Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-04, 12:40
Kaa Kaa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Anek lines till Grekland

Är det någon som har åkt med Anek lines från Italien till Grekland o bokat biljetten via deras hemsida?
Vi har alltid beställt genom Ferry Center (Minoan) innan o det har varit tryggt o bra. bara en gång har vi kommit ner o båten har varit inställd (som vi inte visste om) men dom fixade oss på en annan färja.
Att boka genom en utländsk hemsida känns ganska otryggt. Tänk om vi står nere i Ancona med en biljett, betald via internet o dom säger att den är ogiltig.
Anek lines verkar billigare än Minoan, men det kanske är värt dom extra pengarna? Är det nån som vet?
/Cecilia

semestern börjar 27 maj
Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 14:33
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Sv: Anek lines till Grekland

Jag har själv inte rest med dem ännu men jag vet många som har gjort det och som beställt via nätet utan några problem.
Inställda färjor kan man råka ut för var du än har bokat.

Agda
Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 21:37
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Jag har inte heller åkt med Anek lines men med Blue Star Ferries från Ancona till Patras.
Jag bokade hemifrån via deras internetsida och det var inga problem.
Andra gången jag åkte så bokade jag med Minoan Lines med hjälp av Ferry Center.
Tyckte det var minst lika bekvämt att sköta bokningen själv.
//Stina
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 04:47

Stina: betalade du via internet eller när du kom ner. o var där fler avgifter sen. Anek lines verkar inte ha oljetillägg. och hamn avgifter. eller det kanske man får betala när man kommer till färjan?
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 09:06
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Skall du åka i Maj? själv åker vi oftast med Minoan och när vi åkt i Maj-Juni har vi aldrig förbokat...utan köpt på plats i hamnen. Anek har vi aldrig åkt med men Yvonne här brukar åka med dem... olje och hamntillägg tar alla rederier ut! Men alla gör olika en del bakar in det i priset andra låter det ligga utanför.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 12:07

Ja. vår semester börjar 26 maj o så börjar vi jobba igen 4 juli. så det blir att åka snabbt ner till färjan så att vi kan vara i Grekland så mycket som möjligt. får väl kanske packa det mesta den 26 tyvärr eftersom vi jobbar till 9 på fredag kväll. det är ju pingst då. förra året var det jättemånga som åkte annandagen från Venedig. vi hade biljett till dan efter men försökte få komma med på annandan. men det var fullt.
På Aneks hemsida står det att alla avgifterna är inkluderade men ändå blir det billigare än Minoan innan dom lägger på avgifter. konstigt.
Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 18:37
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kaa Visa inlägg
Stina: betalade du via internet eller när du kom ner. o var där fler avgifter sen. Anek lines verkar inte ha oljetillägg. och hamn avgifter. eller det kanske man får betala när man kommer till färjan?
Hej!
Jag betalade via internet med Visakort på Blue Stars hemsida.
Det gick bra och inga extra avgifter tillkom.
Jag fick ett bokningsnummer som jag uppgav till kassörskan i terminalen i Ancona och så fick jag mina biljetter.

//Stina
Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 22:12

Anek är billigare än de andra det är därför så många härifrån reser med dem. Vid stor helger som pingst råder jag dig att boka i förväg eftersom jag vet att det är väldigt mycket folk från tex Tyskland och England som bilar hit till sina hus. Hör ofta att det är fullt och besvärligt att få plats den dag de vill åka. Jag har rest med de andra rederierna och bokat och köpt via deras hemsidor och det har aldrig varit några problem.
Agda
Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 08:15

Det låter ju bra att det funkar med internetbokning o betalning. undrar om jag någonsin kommer att känna mig riktigt trygg med det. Måste bestämma oss snart eftersom halva Munchen området verkar åka til Grekland vid pingst (ungarna är lediga från skolan i 14 dar eller nåt)
Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 20:04
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Kaa, Vid pingst är det klart bäst att förboka.. Om jag minns rätt brukar du/ni åka husbil? Vet ialla fall att på Minoan har du "camping on board"

Trevlig resa!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 09:12

Jadå vi åker husbil. Det blir nog att beställa Minoan iallafall. då kan vi åka från Venedig. Anek har ingen båt som tar campingombord där på sommarn. O det kostar ju faktiskt en del att ta sig till Ancona. Så nu är det bara att vänta till tisdag så att Ferry Center öppnar.
men nästa gång kanske det blir nåt annat bolag.
/Cecilia
Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 11:08

Jag gjorde en "Spökbokning" den 27 maj från Venedig-Patra, med stor husbil på "open deck"+deckplats på Anek och det gick bra.

Agda
Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 11:40

Agda, jo den 27 maj går bra. det är när vi ska hem dom har slutat gå till Venedig. Det är bara Kriti (tror jag att den heter) som tar camping ombord från Venedig o den går inte på sommaren. Vi hade väl i och för sig kunnat åka till Ancona när vi ska hem men det är ju ganska många mil man slipper och när man lägger på kostnad för bränsle o vägavgifter så blir inte skillnaden så stor ändå mellan Minoan o Anek om man nu är tvungen att åka till Ancona. menmen kanske hinner ändra mig innan det är dags för bokning på tisdag....
/Cecilia
Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 14:53

Jag föredrar också Venedig. När slutar de gå, för jag gjorde retur sökning 28 juni "opendeck" och det gick också bra? Jag är nyfiken för att vi hade tänkt oss till Sverige och hämta en skåpbil med div grejer och vi har planerat åka med Anek Patras-Venedig-Patras.
Agda

Senast redigerad av Agda den 2007-04-08 klockan 15:09.
Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 15:10

Kriti s turer är inställda från 9/6-26/9 från Patras o 11/6-28/9 från Venedig. Och det är den enda båten som tar camping ombord från Venedig. Det står om det i broschyren man kan läsa från deras hemsida. Deckplats är inte camping ombord. mejlade dom om hur man gör när man beställer camping ombord. o då förklarade dom om Kriti. men inte hur jag bokar camping ombord. så inte blev jag klokare. Det hade ju inte varit så kul om man inte fick bo i husbilen på vägen över. genast mycket krångligare....
Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 15:13

Boka camping ombord: man bokar bilen på "Open deck" och resenärer på "deck".
Agda
Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 15:26

Så konstigt. Tur att jag mejlade dom. testade oxå att "spökboka". man ser lite skillnad på route 2. men det är ju inte Kriti så jag vet att det inte är camping ombord. men det står ju faktiskt inte det. tänk så lurad man hade blivit. dom har kanske ingen el åt husbilar på dom andra färjorna o då blir det lite besvärligt med så många timmar o inget kylskåp....
Det är nog ändå värt pengarna att få prata med nån på Ferry Center o få klara besked på en gång. Fast jag tycker att dom tar ut fasligt mycket pengar för en sån resa. men vad gör man inte för att komma till paradiset
/Cecilia
Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 12:47

Hade inte du uppmärksammat detta så hade jag bokat "open deck" i tron att vi hade "camping ombord". Jag kan inte hitta någonstans på deras hemsida ang Kriti, utom då i broschyren. Hemsidan borde ju rimligtvis innehålla mer info än broschyren.
Tack Cecilia!

Agda
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.