Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-19, 16:23
jassi jassi är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Kartor mm ?

Helt novis vad gäller Grekland och Kreta.
Jassu tikanis är väl det ända.
Min frågeställning är;
Har inte varje stad och by sin egna turisbyrå med egen hemsida och info på engelska.
Nu jämför jag med Kroatien, där du kan slå på vilken liten by som helst och få upp info, från bla en lokal turistbyrå knuten till den Kroatiska.
Vad jag är ute efter är bla. någon liten karta på Agia Marina och ställena runt omkring,Vattenlandet som Arne nämner mm.
Jag läste att man inte får göra reklam.
Men min första fråga måste jag kunna få besvarad?!
Rolig och bra sida det här!
Jassi
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 17:08
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kartor mm ?

Har varit på Kreta många ggr...kartor finns att köpa där ,,,och det finns 2 vattenland...vi åker ner den 24:e maj...svårt att säga vad som är bra ..beror på vad du/ni vill se.
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 17:12
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vattenlandet Limnopoulis ligger i Varipetro ca 5km från Agia Marina och har mina ungar som stamgäster. Det är dyrt men jag brukar skicka de med taxi dit plus lite pengar till hamburgare o glass. Sedan pratar den äldsta grekiska så hon brukar beställa taxi och så får pappa lösa ut dom när de kommer hem. Max två besök under 14 dagar annars blir jag ruinerad. Har du mycket simkunniga barn är det säkert att lämna dom där och göra något annat själv. Det finns badvakter överallt så det är bara att koppla av. Vill ni dit är det bara att grabba en taxi och fara. Jag tycker att det är slöseri om ni har hyrbil att använda den till liknande. Har inte hittat någon karta över A M på nätet men det finns att köpa här i stan och den täcker från Chrissi Akti till Maleme och kostar 7,50€, inte för att jag vet vad man ska ha den till. Det är en bättre investering att köpa en karta över nordvästra Kreta helst i 1:50000 så att man hittar småvägar och dylikt.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 17:38
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Det finns (fanns?) fyra vattenland på Kreta. Ett bra sätt att ta sig till Limnoupolis är med det lilla röda tåget, som inte egentligen är ett tåg utan en förklädd traktor med öppna vagnar. Om man åker med tåget får man på vägen se landskapet i bergen ovanför badorterna. Det är en trevlig resa och blir inte alls långtråkigt även om det tar en stund.

Inträdet till vattenlandet är inkluderat i tågresan och sedan är det fritt att åka alla badattraktioner. Jag tyckte det var billigt när vi var där, i jämförelse med liknande ställen i Sverige.
För små barn finns det inget lämpligt att bada i, i alla fall inte vad jag såg.
Nu är det iofs några år sedan så det kan ha kommit till saker sedan dess.

Parken har en hemsida som du hittar om du googlar. Det finns för övrigt outtömligt med info om Kreta och alla orter på nätet, och även flera kartor, det är bara att googla så hittar du.
Här finns en gammal tråd om Limnopoulis med några bilder.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-05-19 klockan 18:04.
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 17:40

[INDENT]
Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Vattenlandet Limnopoulis ligger i Varipetro ca 5km från Agia Marina och har mina ungar som stamgäster. Det är dyrt men jag brukar skicka de med taxi dit plus lite pengar till hamburgare o glass. Sedan pratar den äldsta grekiska så hon brukar beställa taxi och så får pappa lösa ut dom när de kommer hem. Max två besök under 14 dagar annars blir jag ruinerad. Har du mycket simkunniga barn är det säkert att lämna dom där och göra något annat själv. Det finns badvakter överallt så det är bara att koppla av. Vill ni dit är det bara att grabba en taxi och fara. Jag tycker att det är slöseri om ni har hyrbil att använda den till liknande. Har inte hittat någon karta över A M på nätet men det finns att köpa här i stan och den täcker från Chrissi Akti till Maleme och kostar 7,50€, inte för att jag vet vad man ska ha den till. Det är en bättre investering att köpa en karta över nordvästra Kreta helst i 1:50000 så att man hittar småvägar och dylikt.

Uffe
Tackar för snabbt o bra svar.
Kan man köpa kartor här i Sverige?
Jag är en kontrollfreak som gärna läser in mig på "platsen"
som man har lite hum om var man är och vad som finns vart.
Min första fråga - finns det någon som har en aning?
Jassi

[/INDENT]
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 17:46
Elisabets avatar

Om du är i Stockholm kan du köpa kartor på Kartcentrum på Vasagatan, mitt emot Centralen. De har ett mycket bra sortiment av kartor från hela världen.

Det kan säkert finnas även i välsorterade kartbutiker och bokaffärer i andra städer, om inte annat tar de säkert hem om du frågar efter det. På Kartcentrums hemsida kan du leta reda på vilka kartor som finns.

Kontakta också Grekiska turistbyrån i Stockholm, de brukar skicka ut mycket material.
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 18:48
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Om du googlar på maps crete så får du upp flera relativt bra kartor som duger gott till lite förhandsplanering.

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 19:32
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det går också bra att ringa till Kartcentrum och beställa kartor. De skickar med posten.
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 19:44
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Det går också bra att ringa till Kartcentrum och beställa kartor. De skickar med posten.
Gör de? Åh vad bra! Jag försökte det en gång för flera år sedan, men då gick det inte. Vad bra att de har förbättrat den servicen!! Tack för den infon ramses!
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 20:50

[INDENT]
Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Om du googlar på maps crete så får du upp flera relativt bra kartor som duger gott till lite förhandsplanering.

Ann-Kristin
Tack Anki!
Superbra karta.
Tack ni andra med, får se om man kan beställa en karta.
Jassi

[/INDENT]
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:19.