland grekerna är Skiathos just känt för sina fina stränder!
Och sen, 200 kronor för en hamburgare? Jag undrar var din vän varit någonstans. Även om det finns dyra ställen på Skiathos så har jag svårt att tänka mig att man kan få betala så mycket. Kan det ha varit på strippen, där klubbarna ligger? Den delen är ju dyrast på Skiathos. Om du söker på Google efter Taverna-Thessaloniki på Skiathos (den ligger på Megali Ammos nära stan) ser du menun med prislista (men dom har förståss inga hamburgare). Dom priserna är ganska normala för Skiathos. Jag tror nog att du får en bra semester! Senast redigerad av Jayo den 2007-03-03 klockan 10:51. Anledning: tillägg |
|
|||
|
|||
tack för alla svar!!
Känns lugnande nu=) Vi hade tänkt åka buss till Koukounaries och Banana beach m.m Å dom stränderna ser ju jättehärliga ut! Och som du säger Jayo, så ser man ofta stränderna högt upp på rankinglistorna, så hon snackar bara... Kan tillägga att den tjejen (som sa så), och jag inte gillar varandra överdrivet mycket Så vet inte om hon sa så bara för att hon var avundsjuk eller så För det låter inte speciellt rimligt med dom priserna. Till lunch brukar det oftast bli gyros... å sen middag på nån grekisk taverna, tzatsiki å souvlaki, mums Vi funderar även på att göra en dagsutflykt till Skopelos och Alonissos... |
|
||||
|
||||
Att en hamburgare kostar 200,- var väl lite överdrivet. MEN det är dyrt på Skiathos att äta och handla. Vi hittade dock bra resturanger med god mat och bra i pris. Det gäller att leta in i mellan gatorna i stan.
Stränderna är helt fantastiska! Lotta |
|
|||
|
|||
Nu är resan bokad! Det blev Skiathos.
Längtar tills vi åker! |
|
||||
|
||||
Du kommer inte att ångra dig, Skiathos är helt underbart! Hyr vespa och besök även stränderna på norra sidan! Ta med en picknick korg och tillbringa en dag på Elias Mandraki! Är det fullmåne när ni är där så finns en pizzeria med utsikt över hela stan, vad den heter kommer jag inte ihåg, Panorana eller nåt sånt, Jayo kanske kan tala om det! Att sitta där och njuta av de goda pizzorna med fullmånen är bara ett måste! Kom bara ihåg att boka bord, det brukar vara ganska fullt där! Lycka till.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Abi, som åker om 89 dagar, 16 tim, 23 min......... |
|
|||
|
|||