|
||||
|
||||
Definiering av bra/fina stränder....
Hur definierar ni en bra/fin strand?
Ser att en del säger : "Åk inte till den ön, åk till den här ön istället, den har mycket finare stränder". Det är ju en smaksak vad man tycker är bra eller dåligt men jag skulle tycka det var kul att veta hur tankegångarna är. Själv definierar jag en bra/fin strand så här: Inte för finkornig sand, (kryper in överallt! ), ganska folktomt ska det vara, en liten taverna att äta på, ren botten. Klapperstenar är ganska ypperligt tycker jag. Rent och bra att ligga på om man har en handuk och inte hyr solstol. Koukounaries på Skiathos anses som en av Greklands bästa/finaste stränder. Där håller jag absolut inte med! Stranden är vacker att titta på, ligger fint och tillgängligt, men den har ingen taverna bara kantiner (brrrr ) och MASSOR av folk även i maj, "knökfullt" helt enkelt.Charmen är som bortblåst. Då är Eleni Beach, som ligger nästan granne mycket finare i mina ögon, likaså Banana Beach också. Fast en liten varning, tycker man inte om naket ska man inte bada vid Banana Beach, man kan råka få se något som man inte vill se! Jenny |
|
||||
|
||||
Sv: Definiering av bra/fina stränder....
Jag tycker att en bra strand ska ha guld- el. ljus färgad finkornig sand, klart och rent vatten gärna lite grönt och botten ska vara bra "långt ut i vattnet"... Man ska känna som att man går på hm...ja, bomull, eller en mjuk kaka... På stranden ska det heller inte vara mär mycket folk...
Senast redigerad av Siri A den 2007-03-21 klockan 11:12. Anledning: Tillägg av text...!! |
|
||||
|
||||
Gärna sockerkaksmjuk sand. Har den dessutom fina klippor på sidorna blir det ett plus. Bra taverna med traditionell grekisk husmanskost hör till och gärna inte allt för mycket folk. Kolymbitres är en perfekt strand för mig där finns allt jag behöver inkl tavernan Vigla. Gillar både små stränder och långa där jag kan vandra länge som de på Naxos. Gärna stränder där naturen inte är så tuktad som de stränder jag besökte i Brasilien den här vintern. På em kom delfinerna in och hoppade inte alls långt från land. Otroligt spännande.
Eva |
|
||||
|
||||
För mig är en fin strand så här:
Sten eller grus. Sten under vattnet - och klippväggar förstås. Ger mycket liv i vattnet = bästa snorklingen. Inga solstolar eller parasoller. Lite folk. Dramatiska berg runt omkring. Kanske en träddunge att utforska lite grand. Ev en taverna men bara en liten som inte drar några horder med folk till stranden. Nanou på Symi passade in på allt det här innan solstolarna och parasollerna kom dit. Mouros på Amorgos har allt (utom träddungen men den är inte så viktig). |
|
||||
|
||||
För mig är en fin strand och en perfekt strand inte nödvändigtvis samma sak
Den perfekta stranden ser ut så här: Den är liten, har mjuk finkornig sand på strand och botten, klippväggar, gärna branta och höga på sidorna i och under vattenytan, men inte så branta och höga att det inte går att klättra upp på dem. Det finns några träd som ger skugga och gärna en olivlund eller ännu hellre en naturlig liten skog intill. Det finns ingen bilväg ända fram till stranden och den ligger på ca 3-5 km:s promenadavstånd längs liten grusväg eller stig från busshållplats eller staden där jag bor. Det finns ingen taverna, inga solstolar, parasoller eller aktiviteter på stranden. Om det är fler människor än vi där ska det vara långt (minst 25 meter) mellan dem. Stranden ska vara ren och utan skräp. Det ska inte ha blåst upp en massa tång. Den ska ha sydläge och det ska helst bildas vågor när vattnet kommer in Den finns |
|
|||
|
|||
Var hittar man bra bad med klippor, både på fastlandet och öar?
|
|
||||
|
||||
Såg att mitt inlägg om stränder innehöll ett syftningsfel. Stränderna i Brasilien var inte tuktade utan underbart vilda på sina ställen.
I övrigt gillar jag stränder som inte blir så blöta och som inte är fulla av äckliga cigarettfimpar. Stränderna i Faros på Sifnos var fina men blev väldigt blöta och fulla av fimpar. Kontrast till Paros som vi kom ifrån den gången. Drog ner helhetsomdömet för Faros rätt ordentligt. Eva |
|
||||
|
||||
Visst är det en smaksak hur den egna perfekta stranden ser ut. Men det är klart att det ska vara en lugn och fin strand. Botten ska vara mjuk och gó. Vattnet ska vara kristallklart. (Kan vara svårt om botten är mjuk o gó)
Inte så mycket folk. Gärna en liten fin taverna med god grekisk mat. |
|
||||
|
||||
Ja, det är en fantastisk strand! Instämmer f ö helt med din beskrivning av vackra stränder.
Carina |
|
||||
|
||||
Det viktigste for meg er at det finnes et bra sted, helst med en benk, under et tre, der jeg kan sitte med min bok etter at jeg er ferdig med dagens strandliv, noe som vanligvis tar ca. 30 minutter. Bare vannet er over 24 grader, er det ikke så farlig om det er grus sand eller sten på stranden.
Siden vi reiser i slutten av mai og månedsskiftet sept/okt, er det sjelden noe problem med for mye folk på strendene. Det er mange som har en merkelig forestilling om at det ikke må være solsenger på strendene. Så lenge de ikke er obligatoriske, og det er rikelig plass på stranden utenom dem, plager de ikke meg. Hvis været er behagelig, og min kone har lyst til å forlenge tiden på stranden utover 1 - 2 timer, bør det være en taverna i umiddelbar nærhet hvor man kan få en elleniko sketo, eller i verste fall en Mythos, hvis det er tvingende nødvendig for å gjenopprette væskebalansen. Min tilnærmet perfekte strand ligger ved Aghii Apostoli på Kreta, den bukten som ligger nærmest Chania. Nydelig sted, med et stort tamarisk-tre midt på, med benker under. Her kan jeg sitte og lese, prate litt med Yiannis, den lille mannen med den lille hatten som leier ut solsenger og holder stranden utrolig ren. Vi prater mest om planene for storutbygging i området, som man hittil har greid å stoppe. men også litt om min venn den gale danske, som under stort seremoniell graver sine badesko dypt ned under treet når ferien er slutt, og like seremonielt graver dem opp igjen neste år. Bare synd at Antonis i strandkafeen i den ombygde Bedforden nå er borte. Han vil bli savnet. Senast redigerad av JohnS den 2007-03-21 klockan 20:52. |
|
||||
|
||||
Carina - då kanske vi ses på nån vacker strand nån gång, kanske på Mouros
|
|
||||
|
||||
Citat:
I sommar ska jag jaga vackra stränder på Ikaria, Fourni och Samos. Undrar på vilken av öarna jag kan hitta en "Mouros-strand"?? Carina |
|
|