Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-10, 14:49
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005
Standard Färsk fisk - endast som dekoration??

Nästan dagligen via massmedia får man infor om nyttan av att äta fisk och jag anammar verkligen detta genom att köpa färsk fisk 1 - 2 ggr/vecka. Ofta blir det feta fiskar såsom lax, makrill och sill men även torsk, lubb, uer etc hamnar på tallriken.

Igår var jag på ICA i Eslöv för att göra mitt inköp och då låg där bl a en hel pigghaj. När det var min tur hade jag också bestämt mig då jag sett att där låg kotletter från vad jag trodde var pigghaj men det visade sig då vara tonfisk vilket jag inte var intresserad av. Frågade då expediten om det gick bra att få 2 st kotletter av den hela pigghajen och fick då det märkliga svaret att: "Det går nog inte för den har vi som dekoration" Blev helpaff och retoriken kom helt av sig och det blev 2 st svärdfiskkotletter istället.

När jag väl satt i bilen på väg hemåt började hjärnsläppet avta och frågorna började dyka upp i huvudet. Dekoration till vad kan man ju undra då detta var på eftermiddagen och färsk fisk håller ju som bekant inte så väldans länge. Alla vackra tal om att vi måste tänka på miljön och spara på våra resurser tappar ju i betydelse när man resonerar som de i nämnda butik.

Inte kan det väl vara meningen att vi ska ta av naturens resurser om vi inte ska använda det på rätt sätt, i det här fallet som föda

När jag sedan stod och skulle förbereda middagen var det precis lagom till TT-nyheterna där man återigen diskuterade nyttan av fisk, eller rättare sagt vilka fiskarter man skulle undvika. Rekommendationen var att man bl a inte skulle köpa svärdfisk p g a att beståndet minskat kraftigt

Inte lätt att vara konsument när ingenting av det man försöker göra blir rätt...

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 20:24
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Färsk fisk - endast som dekoration??

Är inte detta att slösa med jordens resurser? Det verkar ju inte klokt

Moster
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 01:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Expediten nämnde inte att Pigghajen var gjord av plast och därför inte gick att äta. Eller sälja i skivor... (Hukar djupt... )

Sorry, kunde inte låta bli...

Men jag håller med dig. Det är inte lätt att vara konsument idag. Och nu börjar det komma krav på att maten ska märkas med hur mycket Koldioxid den har orsakat!? Allt ska märkas med innehållsförteckning, förpackningsdatum, bäst före datum, ursprungsland, miljömärkning Krav, Svan osv... Det tar ju en halv dag att handla en middag om man ska läsa allt som står på förpackningarna... Och så ska det till ytterligare mer märkning? För att ge oss dåligt samvete?

Det är klart att vi ska vara rädda om miljön, det inser även jag. Vi bör tex köpa lokala produkter för att de inte behöver transporteras över hela Världen... Och jag försöker i den mån jag kan. Men jag som konsument är "prisstyrd". Jag har inte råd att i längden köpa dyra lokala produkter när jag kan köpa exakt samma kvalitet, eller tom bättre och dessutom billigare, av motsvarande importerad vara.

Men detta är en egentligen en politisk fråga.

Ett skräckexempel visades på TV för något år sedan. När lax från Norge fraktas till Japan, har jag för mig, för att rensas och paketeras, för att sedan fraktas hit igen... Sanslöst. Och den var billigare än lax här... Då är det något som är fel. Och då kan man verkligen fråga sig hur mycket utsläpp varje liten transporterad bit har orsakat.

Allt detta styrs ju dock av ekonomi. Mycket mer än de flesta inser. Skulle varje hushåll enbart börja köpa produkter som var lokala och "miljöriktiga" ifråga om transport , koldioxid osv så skulle det också innebära större kostnader för varje hushåll. Skulle det över huvud taget finnas produkter till alla som då helt plötsligt vill köpa dessa? Glöm inte att tillgång och efterfrågan sätter priset! Brist på produkter ger per automatik högre pris. Gammal ekonomisk sanning...

