![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag blir alltid glad när jag ser skandinaviska föräldrar i Grekland, nästan alla jag sett är medvetna och anstränger sig för att skydda sina barn från solen ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vid vår ålder är grillad hud inte särskilt vackert längre
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Och vid min ålder verkar personer som säger "Åååå nu har jag solat hela dagen för att bli så brun som möjligt" särskilt spännande. Det finns ju en massa roliga saker att göra i solen, man måste inte ligga stilla!
![]() Jag är glad att jag har lätt för att bli brun och sällan bränner mig. Då behöver jag inte (som vissa gör) känna pressen på att ligga och pressa i en vecka bara för att bli brun... "för det ska man ju bli efter en resa utomlands".... nä. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Brunbrännan är ett långt och hårt jobb att tillskansa sig och sedan tar det 2 veckor att blekna. Jag gav upp för många år sedan och blir alltid retad i familjen för jag är den blekaste, men det bjuder jag på. Jag gillar lite brunfärg i ansiktet, brukar försöka sätta näsan ivädret lite då och då men inte mer är att vinterbleket försvinner.
birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har blivit superförsiktig med solen och använder alltid en högre solskyddsfaktor i ansiktet. Nu har jag hittat en med faktor 50 som jag ska testa imorgon (är nere på Rhodos nu, men har inte hunnit gå på stranden ännu). Undrar om man kommer att se ut som en snögubbe?
![]() Jag har likt Janne slutat med olja - förr använde jag Hawaiian tropic, men det kan ju bara inte vara bra! Nu blir det minst faktor 15, även när jag är riktigt brun. Vad gäller märken tycker jag att de som finns på Apoteket är riktigt bra. Oparfymerade och lite oglamorösa, visst, men billigare än många andra märken. Yves Rocher har också bra, ekologiska solkrämer. Som after sun finns inget bättre än Body Shops body butter ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Men jag har nästa aldrig använt solskydd. Jag har extremt tålig hud och bränner mig sällan om jag inte varit oförsiktig. Och numera med ålderns rätt tillbringar jag mesta tiden i skuggan på en Taverna med en bok och en öl så det behövs inte. Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Huden minns allt som vi utsätter den för. Oxå jag solade väl hårt när jag var yngre, men håller igen nu.
Jag älskar värmen i Grekland, men håller mig helst i skuggan. Alltid i skuggan 3-4 timmar mitt på dan. Vi använder oxå solkrämer, men viktigast är att ha bra kläder som täcker kroppen och som samtigt ger svalka i värmen. Helt ok att gå i långärmat på stranden och att snorkla i t-shirt. Vi har fokus på bra semesterkläder snarare än på solkrämerna. //Per |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag kan förstå att om man bor i ett mörkt land vill man sola så mycket som möjligt när man åker på semester. Så var det även för mej när jag bodde i Sverige och var på resa i Grekland. Har bott i Grekland i många år nu och jag gör allt för att gömma mej från solen. Jag håller mej inne mitt på dagen och jag använder solskyddfaktor 20-25 på kroppen och 30-45 i ansiktet när jag är på stranden eller badar. Jag bestämde mej för att vara försiktig med solandet efter jag hade träffat några äldre svenska damer som har bott i Grekland länge. De såg ut som rökta böcklingar i ansiktet. Inget jag vill eftersträva. ![]() Jag fick mej också en tankeställare när jag upptäckte att svärmor använder solskyddfaktor 60!!! Det finns solrapporter på TV där man talar om när på dagen solen är farlig och det ska man nog följa om man är klok. Jag vill rekomendera alla att använda hög solskyddfaktor eller skydda sej med kläder när solen är som starkast. Det bästa är att följa grekernas dygnsrytm - Vakna tidigt och gå till stranden, stanna där till 12 tiden. Ta en härlig lunch på en taverna och sov sen några timmar. Sen kan du gå till stranden igen och dessutom vara uppe sent eftersom du har sovit middag! Sola lugnt! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//PO -barfaktor 2-6 |
|
|||
|
|||
![]()
Citat:
Ursprungligen postat av Kikh ![]() Sol och bad är bara för dem som inte har råd att häcka i strandbaren ![]() Citat:
![]() ![]() Kikh. Randig bak och rygg pryder absolut en kvinna i Grekland. Det visar "klass"... ![]() Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Barfaktor 2-6 betyder att man bör vara 'två till sex' för ett
lyckat ragg. //PO ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Unskyld, minst 2 må man vare till 6, själv är jag tocken därna monogam sedan 33 år med samma kvinna.
Men åter till ursprungsämnet, vi åker i slutet av september och klarar oss bra med solfaktor 10 på ryggen, 15 på näsan och en handduk att ligga på. //PO -brun utan stol |
![]() |
|
|