Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-29, 21:17
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Unket pass

Måste berätta hur jag blev blåst på en vecka i Grekland!
Häromveckan sålde jag bort min samling av antika fiskedrag. Summan som jag fick för dem var inte så dålig, därför tänkte jag att jag skulle ta med Moster på en vecka till värmen. Samtidigt skulle jag passa på att inhandla en ny Bouzouki i Aten. Billjetter fanns att få på Sterling med avgång från Köpenhamn dessutom till ett bra pris!
Jag kollade med min chef på jobbet om jag kunde vara ledig 2 Juni till den 9 Juni, det gick fint. Moster kollade med sitt jobb och det var inga problem för henne hellar att vara ledig. Just hemkommen från jobbet igår slängde jag mig ned framför datorn för att beställa biljetterna, men först så ringde jag Moster bara för att kolla att allt var okej. Moster sa, titta på passen så de är okej! Sagt och gjort, jag hämtade våra pass och kunde konstatera att Mosters pass gick ur tiden den 22 denna månad
Det var länge sedan jag var så ledsen och besviken som igår.....
Min dröm kraschade som ett magplask från 5meterstrampolinen. F....n sa jag. Men nu så får det bli en vecka med några plusdagar i September istället.
Min gamla Bouzouki är kanske inte så kass heller i alla fall, den hänger med över sommaren och många år till med för den delen! Det var väl så att pengarna brann lite i fickan på mig

MVH
DepparYeasou
Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 21:27
Ante Ante är inte uppkopplad

Standard Sv: Unket pass

Hej! Grekland är med i Schengen och vad jag förstår så behövs inget pass för att komma in i landet. Samma princip som att åka till Nordiska länderna.
Däremot måste man ha med giltigt Nationellt ID-kort.

//Ante
Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 21:57
yeasous avatar

Ja det låter så bra att man ska kunna åka med det nationella id-kortet utan pass. Men jag har då aldrig varit med om att kunna passera filtret på Kastrups flygplats utan att bli avkrävd en uppvisning av passet!
Jag skaffade ett nytt pass 2005, blev då tillfrågad om jag ville ha det nya id-kortet till en kostnad av 400 kronor extra, onödiga pengar tyckta jag då.
Nu blir det en varm sommar här hemma sen så får det bli en varm vistelse i Grekland till hösten!
MVH
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 22:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Men provisoriskt pass då?

Läs här: http://www.polisen.se/inter/nodeid=4...eversion=1.jsp
Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 15:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Ta med Moster till Sturup och fixa ett provisoriskt Pass som Inkan säger. Det tar normalt sett under en timme men kostar rätt mycket. Fast det kan det ju vara värt och pengarna bränner ju ändå i fickan...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 17:43
yeasous avatar

Jomenvisst, vi kollade upp detta med provisoriskt pass! Vi tyckte att det lät så jäkla dåligt det med så vi tar det lugnt och far iväg i höst istället. 980 kronor för ett sketet bevis för att man är EU medborgare!! Nä fy fasen va ruttet.
Nog med negativa feelings nu. Just nu ser det ju ut som att vi har det varmare här hemma än det är i Grekland, så jag står ut med livet ändå!
Sommaren kommer väl att rusa ifrån oss innan man har hajjat att det var sommar.
Pengarna finns kvar och räcker till både till resa och en ny Bouzouki, så nu har jag ju något att se fram emot!
MVH
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 17:50
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

[quote=yeasou;92203. Just nu ser det ju ut som att vi har det varmare här hemma än det är i Grekland, så jag står ut med livet ändå!
O hur kallt är det i Grekland nu då.Här är väl ingen värme idag!? Burr ...
Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 19:23
yeasous avatar

Idag är det ju kanske inte så jättevarmt här hemma, men igår var det ju desto varmare. Jag tänkte att den senaste tiden har vi ju haft skapligt väder här och det kommer väl att bli varmare vad det lider. Det ser ju inte ut som vanligt den senaste tiden med tanke på vädret i Grekland! Det har varit ganska uselt väder i nästan hela Europa ett tag nu!
MVH
VäderYeasou
Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 00:15
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Tvivlar nog lite över dina väderfunderingar får jag säga...
Har inte varit över 20 grader denna månad många gånger och jag antar att Grekland har haft det varenda dag i stort sett?
Enligt www.meteo.gr så är det t.ex omkring 16-18 i natt.

väderMartin
Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 23:18
yeasous avatar

Martinifk, jag förstår att det regnar och är kallt i NorrlandFinspång ligger ju rätt långt norr ut i landet! Här nere i södern har vi det varmt och skönt! Jag jämförde alltså med vårt varma klimat här nere inte något norrlandsklimat
MVH
KlimatYeasou
Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 00:21
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Finspån ligger söder om Norrköping så långt norrut kan jag väl inte säga direkt Så Norrland, nej nej Dessotum har det ju varit som finast i Norrland den senaste tiden om inte meterologerna ljugit...

Idag hade vi dryga 20 och molnfritt efter många dagars uppehåll från solen.

GeografiMartin
Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 08:02
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Jag kan intyga att det varit (och är) kanonväder i Norrland, +25 mätte tempen igår. Inte illa!
Och idag ser det ut att bli precis lika fint. *stassar om till bikini*

Lena*.
Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 09:25
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

BESVIKELSE: Får jag dela i klubben: Har gått hos Tandläkaren hela året två ggr i veckan . Inte roligt men nödvändigt .Som Tröst har jag sett fram emot vårens Greklandsresa ,som nybliven pensionär har jag också sett möjligheten att åka med kort varsel ,restresa,billigt pris.Frågade i början om jag kunde vara klar till Juni.Inga problem! Juni kom inte klar men 8:de bokas in för sista besök .Fick väl gå . Nu har 21:sta bokats in .Får väl gå men besvikelsen är stor . Tycker att juli ,aug. är i varmaste laget
Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 22:28
malou malou är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
J...Jag skaffade ett nytt pass 2005, blev då tillfrågad om jag ville ha det nya id-kortet till en kostnad av 400 kronor extra, onödiga pengar tyckta jag då. MVH
Yeasou
Jeg skaffet også nytt pass i 2005, det varer helt til 2015. Andre regler i Norge, montro? Jeg kunne ikke velge, måtte bare betale de 900 kronene passet kostet. Men i transfer i New York like etterpå hevdet personalet på flyplassen at passet ikke var elektronisk lesbart likevel og derfor ugyldig- og det ble lite bråk rundt det. I Grekenland har ingen protestert eller betvilt gyldigheten.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.