Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-21, 20:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Namnsdagsfirande

Grattis Konstantinos och Eleni, ni har namnsdag idag!

I Norden firar vi födelsedagar, åtminstone barnens och de vuxnas jämna år, men oftast är det ändå en familjeangelägenhet. Tårta, vackert kort, presenter, sång.

Här i Grekland firas namnsdagen , och det blir stort när Nikolaos, Jannis Konstantinos eller Maria har sin dag. För att inte tala om Georgios, Anna, Michail och Irini. Nu ska vi inte glömma Savvas, Anastasia, Vasilis, Dimitrios eller Fotini.

Jag har en lista på 168 namn framför mig, några vanliga, andra nästan okända. Det är kyrkans namn på helgon med egna dagar.

Den som inte har sitt namn med på listan får väl fira ändå, det finns ju 197 dagar till för all del.

Kyrkan och sockerbagarna gör vad de kan för att lyfta tilldragelsen. Kyrkor, kapell och kloster har helgonnamn. Är det en sån där pytteliten som man ser lite överallt kanske det är en enda gudstjänst om året där. Det kan innebära att man går upp för ett jätteberg redan kvällen innan, med matsäck och annan utrustning och övernattar, för att delta i både kvälls-och morgongudstjänst. Det kanske bara är en kyrkoruin, men det spelar ingen roll. En utflykt är alltid populär.

Konditorier har bråda dagar när det är ett vanligt namn som firas. Alla har en Kostas eller Maria, nej, många, och man köper en låda med bakelser till var och en. Kostas och Maria har också rustat sig med bakelser, ibland mat och dryck, och kan inte gå hemfrån den här dan, för det kommer folk i mängder, som drar från Kostas till Kostas och Maria till Maria.

Vår vän Angelos firar den 8.11. Vi var där och avnjöt mezé med vin och öl och bakelser och allt möjligt. Angelos hann inte äta , för han var fullt upptagen med att svara i telefon...

Jag som heter Monica slipper det där, och min man har också ett namn utan egen dag.

Nog för att jag gillar bakelser, men det räcker med Marias och de andras!
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 20:49
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Namnsdagsfirande

Ja det firas ordentligt när det e namnsdag i grekland. Jag landade på Zakynthos på Maria-dagen sist jag va där, och dagen till ära så blåste det upp till storm, så då fick jag minsann höra att Maria från sverige tar med sig det dåliga svenska vädret till grekland Det har blivit ett lokalt skämt där, för jag jagar solen när jag e där o är alltid orolig att det ska bli oväder, och det slår aldrig fel! Minst en dag med regn... Men jag blev ändå firad på kvällen med blommor o vin!
// Maria
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 22:34
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Då vi har ett barnbarn som heter Athena skulle det vara roligt att veta om hon har namnsdag i Grekland??
TAck på förhand
Glenn & Berit
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 23:30
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jo men visst har barnbarnet Athena namnsdag även i Grekland.
Den stora dagen infaller 1 september.
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 05:37
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Tack för det beskedet. Det roliga i det är att hon även har sin födelsedag just den 1 September i år fyller hon 3 år
Hälsningar Glenn & Berit
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 07:00
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

I Grekland kallas jag Louiza av alla och vad jag har förstått så har jag ingen namnsdag där. Av den anledningen lade någon till ett Maria också, för det är tydligen viktigt att ha namnsdag. Hur är det med förnamn egentligen? Har man flera förnamn som vi ofta har här i Sverige?
Gunilla (barnbarn till Karl Harald Sigurd Elis Reinhold, jodå så hette min morfar)
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 07:45
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det är inte vanligt med flera förnamn i Grekland, hade fullt sjå att få prästen att ge mina barn 2 förnamn. Men det gick till slut, han förstod inte vad det skulle vara bra för.

Eftersom förstanamn ofta blir efter far eller morföräldrar behövs inte flera namn, i Sverige tar vi kanske andranamnet efter någon släkting.

Eftersom jag oxå heter Monica har jag ingen namnsdag, men släkt och vänner vet att jag oxå heter Irene, så de firar mig när det är Irini.

Min son heter Andreas så han har namnsdag, men min dotter som heter Melina har ingen. Återigen används hennes andranamn Johanne, så hon firas när det är Ioanna.

Mycket namnsdagar blir det.......
Igår hade vi fullt upp med alla Konstantinos och Eleni.

Monica
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:01.