|
|||
|
|||
all inclusive
Hej Vi vill bjuda barn o barnbarn till vårt Grekland i sept Nu blir det väl inte vårt Grekland för vi blir c:a 15 pers. och probl.med att gå ut o. äta tillsammans har fått oss att börja fundera på all. incl. någon som´har ideer el tips hälsn JAN C
|
|
|||
|
|||
Sv: all inclusive
Citat:
birgitta |
|
||||
|
||||
Vi hadde med våre barn og barnebarn til Agia Marina, Kreta, for noen år siden. 6 voksne og 4 barn fra 1,5 - 6 år. I tillegg hadde vi med et vennepar som "reserve-besteforeldre", så vi var 12 i alt.
Vi møtte bare velvilje når vi var ute og spiste. Bord ble flyttet, båret og dekket, og det fantes ikke problem. På minst en av restaurantene fikk vi tilbud om å bestille mens vi ventet utenfor på et ledig bord. På restaurant Mitsos' webcam kan dere forøvrig se hvor vi satt og ventet.. Lekeplass for ungene hadde de også, ikke bare der, men på flere andre steder, bl.a. Nymphe, hvor en svensk jente var "forlovet inn i eierfamilien", og de også hadde litt svensk mat. Våre barn spiste gresk, men vi la merke til at en del nordiske barnefamilier holdt seg til den nordiske barnemenyen. Slike ting leggger man ikke merke til når man reiser uten barn, i alle fall ikke vi, men vi ble overrasket over hvor godt alt var lagt til rette både for barn og mer generelt for større selskaper. Vi har jo også ofte sett at langbord står ferdige for større selskaper når vi kommer til restauranter, så hvis dere reiser på kjente trakter og har tanker om hvor dere har lys til å spise, er jo forhåndsreservasjon en god ide, selv om vi ikke benyttet det. God tur og lykke til, i alle fall! |
|
|||
|
|||
Jag har i Mexiko varit med om All-Inclusive... mycket praktiskt när man är en eller flera barnfamiljer.
Det finns samma koncept på en del Grecotel, Candia Mare i Heraklion, diverse andra ställen i Grekland. Oftast är maten anpassat till turister, dvs. inte hälften så gott som i vanliga tavernor. Om man är ett stort sällskap så är det inget problem med att gå ut och äta, allt ordnar sig i Grekland (det är ju GREKLAND) /Nico |
|
|||
|
|||
" allt ordnar sig i Grekland" jo kanske men till villket pris el. tid har erfarenhet när vi varit ett större gäng som har åkt runt . Har funderat på plats tycker mycket om KOS ja inte bargatorna men andra platser , byar .Skulle helst vilja åka till Tilos .Men kanske lite krångligt.TACK för alla svar. Jan C.
|
|
|||
|
|||
Hej,
på kos har du oxså några AI hotell. Kolla med Apollo...annars har jag 1-2 tipps. Men jag har aldrig varit på Kos själv. /Nico |
|
|||
|
|||
Hej Jan c
Personligen skulle jag aldrig välja all-inclusive i Grekland. Att gå ut och äta på kvällen är ju halva nöjet med en Greklandsresa!!! För två somrar sen besökte vi Dalyan i Turkiet och då ingick halvpension i den charterresa vi bokade. Hotellet var toppen och maten mycket god, men gud vad tråkigt att äta på hotellet varje kväll! Saknade verkligen att gå ut på stan, välja en "taverna", prova maten och uppleva folklivet. Har även haft halvpension på Teneriffa och där var det helt okej. Till Teneriffa har jag mest åkt för att få lite sol och värme under vintern samt för att koppla av, så då var maten och folklivet inte lika viktigt. Alla är vi olika, och så här resonerar jag när det gäller Grekland. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Smultron |
|
||||
|
||||
Jag förstår att det är tips på bra ai du vill ha, men jag måste också få sälla mig till skaran som i stället berättar hur jag skulle ha gjort.
Jag skulle inte välja ai just för att ni är så många och för att det är så begränsande, vilket kan vara en extra nackdel när man är många. Alla vill kanske inte äta tillsammans varje kväll och inte göra samma saker alla dagar, och då kan förbetalda måltider bli ett gissel. Eftersom det är barn med i sällskapet skulle jag välja en ö med fina ganska långgrunda sandstränder. Inte bara för barnens skull, utan även för föräldrarnas, allting blir så mycket enklare för föräldrarna om det är bra bad för barnen. Jag skulle välja ett boende ganska nära en sådan strand men också nära en stad med varierat utbud av aktiviteter för alla åldrar och smaker. Boendet skulle vara bungalows där varje familj kan "rå sig själv". Det skulle finnas pool, det är ovärderligt att de lite större barnen kan roa sig där på morgonen medan man packar väskan för dagen och på eftermiddagen när föräldrarna kanske vill sitta en stund på balkongen, duscha, kanske tvätta lite kläder mm. Slutligen skulle jag välja att åka andra halvan av september när värsta trängseln har lugnat ner sig även på de mest välbesökta platserna där de finaste stränderna finns och vattnet fortfarande är ljuvligt varmt för de små (och stora ) |
|
|||
|
|||
Lite ekonomiska aspekter A.I kostar 87500 kr. f. 15 pers./vecka .lägenhetshotell utan mat kostar 75000kr. bägge summorna inkl. förs. o. avbest.skydd.hälsn Jan C
|
|
||||
|
||||
Hej! Själva debatten om all inclusive varande eller inte varande kan bli lång så den kommer jag inte att kommentera. Jag har aldrig prövat AI men i höst när jag ska till Grekland ska jag faktiskt pröva konceptet. Mycket pga priset, det blir något liknande som jan c säger. Sedan får vi se vad vi tycker om maten, bara för att man har helpension så kan man ju ändå göra utflykter och ta någon annan restaurang någon gång om man känner för det. Hur som helst är det skönt att se fram emot en veckas semester. Lycka till jan c vad du än väljer. Mvh Ann
|
|
|