Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-21, 16:57
snockerockans avatar
snockerockan snockerockan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Thassos i augusti

Hejsan!

Jag och min pojkvän har tänkt att åka till Grekland i augusti. Han har tidigare varit i Grekland, men för mig blir det första gången. Vi funderar på att åka till Thassos eftersom en kompis till oss kommer att vara där och jobba då.

Jag undrar om det är någon som har varit på Thassos i mitten av augusti, eller på ön över huvudtaget, som har lust att dela med sig av sina efrarenheter av ön?

* Är det mycket turister under denna period?
* Hur varmt är det under denna period?
* Några tips på utflykter eller bra restauranger?
* Vart är det mysigast/finast att bo?
* Priser på ön? ex. mat och dryck, shopping m.m.
* annat som är bra att veta?

Tacksam för svar

Mvh Alexandra
Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 17:37
snockerockans avatar
snockerockan snockerockan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Frågor

Hej!
Jag har tidigare skrivit men inte fått några svar
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har jag och min pojkvän tänkt åka till Thassos i sommar.

Har någon några bra tips på vad man ska se när man är där?
Ungefär hur mycket kan tänkas att man behöver i fickpengar för två personer i två veckor? (Har nämligen aldrig varit i Grekland tidigare så jag har ingen koll)

Någon som har varit i Thassos i augusti innan som vet om det är svårt att få tag i boende ifall man väljer att bara ta flygstol? Pris på boende per natt? något bra och billigt flygbolag för flygstol? Blir det billigare att resa på detta sätt eller är det ungefär samma som att beställa flyg+hotell?

Skulle bli jätte glad ifall någon kunde vara snäll och svara på någon av mina alla frågor

Mvh Alexandra
Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 17:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Frågor

Jag har aldrig besökt Thassos men priserna varierar inte så mycket mellan öarna. Många tavernor höjer priserna under högsäsong och bokar ni boende på egen hand är priset som högst då. Svårt att svara på hur mycket fickpengar som går åt beroende på vad ni gillar att äta, dricka och hur ofta samt vad ni vill spendera på andra nöjen. Gamla resebrev kanske kan ge dig en uppfattning om priserna. Själv brukar jag betala mellan 20-30 för mitt boende men de sista åren har jag inte rest i högsäsong. Om du söker i forumet finns det en lång gammal diskussion om priser på mat och nöjen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 09:20
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Standard Sv: Thassos i augusti

Hej Alexandra!
Har just i går kommit tilllbaka från Thassos och är ännu lite virrig men har lovat skriva en liten reseberättelse också här på forumet. Men måste först samla ihop mina tankar!! Men i alla fall är jag MYCKET nöjd med resan, igen. Jag har ju varit på ön sedan 1988 nästan varje år, men bara en gång i augusti och DET VAR HEMSKT HETT PÅ DEN TIDEN för mig som inte gillar att grilla mig i solen.
Och säkert finns det MYCKET folk på Thassos då när också grekerna kommer från fastlandet dit till semester. Men dock kan man hitta där också lugnare ställen och det finns så många fantastiskt fina stränder och om man kan hyra en bil, kan man säkert hitta en ensam strand också!

Om tips på utflykter och annat, kan du hitta på internet av olika Thassos-sidor, men senare kan jag också försöka att berätta något.
Prisnivån är säkert lite högre i augusti, så är det svårt att säga nånting med mina erfarenheter. Nu var det ganska rimligt. Jag betalade 20-30 € per natt för ett enkelrum i Potos och Keramoti (på fastlandet). Om andra priser ska jag berätta i min reseberättelse (om jag blir klar med den nån dag!!). Jag kan inte säga mycket om tavernapriser då jag kokade själv (måste resa med låg budget!)