Och om maten börjar kosta mer kommer alla att begära mer i löneökning. Ωιλκετ δ[ ΄καρ ινφλατιονε ??? (Nu tryckte jag på fel knapp uppenbarligen!) Vilket då innebär ökad inflation (skrev jag), vilket också innebär ökade räntor osv...

Detta handlar inte bara om vad som händer ekonomiskt i Sverige. Det handlar om hela världsekonomin. Det är en mycket svår balansgång som inte tål för stora störningar.

Jag är övertygad om att det behövs en förändring på längre sikt. Men den måste ske långsamt och med samarbete över gränserna och med eftertanke. Annars går det åt.... Med ekonomin.

Lite humoristiskt kan jag om 5 - 10 år se att det vid varje kassa finns ett "trafikljus". I varornas streckkod finns då ett poängsystem för miljövänlighet och när mina inköp läggs ihop så visar trafikljuset för övriga i kön om jag varit miljövänlig eller inte... I värsta fall finns det även en siren så man får skämmas riktigt ordentligt. Man måste då uppge hur många personer man köper till... (Vad hette grannen sa du...)

Storebror ser dig... Inte riktigt på det sätt Huxley trodde. Bara lite värre...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 09:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag håller med Peter och medger att min egen begränsade ekonomi många gånger hindrar mig från de "bästa" inköpen .
Lyckligvis kan jag äta fisk obegränsat i och med att min man är harpunfiskare. Så håller vi oss till grönsaker som odlas här. Lokala ägg, lokal yoghurt finns att få. Potatis oftast grekisk, nån gång egyptisk. Kött blir det inte så ofta. Dansk djupfryst kyckling är urbillig, så då blundar jag för transporterna.
Vi köpet grekiskt vin, mobbar cocacola men nån sprite halkar väl ner i värmen.
Lokalt bröd givetvis. Och så köper jag inte gärna såna saker som är idiotiskt förpackade...

Man kan inte få tag i ekologiska produkter på samma sätt som i Sverige, men jag kan i alla fall stödja den lokala produktionen .
Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 00:11
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
...Men detta är en egentligen en politisk fråga.

Ett skräckexempel visades på TV för något år sedan. När lax från Norge fraktas till Japan, har jag för mig, för att rensas och paketeras, för att sedan fraktas hit igen... Sanslöst. Och den var billigare än lax här... Då är det något som är fel. Och då kan man verkligen fråga sig hur mycket utsläpp varje liten transporterad bit har orsakat.

Peter
Hvorvidt det skyldeas at laksen pakkes i annet land vet jeg ikke - men unge, miljøbevisste nordmennvil ikke lenger spise laks. Forgiftining sies det. I miljøet.
Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 09:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Torsk är det länge sen jag slutade köpa eftersom den snart är utrotad vilket verkar gälla mycket av världens fisk. Vi människor är helt enkelt för effektiva och fiskar på ett sånt sätt att många arter inte klarar sig. Försök med torksuppfödning görs men det lär också kunna skada de få vilda som finns kvar. Laxen blir på sin vandring till havet laxfärs i våra reglerade älvar och häromdagen upplyste dottern mig om att nu står även rödspättan på WHF:s lista över hotade fiskar.

Just nu verkar det vara bäst att leva på närproducerade ekologiska produkter och själv skjuta det kött man vill ha på årets älgjakt. Plocka bären i skogen och kanske ta reda på lite mer om samernas gamla kuskaper att använda mycket mer av det som finns under snön. Lär bli ännu trängre runt borden på bondens marknad till hösten där bara ekologiskt, närproducerade produkter får säljas. Visst är det svårt att veta vad som är rätt och fel men vissa saker har vi nog innerst inne länge anat att det inte är långsiktigt hållbart.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 17:07
mkh mkh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är inte lätt att vara konsument idag.

