|
||||
|
||||
Till Thassos i kalimera tröja!
Jeiá soú!
Med byxorna uppkavlade sätter jag på mig min nya kalimera tröja och går ut i min lilla trädgård. Solen strålar från en klarblå himmel, runt körsbärsträdet står en sky av vita blommor. En citronfjäril har just lyft från ett gäng vita tulpaner, och när jag stryker med handen över den nyfriserade lavendeln svarar den med att sända upp ljuvliga små doftmoln. Blå förjätmigej och rosa-vita tusenskönor dyker upp lite överallt i gräsmatten, till min förtjusning (men inte till han som klipper den). Jag fyller på fågelbadet som är tomt och sätter mig i den gamla korgstolen och viftar med tårna bland gräslök, oregano, timjan, citronmeliss, mynta, dragon. Det finns nog en mening med livet, att jag inte fick tag i någon greklandsresa(runt 1-2 maj). Nu gick det fort! Har fått tag på en resa till Thassos den 16 maj, ska skynda mig ner och betala den. Ni som har varit där snälla ! berätta gärna lite om ön. Mvh. lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
Sv: Till Thassos i kalimera tröja!
Γειασ σου lilla sjöborren!
Senaste år på samma tid var jag på Thassos, i år lite tidigare såsom du säkert har sett av mitt lilla resebrev. Du ska träffa andra sjöborrar säkrast på Aliki stranden som är ett härligt ställe i söder med två halvöar. Var ska du bo och vad är du intresserad av? Det är lättare att berätta nånting om man vet det! Naturen på Thassos är en av de bästa sakerna där, tycker jag och i juni är vädret i allmänhet bra, inte för hett. Det har varit mycket torrt på ön i vår, kanske regnar det lite i juni såsom senaste sommar (bara på en dag men MYCKET!). Det är mycket frodigt och grönt där. Tyvärr har också tråkiga skogsbränder gjort mycket skada på ön, men naturen är stark och förnyas snabbt, utom olivträden som fordrar en mycket lång växttid! Man kan hitta lätt info i internet, om man bara orkar att söka. Glöm inte att ta ett foto i kalimera tröja! Du är kanske den första på ön. Jag har nog en Thassos-tröja, skaffad genom de tyska Thassos-sidorna!! mvh/Eija Senast redigerad av eija den 2007-05-04 klockan 12:21. |
|
||||
|
||||
Jeiá soú Eija!
Tack för svaret.Jag brukar åka till Grekland i maj och/eller sept. Jag har varit på många ställen men inte på Thassos. Jag åker nu ospec. Resa och logi kostar bara 1.490 kr (transf.+flygmat tillkommer) så det här gick fort. Jag är intresserad av allt! Sol, bad, kultur, mat, dryck mm. Min väninna är lite orolig, undrar om det är tillräckligt varmt. Har tidigare varit på Halkidiki i maj och haft strålande sol så vi får väl hoppas på det. mvh. lilla sjöborren. |
|
|||
|
|||
Thassos är en fantastisk ö, oavsett tid på året. The Emerald Island kallas den tack vare all grönska, som på flera ställen reflekteras på ett fantastiskt sätt i vattnet. Har varit där ett flertal gånger. Varje liten by, varje strand har sin skönhet. Bakom varje vägkrök finns det något nytt. Mina personliga favoriter är bergsbyn Panagia, Golden Beach som ligger nedanför, naturligtvis fantastiska Aliki samt Tripiti Beach. Ett ställe jag inte tänker återkomma till är Paradise Beach.
|
|
|