Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-02-03, 21:54
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 132
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

För mig är grekfrukost:att mannen får dra iväg till bageriet för att fixa bröd, till det är det yoghurt, frukt och honung som gäller. Kaffe förstås och kanske ett ägg, med knallgul gula. Lite olika pålägg och juice så är det fullbordat. var den intas beror på lägenhetens läge. Ligger altanen redan i sol kan det vara skönast att sitta i skugga eller tom. inne, med öppen dörr. för mig med sällskap tror jag inte att "uteätarfrukost" är speciellt aktuellt. De gånger vi nödgats göra det har det varit väldigt dyrt. Frukost är så enkelt att fixa själv och ett ganska skönt sätt att börja dagen på. Om det kniper går det ju bra med enbart bröd och kaffe.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-02-03, 22:04
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Så mycket ni orkar äta till frukost Jag själv är nöjd med en burk honung med yougurt och en ost macka.Kanske en kopp kaffe också

Riitta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-02-03, 23:28
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Så mycket ni orkar äta till frukost Jag själv är nöjd med en burk honung med yougurt och en ost macka.Kanske en kopp kaffe också

Riitta
HM...Riitta en burk honung....e du stark som Bamse?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-02-04, 07:50
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

När jag läser allas inlägg, så längtar jag verkligen till Grekland.

Jag äter mig oftast mätt på deras bröd. Men nåt gott pålägg på!
Brödet är ju så gott! Juice, yoghurt och kaffe.

Och sedan väntar en ny härlig dag i Grekland!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-02-04, 08:59
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Hi,hi.Det var det märkligaste frukost jag har ätit .Menar tvärtom förstås

Riitta
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-02-04, 09:10
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Nej,nu får jag sluta larva mig En burk god Grekisk yogurt,med några SKEDAR härlig rinnande honung vill jag gärna ha

Riitta
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-02-13, 13:52
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Citat:
Bacon och ägg....säga vad man vill men Grekerna kan Bacon och ägg!
SÅ för mig är den ultimata grekiska frukosten, Bacon och ägg....och JA jag har haft postkod w17 innercity unit of london några månader!!!

Bacon och ägg är alltså min mest Grekiska frukost alla gånger.
Håller med föregående talare! fast då har jag haft adressen: Chalkwell Park Drive, Leigh On Sea, Essex i 7 år
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-02-13, 14:27
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Reser jag själv blir det alltid frukost på byn. Färskpressad apelsinjuice med en klyfta citronsaft nedpressad. Kaffe, ägg och bacon med några skivor paprika och tomater. Vitt bröd, färskt förstås lite lätt rostat.

Med familjen blir det oftast frukost på balkongen. Yougurth, honung, te, kaffe, ost (skrattande kossan), skinka, frukt, en tub med kaviar och nyköpt bröd och croissanter från bagaren.
Mjölkskummaren är med hemifrån så det brukar bli en eller två Latte som räcker länge.
Sen måste man tyvärr diska ........
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-02-18, 14:00
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Ser ut som att Ägg och Bacon vinner i längden. Missar inte denna frukost mer än 2 dagar på en vecka i Grekland. Smakar ju även smarrigt med lite honung på brödet till en god kopp kaffe!
Yeasou
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-02-18, 17:17
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Unngår 'hotell-frokost' selv om det skulle inngå i prisen - foretrekker vann, kaffe, frukt og kanskje yoghurt, på balkongen så klart. Helst sammen med vakker utsikt!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-03-09, 23:40
pia-mariannes avatar
pia-marianne pia-marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Tanumshede
Inlägg: 46
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Frukosten är det bästa på hela dagen.Härligt att få stiga upp på morgonen,duscha och styra kosan mot en härlig frukostbuffé.
Det är bara att välja på en massa "godis".Inga matrester eller disk som jag behöver att ta hand om.Toppen det!
På min semester vill jag inte laga mat och diska. Nej,då vill jag ägna tiden åt annat än inköp och matlagning.
Den huvudrollen har jag hemma och den vill jag inte ta med mig på min semester.