Det är klart att vi ska vara rädda om miljön... Och jag försöker i den mån jag kan. Men jag som konsument är "prisstyrd". Jag har inte råd att i längden köpa dyra lokala produkter när jag kan köpa exakt samma kvalitet, eller tom bättre och dessutom billigare, av motsvarande importerad vara.

Men detta är en egentligen en politisk fråga.
Peter
Ja det är klart att det är en politisk fråga, men också en privat samvetsfråga. Att bara avhända sig ansvaret till politikerna är att göra det lite väl lätt för sig.

Det är klart att vi har råd, det handlar bara om prioriteringar! De flesta av oss som skriver här har råd att åka till Grekland OFTA. Det är klart att om man stuvar om i privatbudgeten har man råd att bara köpa ekologiskt hållbar mat.

Sen är det SVÅRT att välja påsen med ekologiska, svenska morötter när man är sugen på tomat och det bara finns holländsk växthusodlad sådan. I det exemplet handlar det inte ens om pengar (morötterna är billigare), utan om att vi faktiskt är bortskämda.

Men om vi gör som med elefanten: Vilket är det enda sättet att äta en elefant - en bit i taget!
Om alla försöker ändra några saker i sitt leverne, och när man vant sig vid det tar man några saker till, och när man vant sig vid det...

Så blir det nog bra mycket bättre till sist Om det räcker för att stoppa växthusefekten vet jag ej, men det är här politiken kommer in för att styra om oss fortare, med koldioxidskatt eller något likande, men glöm inte konsumentmakten. Jag är gammal nog att minnas när allt klorblekt papper försvann i ett nafs, bara för att alla konsumenter vägrde köpa det.

Om vi alla slutar köpa torsk kommer kanske våra barnbarn kunna njuta av den ibland, eftersom det inte är någon ide att fiska upp de sista stackarna om ingen vill köpa, annars finns det ju stor risk att de sista torskarna dör ut innan vi, med små barn nu, får några barnbarn.

Jag har en fisklista jag klippte ut ur Svenska naturskyddsföreningens tidning för ett tag sedan, den hänger på kylskåpet. Den är bra at ha när man handlar fisk. Här kommer den: Hittade den inte , men wwfs variant kommer här läs bara sid tre om ni inte orkar med varför förklaringar
http://www.wwf.se/source.php/1003099/wwf-1072856.pdf

/Marianne
Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 17:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Det var den listan jag menade. Såg att jag förkortat Världsnaturfonden fel i mitt inlägg.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 18:17
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Tack för tipset om WWF's fiskbroschyr
//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 20:45
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Ja det är klart att det är en politisk fråga, men också en privat samvetsfråga. Att bara avhända sig ansvaret till politikerna är att göra det lite väl lätt för sig.

Det är klart att vi har råd, det handlar bara om prioriteringar!
Jag ska helt fräckt säga att du har helt fel! Det är inte en samvetsfråga utan en privatekonomisk fråga. Jag personligen lever ensam med en tämligen mager sjukpension som enda inkomst. Oavsett hur gärna jag skulle vilja handla "miljövänligt" så måste jag i slutänden titta på vad maten kostar. Och om Svenska närodlade Tomater är dyrare än Holländska växthusodlade så får det bli Holländska... Speciellt eftersom maten är en av de största utgiftsposterna jag har.

Jag är rätt övertygad om att det är många fler här som arbetar inom "låglöneyrken" som i butik eller kontor, och upplever samma problem att få pengarna att räcka hela månaden...

Det är inte "att göra det lätt för sig" att säga att det är en politisk fråga. För det är det! Du eller jag eller andra här kan inte påverka det som sker. Inte som enskilda individer eller ens i grupp. Vi kan vägra köpa det ena eller andra men det påverkar inte "marknaden" eftersom den är så stor. Det enda vi kan göra som grupp är att sätta press på politikerna.

Ergo är detta en politisk fråga!

Peter
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:51.