![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej allihopa
Jag och familjen ska ut på utlandssemester för första gången så jag har en massa frågor förstås. Här kommer två av dem. Den första handlar om pengar hur tar man med de enklast? Visa kort, växla till euros eller köpa resecheckar? Smidigast vore ju förstås visa, men då måste det ju finnas ställen att ta ut pengar på och/eller restauranger och affärer där man kan betala med kort. Fråga två är om affärer, alltså vanliga mataffärer, finns det något sätt att ta reda på innan var det finns sådana? Vi kommer att hyra en lägenhet och har tänkt att äta frukost och ev lunch "hemma" och då lär vi ju behöva handla. Vi kommer att bo i Kalamaki på hotell Corinna Mare. Så om någon känner till nåt snabbköp där vore det ju toppen. /Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Hej,
I Kalamaki finns flera Supermarkets och restauranger, det finns helt säkert minst 1 bankomat också, annars är det nära till Stalos och Agii Apostoli (fast ingen promenadväg). Det är inte långt alls med bussen till Lidl, de blå bussarna ska ni åka. Kalamaki är en pärla, där skulle jag gärna vilja bo för gott! Kolla med din bank om det är avgifter på utlandsutag, kontantuttag är det allra smidigaste sättet vad det gäller reskassan tycker jag. Kickie Senast redigerad av Kikh den 2007-04-11 klockan 15:48. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag brukar ha med lite kontanter i euro, resten tar jag ut på visakortet i bankomater.
Däremot betalar jag aldrig med kortet på restauranger eller andra ställen där jag förlorar uppsikten över det. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är ingen avgift på Euro uttag i bankomater, möjligtvis småbelopps uttag. Går man till växlingskontoret och tar ut pengar på kortet så tar de flesta banker betalt för det. Min erfarenhet är att det är mer regel än undantag att restaurangerna och tavernor inte tar kort. // Helén Senast redigerad av Hellen den 2007-04-11 klockan 18:40. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har för mig att det finns en ja, tror mig ha sett den från bussfönstret, men jag ska kolla upp det. Annars vet Uffe helt säkert
![]() Betala med kort gör jag aldrig, jag tar ut kontanter där jag kommer åt jag med men eftersom jag har en nischbank har jag dålig koll på vad som gäller i de vanliga "storbankerna". Snabb koll på nätet: Citat:
![]() Kickie |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns en bankomat vid Popis bokhandel granne med tobaks kiosken. Jag använder aldrig kortet när jag handlar utom vid kapitalvaruköp. Jag får tyvärr betala 1,5€ vid varje uttag för att det inte är Alpha banks automat.
Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Inte jag heller
![]() ![]() // Helén ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Kanste vi ska tydliggöra att den berörda bankomaten ligger i Agii Apostoli och inte i Kalamaki, men jag tror ändå att det finns en där med. Kickie |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag rekomendera att köpa euro på forex hemma o sen ta med kortet i reserv. När vi var i Bulgarien för ett par år sen tog min syster o hennes sambo ut pengar i en automat. 4 mån senare visade det sig att en liga tömmt deras konton på 20 respektive 10000 kr. Denna liga hade lyckats tömma många konton, dom tog ett i taget därför dröjde det innan dom använde syrrans konto. Banken ersatte eftersom dom kunde bevisa att dom inte varit i Bulgarien i december(var där i slutet på augusti). Denna ligas anhöriga fick nog fina julklappar. Därför växlar jag innan o använder bara kortet i nödfall. Ligorna jobbar tyvärr över hela världen. Min nästa resa går till Platanias den 30/8, det ska bli underbart. Ha det gott allihopa! |
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Likt de flesta (?) tar jag oxå med kontanter och har kortet som reserv.
Betalar kontant på restauranger m.m. Vi har varit i Kalamaki för några år sedan men jag mins inte riktigt om det fanns bankomat i byn. Däremot kan jag tippsa om en "afrikansk" restaurang i Kalamaki som vi besökte. Lite "cosy" stämning med "afrikansk" musik och annorlunda rätter (om man mot all förmodan skulle tröttna på grekmat ![]() Restaurangen ligger ungefär rakt mittemot hotellet, lite "inklämt" under en backe och fasaden på restaurangen var åt det ljusrosa hållet (kan ju ha blivit ommålat) och vad restaurangen heter har fallit ur minnet... |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Det finns en Super Market precis över vägen från hotellet. Hotellet är toppenbra!!! Bästa jag bott på. |
|
||||
|
||||
![]()
Ta med cash (stålar) det är bäst och om det är nödvändigt använd kort för att ta ut cash/stålars.
![]() |
![]() |
|
|