Nu måste jag gå ned och börja att packa upp med min ryggsäck!!
mvh/Eija
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 16:38
Carina Carina är inte uppkopplad

Jag tycker att prisnivån på Thassos ligger på på den nedre halvan. Ifjol var vi på Kefalonia i juni och Thassos i slutet av augusti. Det var mycket billigare att äta ute på Thassos, men det finns skillnader emellan tavernor, de som ligger på huvudstråken är lite dyrare men inte alls bättre, rent generellt.
Det är mycket billigare i Grekland än i Sverige och Spanien som jag besökte för en dryg vecka sedan.

Carina
Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 22:58
chrysa chrysa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Hej Alexandra,
jag har bott på Thassos mina första 18 år och känner varenda sten på den.
Augusti är det den bästa månaden att åka till Thassos om man vill festa, men även om man inte vill det kan man hitta lugna,utan turister,ställen.
Eftersom det är högsäsong då, är det svårt att hitta någonstans att bo, så är det bättre att du bokar hotell i god tid.
Om du gillar turistiska ställen ska du välja Limenas, Limenaria eller Potos för att bo eller gå ut.
Limenas är den största byn med många tavernor, hotell, kaffeer och barer men tyvärr bara en strand dit man kan gå till fots. Denna strand är yättefin och "festlig" eftersom det finns massor med tavernor och kaffeer längs den och man kan sola samtidigt som man dricker kafe och lyssnar på musik. Men med tanke på att ni åker i mitten av augusti ska det inte vara så kul eftersom det ska finnas mkt folk och knappt plats för att ligga och sola, men festligt kan det bli...om man står och solar!!!

Däremot Limenaria är en midre by med flera strander och massor med barer och tavernor. Samma gäller för Potos. Jag skulle själv inte kunna välja vilken av de tre att bo i. Alla är fina på sitt sätt.
Det är bättre att ni hyr bil,var än ni bor, för att kunna besöka alla fina strander och byar. Bussar åker varanann timme och taxi är svårt att hitta.

Strander finns överallt runt ön men de bästa är paradisos, psilli ammos, golden beach, pachis beach, alikes, aulakia,metalia.
Om ni gillar små och mysiga byar måste ni besöka Panagia och Skala-Maries för en middag, Ano-Sotiros,Ano-Maries och Ano-Kallirahi för en promenad och Kazaviti för båda. Potamia måste ni också besöka men bättre för en lunch efter ni har simmat på Golden beach.
Om ni gillar natur, besök den östra delen av ön,mellan Potos och Potamia. Där ligger klostret agios archaggelos som måste stå på er lista.

Vad gäller priser är det billigare på Thassos jämfört med andra öar. En öl kostar~2€, en drink ~6, en kafe ~2.5. Att äta på tavern kan variera beroende på stället och på vad man äter. Ett genomsnittligt pris för en normal middag och på ett vanligt ställe kan minst kosta 10-12€/person.Det finns alltid det billiga alternativet, "souvlaki-pita" för ~2€ som man kan bli yättemätt på.Limenas är dyrare vad gäller mat men man kan också hitta billiga och ändå bra kvalitets tavernor...i alla fall är skillnaden inte så stor.Bopriser har jag ingen aning om men det brukar vara dyrare i augusti.För övrigt är priserna ungefär på samma nivå som Sverige.
Vad gäller vädret brukar det vara blåsigt och yättevarmt (35-40 grader) i augusti.Men förra året var temperaturen lägre (28-30gr.) vilket var ovanligt...man vet aldrig med vädret.
Jag kommer att vara på Thassos hela sommaren..kanske springer vi på varann !!!
Ha en så yätte trevlig resa!!!
Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 07:53
eijas avatar

Hej Chrysa!
Jättefint att träffa här nån som känner Thassos så bra som du!! Jag har besökt ön sedan år 1988 nästan varje år men det finns många ställen jag inte känner ännu. Nu vet jag vem jag kan fråga, BRA!!! Jag tycker att Thassos är en av de bästa och vackraste öarna i Grekland och jag har fästa känsloband med ön. Dock är den mycket annorlunda än t.ex. Kykladerna men jag som är nästan född i skogen, måste ha mycket grönt omkring mig för att känna mig trygg!!!

Om boendepriser kan jag säga bara något beträffande juni. Jag har betalat 20-30 € per natt för ett enkelrum, men priserna är visst högre under högsäsongen.

Ha en härlig och kul sommar på Thassos!
mvh/Eija

PS. Hopsan! Jag märkte just att jag har skrivit redan tidigare om rumpriser!
Jag är ännu lite virrig efter min vårresa!

Senast redigerad av eija den 2007-05-04 klockan 07:55.
Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 12:43
chrysa chrysa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Hej Eija,
det är jätte kul att träffa någon som inte är grek och älskar min ö lika mycket som jag! Jag blev mycket rörd när jag läste ditt brev. Det påminde mig vad mysigt det är på Thassos så härårs...något jag inte upplevt de sista 5 åren jag bor i Stockholm. Kul att du var där...jag växte upp i Kallirachi men jag känner alla byar lika bra som min by. Det finns släkt och vänner överallt...vart än man åker, hälsar man bekanta på gatan och tar en oplanerad snabb fika hemma hos någon...något jag saknar mycket i det opersonliga Stockholm. Ser fram emot att tillbringa min sommar hemma.
MVH
chrysa
Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 17:03
eijas avatar

Hej igen Chrysa och tack för dina vackra ord!
Jag förstår mycket bra vad du menar. Det är ju alltid efter en resa till Grekland en liten chock att komma tillbaka till Norden, stämningen hos folk är ju så annorlunda! Jag älskar ju finsk natur med sina sjöar på sommaren och trivs mycket bra på vår "egen" lilla ö, men hoppas av hela mitt hjärta att kunna stanna nån gång ett helt år eller åtminstone ett havt år i Grekland (på Thassos) för att se hurdant det vardagliga livet där verkligen är. Men jag vet också att jag skulle sakna så mycket efter mina barn, fast dom är redan fulllvuxna och visst maken också! Alltså kanske senare!

Vi som är dock bara turister, har ju ofta så många illusioner. Därför läser jag så gärna alla dessa "hörnor" av MonicaP och Uffe och tre andra på forumet och njuter hemskt mycket av dem. Jag tycker att dom är mycket ärliga med sina berättelser och det är fint det!

Ha en skön vecka! Vi har äntligen varmt här men det blåser mycket.
mvh/Eija

PS. Jag har haft en gång en mycket härlig dag på stranden i Kallirachi och ville gärna lära mig känna också den orten lite bättre!

Senast redigerad av eija den 2007-05-07 klockan 17:06.
Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 17:19
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tack för rosor.

Du kanske skulle kunna bli en bra grekinna. Livet är bra här även om jag saknar norrland och skogarna mycket. Tror inte det finns något liknande i hela världen utom i Kanada. Jag har visat foton från mina sjöar åt mina grekiska vänner. De tror jag har manipulerat bilderna. Jag har en bra bild av mig själv som min dotter tog på mig med hatten i pannan och sovandes vid en sjö.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 17:29
eijas avatar

Vet du Uffe, jag hade en gång i Grekland med mig en bild, där jag lutar mig mot en stor tall på klippan på vår ö och en grek som såg bilden ville inte alls tro på att bilden inte hade tagits i Grekland. Det var något så likadant på bilden!
Och av någon orsak tycker jag ännu i dag MYCKET just om denna bild

Ha en bra vecka!
Eija
Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 19:39
Ullis 69s avatar
Ullis 69 Ullis 69 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag var på Thassos för första gången förra året och åkte i slutet på juli. DÅ var det väldigt mycket engelskmän där. Har på andra resemål i grekiska övärlden inte mött så många britter faktiskt! LIte jobbigt... Vet inte om det brukar va så annars på Thassos. Andra frågor har du ju fått "proffs" svar på av andra som bott och besökt ön många gånger! Ön är verkligen fin och värd att åka runt på!

//Ullis

Senast redigerad av inkfish den 2007-05-20 klockan 20:01. Anledning: långt citat
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.