Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-04, 09:20
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Europa-tilpasning

Jeg ble sittende og filosofere litt over et par nyheter i gårsdagens e-Kathemerini:

1.
Helseministeren slipper nyheten om at man vil innføre aldersgrense på 18 år for å kjøpe alkohol og tobakk. Hellas utvikler seg i motsatt retning av den generelle europeiske tendensen, ved at antall røkere øker i landet, mens det ellers er en klar nedgang. "Vi må få slutt på anarkiet" er ordene ministeren bruker.

2.
Byråkrati og regelverk skal endres, og gjøre det vesentlig enklere å få tillatelse til å bygge ferieboliger i ubebygde områder, inntil 50 m fra sjøen. Man ser på den spanske modellen som et mønster. Spania har nå ca. 1 mill ferieboliger som eies av utlendinger, og Hellas ser muligheten for økonomisk vekst ved å tilby tilsvarende muligheter.

Hva har så disse to nyhetene med hverandre å gjøre? Ikke noe annet enn at Hellas sakte men sikkert tilpasser seg det generelle europeiske mønster, på godt og vondt. Noen regler skjerpes, mens andre blir justert i motsatt retning. Kjenner jeg grekerne rett, vil det ta tid før endringene gir større utslag i praksis, men tendensen er der.

På godt og vondt ja. De fleste vil vel synes det er OK at man forsøker å redusere skadene av røking og alkohol blant ungdommene, mens vi reagerer mer negativt på å få spanske tilstander langs de uberørte greske kystene. Men begge deler bidrar til å redusere en del av landets særpreg på lengre sikt.
Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 14:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Europa-tilpasning

John, det du tänker på brukar vi också prata om, vi "utlänningar" i Grekland. Vi jämför och jämför, klagar på mycket, gläds åt annat. I djupet av min själ skulle jag inte vilja att NÅGOT hade ändrat sig sen 1967 ungefär, det var då jag präglades på Grekland som en annan ankunge, med Jaja i svart huckle och det livliga, bråkiga, engagerande , krävande och givande vardagslivet,i storstad, på ö och hav.-Men det är ju alldeles omöjligt.
Vi får väl tåla att det blir nivellering och anpassning. Jag ser i många inlägg en romantisering av livet här, och unnar besökarna att ha kvar den romantiska synen, vita hus och blåa dörrar och allt det där vad det nu är som förknippas med Grekland.
-Det kanske är synd att vi med våra vardagsberättelser skrapar av lite av den där blåvita färgen? - å andra sidan, hav tröst: Grekland kör sitt eget race och kommer inte att bli "Europa" fullt ut på lääääääänge än.
Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 14:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag är fullständigt övertygad om att Grekland inte kommer att böja nacken hur som helst den här gången heller - det har Grekland aldrig gjort.

Men nostalgisk romantik för att stoppa utvecklingen är inte min grej. Grekland ska inte stanna upp för att behaga oss som är där några veckor om året. Det grekiska samhället har rätt att moderniseras till bekvämlighet, precis som alla andra samhällen.

Det jag har sett av moderniseringen är att människor får mer möjligheter i sina liv - och det välkomnar jag.
Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 02:03
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Tillgången till främst alkohol i Grekland gör ju att det inte är lika märkvärdigt att supa sig full som så många här hemma där det är åldersgränser och regler på allt....!

Och hur många röker inte bland Sveriges ungdomar då....?
Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 07:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Rökningen i Sverige har minskat mycket i alla åldersgrupper. Under de perioder
som skolor och samhälle satsat pengar och energi på förebyggande arbete bland ungdomar har effekterna av kampanjerna varit mycket goda. Idag pågår ett internationellt samarbete på det här området. Ett exempel som du kanske hört talas om är "Cut it out" som belönades för några år sedan.

Naturligtvis måste Grekland få utvecklas och moderniseras annars skulle det ganska snart bli ett museum över en gången tidsperiod.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 09:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Dessvärre finns det larmrapporter om tilltagande alkoholberoende bland grekisk ungdom. Det har blivit lite tjusigt att dricka främmande sorter och alla dessa drinkar. Ouzo och andra grekiska sorter är för gubbar (och turister).
Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 13:02
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Re: Sv: Europa-tilpasning

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Naturligtvis måste Grekland få utvecklas och moderniseras annars skulle det ganska snart bli ett museum över en gången tidsperiod.
Jeg er så enig! De første gangene jeg reiste til Hellas, opssøkte jeg helst bare de stedene hvor tiden virker som den har stått stille i mange år, i tillegg til de hittoriske stedene. Og visst er det trivelig, og en stor del av opplevelsen, å vandre i smale gater og trange smug som ikke er bygget for biltrafikk.

Men som jeg har skrevet før i en god del innlegg. det har blitt mer og mer fascinerende å lære mer om den moderniseringen som foregår i det aller meste av landet. Jeg bruker ganske mye tid på å gå rundt også i de moderne deler av ekspanderende byer, for å se hvordan flertallet av de moderne grekere har det. Møbelforretninger, håndverksbedrifter, byggeprosjekter, supermarkeder osv. er spennende å studere, og se likheter og forskjeller i forhold til våre egen nordiske virkelighet.

Jeg synes det er urettferdig mot Hellas å bare betrakte det som har vært, som verdifullt, og holde seg unna mest mulig av den nye virkeligheten i landet. Hellas er ikke et museum!!

Og den utjevningen i forhold til resten av Europa og verden vi kan se i Hellas, er ikke spesiell der, men skjer i alle land, etter hvert som kommunikasjonene bedres. Vi møter fler og fler mennesker fra andre land og lærer litt her og litt der, vi ser alle de samme seriene på TV, vi kan handle på Lidl eller Spar, og spiser mer og mer internasjonal mat. Så særpregene for hvert enkelt land blir mindre tydelige etter hvert, men viktige å ta vare på. Å se hvordan det greske særpreget blir videreført i en modernisert versjon, er interessant.

Synes nå jeg, da!!

Senast redigerad av JohnS den 2007-05-08 klockan 13:05.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:12.