|
||||
|
||||
Amorgos i juli
Tyvärr blir det ingen Amorgos i september, utan vi åker ner i slutet på juli.
Det är vår första gång till denna ö. Vi har INTE tänkt att förboka något boende....dumt?? Är det svårt att få boende under denna tid? Vad har ni för tips på boende? Vad får man inte missa på ön? Är det svårt att få tag i vespa? kostnad? Sarah & Filip |
|
|||
|
|||
Sv: Amorgos i juli
Slutet på Juli och början på Augusti är extrem toppsäsong på Amorgos. Förutom oss nordbor så invaderas ön av Italienare, greker på semester, Franska skolresor mm mm.
Om ni inte vill förboka så är det att rekommendera att komma dit tidigt på morgonen och ta ett rum som någon checkar ut från. Inget rum i Katapola iallafall står nog ledigt över natten. Alternativt så kan ni ta med er liggunderlag och sovsäck och bo första natten på campingen i Katapola, den ligger 200m från hamnen och funkar utmärkt att sova en natt på, har själv gjort det när man kommit sent på kvällen. Då har man en utmärkt position i "rumsletandet" morgonen efter. Jag har inte bott i Eigiali men jag kan tänka mig att det är liknande situation där. När ni väl hittat någonstans att bo så är det bara att njuta av ön. Moppeuthyrning är inga problem, kostar ca 10e per dag. Är ni två kan ni hyra en liten bil istället, ön är stor och bergig och backarna är branta så en bil är bra mycket trevligare om ni vill se hela ön. Annars finns bra bussförbindelser också. Mina tips: Klostret på ön är en given utflyktspunkt. Ni vet väl att "det stora blå" spelades in på Amorgos och det man ser i filmen (klostret, stränderna, skeppsvraket) är alla sevärda. Åk upp en dag och gå runt i Chora och njut av lugnet och utsikten. Vandra om vädret inte är för hett. Om det är lugnt så går det båtturer (brukar stå en skylt på kajen då) ut till Gramvoussa Island från Katapola. Titta lite i det här forumet så kommer ni hitta många fler tips på saker att se! Hoppas ni kommer tycka om ön lika mycket som jag. Var beredda på att det kan blåsa ganska mycket om "meltemin" är stark. /Yak- som åker till Amorgos nästa vecka igen. |
|
|