mvh pia-marianne
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-03-10, 00:27
Sharons avatar
Sharon Sharon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 22
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Steker på några ägg, småkorvar, bacon. Lägger det i en plastburk med lock. I nästa burk blir det tomater, gurka rödlök. Stannar på vägen till strander och inhandlar bröd. Framme vid stranden blir det en macka med salig blandning, mums! Sen brukar jag ha med mig, nescafé, socker, mjölk, plastmuggar, sugrör samt en frappévisp! Ni som har gjort egen frappé i plastmugg vet hur det låter när man stoppar ner vispen i muggen. De som ligger på samma standhalva som oss sätter sig upp och kolla vad ljudet kommer ifrån, jag kan sägga att det låter som något helt annat! Ibland har vi lyxat till oss med is i frappén också. Konstigt det där med att inte frappén smakar lika gott hemma som i grekland, vad kan det bero på? Någon som vet?
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-03-10, 08:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Sharon Visa inlägg
Konstigt det där med att inte frappén smakar lika gott hemma som i grekland, vad kan det bero på? Någon som vet?
Nescafeen du kjøper i Hellas til å lage frappé med, er ikke den samme som vi har hjemme. Pleier å kjøpe noen bokser med hjem til Norge, de veier jo ingenting. I tillegg er boksemelken viktig for å få fram den rette smaken.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-03-10, 09:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Men framför allt beror det väl på VATTNET. Det smakar ju helt olika i Grekland och Skandinavien.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-03-10, 10:29
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Vannet, tja... Når jeg lager frappé hjemme i Nafplio bruker jeg flaskevann, som jo smaker omtrent som "norsk" vann. Synes ikke det er merkbar forskjell på frappeene jeg drikker på greske kafeer, hjemme i Nafplio og hjemme i Stavanger, når jeg på sistnevnte sted bruker gresk Nescafé og boksemelk.
Men hvis jeg lager frappe i Stavanger med "norsk" Nescafé og vanlig melk, blir drikken noe helt annet.
Gresk kranvann er jo ikke det samme overalt heller. I Athen er det nærmest udrikkelig, mange steder (som her i Nafplio) er det ok, mens i Makedonia, for eksempel, smakte det som kildevann!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-03-10, 12:01
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Men framför allt beror det väl på VATTNET. Det smakar ju helt olika i Grekland och Skandinavien.

Elisabeth, Det tror jag att mycket hänger på, just vattnet.
Håller inte med Admirala om att vattnet i Aten skulle vara odrickbart.
Lite mera klorsmak, men det vänjer man sig vid.
Brukar alltid ha flaskor med vatten i kylen och när vattnet är riktigt kallt smakar det som i Stockholm.

Monica
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-03-10, 12:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Vad som är gott eller odrickbart är ju en smaksak.

Jag gör inte frappé men jag gör kaffe med kranvatten och kaffe ur samma burk i Grekland och när jag kommer hem - och det får inte samma smak.
Det finns ingen annan rimlig förklaring än att det beror på att vattnet smakar olika.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-03-10 klockan 12:56.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-03-11, 10:06
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Min drømmefrokost får jeg på Hotel Africa i Rhodos by, et familiehotell ved den vestre stranden. Hotellet er rimelig, men har en frokostbuffet som passer oss akkurat, og vi synes det er ideelt å gå rett til en ferdig frokost på hotellet. Den kan gjerne inntas på hotellets terrasse.

I tillegg til flere sorter brød, kokte egg, noen ganger stekte egg eller omelett eller eggerøre (varierer), ost, kjøtt, syltetøy, og selvfølgelig honning og yoghurt, har buffeen et rikholdig utvalg av kaker, som vi aldri spiser til frokost hjemme, men som hører til opplevelsen akkurat her. Og kakene er hjemmebakte, så som regel møtes man i frokostsalen av duften av fersk bakst.

Er man heldig, og ikke sover for lenge, kan man på søndagsmorgenen høre gamlemor Margaretha, som regjerer på kjøkkenet, synge sammen med radioen når messen overføres. Hun kan hele liturgien, og det er en ganske spesiell opplevelse.

Så utvalget på buffeen, duften av nybakte kaker og mor Margaretha's sang smelter sammen til min opplevelse av den greske drømmefrokosten.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-03-19, 12:30
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Vill Du ha RIKTIG frukost när Du är i Grekland?

Hej!
Under vår första resa till Grekland, på Paros, lyckades jag hitta en supermarket som sålde "Grekiska" matvaror och inte tyska som det finns gott om t ex på Rhodos. Där hade de ett riktigt gott margarin, texten var på grekiska men jag tror det var en blandning av yoghurt och margarin, sedan fanns det riktig grekisk feta ost och skinka. Att sitta på balkongen med en kopp kaffe och mackor gjorda på färskt grekiskt bröd och det goda margarinet slår till och med frukostbuffén på tjusiga flerstjärniga hotell
En frukost bestående av juice, mjölk, kaffe, feta ost, margarin och bröd plus yoghurt till barnen räcker gott och väl i Grekland. Då vi alltid äter ägg på lördagmorgonar blir det samma sak i Grekland.
Sahar

Senast redigerad av sahar den 2007-03-19 klockan 12:37.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT