Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-11, 23:23
miapia miapia är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard kreta vs korfu

Hej alla greklandsvänner!

Vi har varit i Grekland tre gånger tidigare. Samtliga gånger på Kreta, Georgipoulis en gång och Agia Pelagia två gånger. Vi har varit helnöjda med dessa resor. Vi gillar alltså det lugna och avstressande tempo som finns i dessa byar.
Nu ska jag resa tillsammans med min mamma ( 72 år) , min son (8 år) och min brorsdotter ( 10 år). Vi väljer inom Apollos utbud mellan tre alternativ just nu:
Korfu, Agios Georgious, hotell Likithos
Kreta, Kato Stalos, hotell Pegasus
Kreta, Rethymnon, hotell Bio

Vi vill ha bekvämligt gångavstånd till såväl restauranger/tavernor som till stranden. Vi vill ha sandstrand och vi vill ha ett bra hotell med pool. Vi vill inte ha en balkong som vetter ut mot trafikerad gata.
Samtidigt vill vi gärna att omgivning inte ska vara alltför "turistisk", vi vill gärna ha möjlighet att uppleva det genuina också.
Jag blir otroligt glad om alla ni som har erfarenheter av resmålen/hotellen och har lust och möjlighet att dela med er av era erfarenheter hör av er!
Jag delar gärna med mig av mina tidigare erfarenheter.

Hälsningar
Miapia
Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 00:25
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: kreta vs korfu

Är det nånting att fundera över Kreta såklart Stalos är mycket bra. Det andra kan jag inte kommentera. Korfu var bra för 30 år sedan i Dazzia beach, vet ej hur det är idag.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 08:52
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej miapia.

Vi har varit på nästan samtliga tre ställen.

Rethymno är ju en stad på drygt 20 - 25 000 invånare men trots det "mysig" och man kan nog även säga genuint grekiskt (om man nu inte med genuint grekiskt menar "små sömninga byar" ). Stranden i Rethymno var såvitt jag minns det sandstrand och rätt så OK. På kvällen var det rätt så trevligt att vandra efter strandpormenaden och se på folklivet - varning bara för inkastarna som "överföll" en, vill man slipp dessa så välj hellre gränderna ovanför strandpromenaden.

Det finns en hel del sevärdheter i Rethymno om man inte bara vill sola och bada och sammafattningsvis var vi mycket nöjda med Rethymno.
OBS! Vi sprang på "lottsäljare" som när man vann högsta vinsten försökte få oss att köpa dyra respaket till hotell runt om i världen - bara strunta i dem...

Kato Stalos har vi inte varit i men däremot grannbyn Kalamaki vilken vi reste till i början av april. Kalamaki var rätt så liten och inte mycket hade öppnat så tidigt. Däremot hyrde vi cyklar i Kato Stalos och minnesbilden var att KS är en större by men så mycket mera har jag inte att säga om den.

Ag. Georgius - vi bodde på Blue Sea, byn har väll ca 1 000 - 1 500 fastboende men rätt så många hotell och hyfsat utbud av restauranger.
Eftersom huvudgatan är en "ändgata" så var det inte allt för mycket trafik (åtminstone inte i början av juli då vi var där) och efter ett par kvällar har man sett det mesta av byn. Fördelen med byn är att det mesta ligger nära, stranden, tavernor/restauranger m.m.

Hoppas det är till hjälp - fråga annars på så skall jag svara så gott jag kan.

//Åke
Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 17:07
aake aake är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

. Där fin
Hej Maria.( mapia)
Jag skulle absolut rekommendera Rethymnon där finns allt för alla åldrar.Hotell Bio är fint med både pool och serveringar samt ligger ca.femtio meter från stranden med finkornig sand.Många restauranger efter strandgatan. Gå gärna några hundra meter från stranden och ni hittar genuint grekiska matställen med lägre priser. Jag kommer till Reth. i slutet av maj. Längtar redan. Ha en fin tid därnere.

aake
Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 19:44
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Jag kan ju bara hålla med Aake,eftersom även jag är en återvändande Rethymnonresenär...det jag kan säga är att Ni kan ju ha otur på Bio och hamna mot en VÄLDIGT trafikerad väg.Annars finns ju allt Ni önskar.Åker ner 3 veckor den 24 maj.Längtar...
Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 20:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Inte vet jag vad ni avser med genuint men jag misstänker att ni inte kommer att hitta det i Rethymnon som är en massturismort där mängder av bilar passerar på strandpromenaden dagligen. I högsäsong är det mycket folk och här bor om jag minns rätt runt 20000 inv och staden har ett litet universitet samt en del andra sevärdheter. En ganska fin liten gammal stadskärna men mer inkastare än jag sett på något annat ställe i Grekland.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 22:17
guppel guppel är inte uppkopplad

GUPP !!!!

Jag vill sllå ett slag för Rethymno
Staden har allt från modernt grekiskt liv till det mer mys-puttriga och sedan till det som sliter våra hjärtan, fattigt synligt i västvärlden
Det är upp till besökaren att välja/hamna på "rätt" gata !

Själv har jag bott på BIO Hotel ett antal säsonger i rad.
Skälen har sedan första vistelsen blivit många.

Detta hotell ligger på en verklig vardagsgata !

Det är JÄTTEbra för flergenerations-sällskap, här är barn-/äldre-/handikapp- anpassat - PLUS i kanten för rörelsehindrade (Mamma tycker det är toppen) (Ungarna ÄLSKAR poolområdet å alla aktiviteter, typ trolleriföreställningar, Internet, Pingis mm mm som finns därutöver)

Det är "Äckligt nära till beachen", (110 meter, att gå för min lytta mor, 60 meter fågelvägen över nästa kvarter) men ändå nästan ingen trafik förutom strandgatans bil-avsnitt, som med vett å förstånd kan passeras precis lika bra som vilken väl trafikerad gata i en mellansvensk småstad.

Bor ni på Bio ska ni väl bo tillsammans, i en lite större eller två pararellt belägna "lägenheter"....?
Det är bara de mindre "studiona" som vetter mot en trafikerad gata numera, sedan byggnationen i området kompletterats klart.

Det tar en kvart-tjugo minuter att längs strandpromenaden om aftonen flanera in till gamla Rethymno, men går man på strandsidan slipper man inkastare och turistmenyer.

Väl i gamla sta'n finns det naturligen såväl mer som mindre turistjagande - men det är många små sköna gränder med fullständigt normalt greksikt vardagsliv och Sjyssta Syltor också.

Kom även ihåg att från Rethymnon går såväl lokalbuss som regionalbuss, samt naturligtvis ett antal utflyktsarrangörers utflykter och det är mitt på norrsidan så man kan göra saker utan att offra 16 timmar !!!!!!!!!

Mer info kan ges, ge mig då en signal i "Kalimeras inkorg"

/Guppel

Senast redigerad av Kalimera den 2007-04-14 klockan 10:13. Anledning: Lång citering
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 11:02

Genuint för mig är en plats som lever även när inte vi turister är där,och det gör Rethymnon.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-04-13 klockan 12:35. Anledning: Lång citering
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 11:25
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Genuint för mig är en plats som lever även när inte vi turister är där,och det gör Rethymnon.
Nu tänkte jag inte på din uppfattning utan på frågeställarens eftersom hon hade med ordet genuin och inte allt för turistisk i sin fråga. Jag tror att det är ett ord som vi ibland lägger in väldigt olika innebörd i och jag tror inte att de avsåg att besök Rethymnon utanför turistsäsongen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 11:38

Tror inte heller de tänkte besöka Rethymnon utanför turistsäsongen,men måste ändå vidhålla att det finns massor av platser och restauranger i Rethymnon som är hur genuina som helst.Bara att gå bort från strandpromenaden i de små gränderna så hittar Ni restauranger som är som små hål i väggen....och vardagslivet in på knutarna.Räcker för mig...
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 11:48
Eva Ls avatar

Jag vet har varit där många gånger och min dotter har även arbetat där några säsonger. Ute i ex Misiria går vardagslivet sin gilla gång men stan är under turistsäsongen en massturismort och passar kanske inte den som skriver att det inte ska vara så mycket turister utan genuint. Samtidigt framgår det väl ganska bra av charterbolagens beskrivningar vilken karaktär orten har så den som överväger att åka dit och bo på Bio vet antagligen vad det handlar om. Egentligen är det ganska svårt att ge tips till en person eller familj som man inte känner. Betydligt enklarare om frågeställaren är mer konkret.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 22:19

Hej alla!
Tack för alla engagerade och innehållsrika svar. Jag vet att det inte är lätt att veta exakt vad frågeställaren är ute efter eller vad hon menar exakt med sina ordval. Men, jag vet hur jag tänker och kan tolka era svar ganska bra. Så jag är jätteglad för att ni har tagit er tid att svara. Jag har fått mycket info om Rethymnon och har en ganska klar bild över det.

Jag skulle gärna vilja veta mer om vad Uffe menar med att Stalos är mycket bra. På vilket sätt är det mycket bra? Är det nödvändigt med vandringen upp till Pano Stalos för att hitta tillräckligt många och bra tavernor och i så fall, hur lång tid tar det att gå, orkar min mamma och små trötta barn på kvällen?
Om någon har mer info om Korfu och Ag. Georgius (hotell Likithos) tar jag tacksamt emot det.

En varm dag som denna känns sommaren och semestern nära!!!

Vänligen
Miapia
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 22:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Jag har bott på Pegasus i Kato Stalos. Det är ett trevligt hotell med fina lägenheter och ett generöst poolområde. Det är uppförsbacke till hotellet men om ni alla är i normal kondition ska det inte vara några problem att orka.

Det finns många tavernor på nära håll att välja mellan, både äldre och nyare.

Stranden är fin, men vägen ganska hetsigt trafikerad. Dock inte så trafikerad som genomfartsgatorna inne i Rethymnon och andra städer. Eftersom Pegasus ligger lite avskilt är det lugnt där.

Genuint? Ja, Kato Stalos är en gammal jordbruksby och mötesplats för folket som kom från byarna ovanför. Den gamla bebyggelsen finns kvar men den allra största delen av dagens hus har kommit till tack vare turismen.
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 23:29
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Jag har bott i både Rethymnon och Stalos och föredrar helt klart det senare. Tycker stranden är finare, bättre, billigare tavernor mm mm... Nära in till Chania som är mysigare än Rethymnon enligt min åsikt.

Malin - 33 dagar kvar till Kreta
Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 22:25

Hej!
Tack för alla svar. Jag är imponerad av den kunskap som finns och som ni vill dela med er av.
Nu har vi bestämt oss, alla alternativ kändes lika bra och det blev till slut balkongläget som avgjorde. Bios var det enda hotell som kunde erbjuda balkong mot pool/hav. I övriga fall hade vi riskerat att titta ut mot trafikerad väg eller odling.
Jag längtar till vår resa till Kreta och Rethymnon. Det kommer att bli jättebra!
Hoppas att ni som engagerat er i mitt inlägg får en bra sommar! Jag ser med spänning fram emot en vecka på Kreta!

Varma hälsningar till er alla!

MiaPia
Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 07:22

Grattis till ett bra val,själv har jag mindre än 3 veckor kvar innan jag är där.
Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 07:35
Eva Ls avatar

Visst vet du att vägen mellan stranden och hotellet är väldigt trafikerad. Minns inte hur många tusen bilar som brukar passera där per dag. Hotellet Bio är säkert bra ljudisolerat och ni bor nära havet men bilarna finns där. Stranden har tidigare varit lite övergödd här inne vid piren och blir bättre om ni går från staden efter strandpromenaden. Kanske har det byggts ett bättre reningsverk sedan jag var där men många färjor lägger till så det är en viss nedsmutsning. Under högsäsong stängs delar av strandpromenaden inne i staden av för biltrafik på kvällarna vilket uppskattas av många. Jag vet att det är väldigt olika hur man uppfattar det här med trafiken och jag har hört många som säger att det är helt ok medan andra tycker att det är förfärligt.
Bra att ha med i förväntanskalkylen i varjefall.

Vill absolut rekommendera stadens museum som är mycket fint och allt är ordnat i kronologisk följd.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:11.