Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-01, 20:04
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Fredag 1/6

Fredag 1/6

Morron, och god är den. Ingen vind ute och ingen ström o telefon inne. Tur att datorn går på batteri. Tempen är 07.00 23,3° inne och 19,2° ute klarblå himmel och solsken. Luftfukten är på 64% så ingen risk för regn ligger i luften. Tv sa sol i morgon och eventuellt lite moln på söndag. Nu är vi inne i sommaren så vi kan räkna med max en regndag per vecka.

Idag har jag blivit undervisad i hur man sköter stockrosor av Giannis. Våra är enorma en är 4 meter hög och vit. Jag ska ta och fota och om vi får tillbaka strömmen ska jag ladda upp till bilderna. Tur att tvättmaskinen var klar när strömmen for 09.25. hängd, torkad och inlagd i skåpet igen. Livet är ganska lätt när vädret är bra för det kan vara lite annorlunda på vintern med sur tvätt i flera dagar ända tills man får lov att ta in den i badrummet.

Jag ska eventuellt flytta!
Mycket långt härifrån, hela långa fem meter till grannlägenheten!
Blir det av får jag ett mycket större sovrum med dörr och plats för dubbelsäng. Vardagsrummet har plats för både soffa, fåtöljer och bord samt mina datagrejor. Köket är likadant fast spegelvänt och totala ytan är på 70m². Inte för att jag behöver dubbelsäng men det kan vara skönt. Jag vill helst ha bort Tv´n från sängen för där vill jag sova och inget annat. Hellre då ligga i soffan och titta samt eventuellt somna för att sedan byta till sängen. Som det ser ut idag så röker jag vid datorn och det blir ju i sovrummet också och det är inte fräscht. Två uteplatser ingår, en bredvid min nuvarande och den andra på sydsidan under vindruvorna. Prismässigt är det 100€ mer i månaden, men det här är ju faktiskt mitt hem.

Jag skulle ta en promenad idag men fick lov att avbryta, det var för varmt ute. Tyvärr vill jag inte gå med bar överkropp på byn utan bara på badstranden. Jag tycker inte att det passar sig riktigt. Hemma på gården gör det ingenting för där är det ingen som ser.

Jag har trakasserat Monica lite för hennes Atos, men jag tycker det är en ganska kul bil och man kliver in o sätter sig direkt utan att behöva krypa ner. Jag var på väg att köpa en i Sverige för ett par år sedan och köra ner den, men det gick inte att få den med automatlåda. Audin har jag kvar men sonen har ”lånat” bilen så den lär jag väl aldrig få se igen. Min stora 745-a sålde jag innan flytten för den var för stor och törstig. Annars är det ju inte fel med en sossecontainer när man har barn med cyklar och dylika ting.

I allt jag har fått lära mig så ska betong vattenbegjutas under första brinningen. Inte här inte, utan det får brinna ihop som det själv vill. Jag tror vi bygger både bättre och säkrare i Sverige framför allt med alla färdiga block som bara pusslas ihop. Alla installationer är förberedda och eluttagen där de ska sitta. Jag har inte ett enda uttag på samma höjd någonstans och ordningen på strömbrytarna är det ingen ordning på. Lyset i köket tänder jag vid toaletten, lyset i rummet tändes vid sängen o.s.v. Samt den miljard med skarvdosor man måste ha är imponerande. I sov/vardagsrum har jag två enkel uttag så det är ju lätt att föreställa sig hur golvet ser ut med sladdar kors o tvärs. Jag har två stora 5 håls bara till datorn och dess tillbehör. Spisen har en eldosa med skarv ifrån hallen. Är det någon som har fattat logiken i det hela. Alla värmerör och vatten är ingjutna i väggarna. Tänk när rören börjar ta slut o startar att läcka. Det är väl därför de säljer så mycket bilningsmaskiner i Grekland.

Nu har jag varit ute och dragit upp ogräs, eller man behöver inte dra upp det för det kommer av sig självt. Men i alla fall behövdes det rensas och fixas lite grann. Vattnat har jag gjort i skuggan enligt chefens order, men jag vattnar bara rötterna och inte som Giannis hela rabatten. Jag skulle vilja ha en sådan där vattenpinne i koppar som jag hade i Sverige. Man kör ner den vid rötterna och sätter på vatten med lågt tryck. En helt ny affärsidé som kanske kan vara intressant. Det plus fönsterskrapor måste bli en succé utan like.

Igår blev jag nästan osams med Giannis när jag slängde ut tvättkorgen med tvätt. Han som aldrig hjälper Katerina skulle helt plötsligt hänga tvätt åt mig. Jag var på gränsen till att bli arg. Det är en sak med lakan för det är farligt för mig att hänga dom och då ber jag om hjälp. Resten fixar jag helt själv. Det är ju väldigt snällt att han vill hjälpa till, men den hjälpen tycker jag han ska ge Katerina och inte mig.

Min stora godisskål krymper men det är inte jag som är orsaken. Mina vänner har hittat till skålen och förser sig rejält. Jag köpte 2,5kg i påskas och har väl ungefär hälften kvar just nu. Svenskt lösgodis är väldigt populärt här nere. Ikväll tänker jag ta en liten promenad och sedan gå och äta någonting. Om jag flyttar får jag väl stryka en middag i veckan. På vintern lagar jag all mat själv, men på sommaren blir det av att äta mycket ute. Lathet och ett umgängesbehov tror jag är orsakerna. Jag sitter hellre ute i trädgården och läser än sitter inne och skriver. I och för sig kan jag ta med mig dator ut i trädgården men det skulle aldrig falla mig in. På Santorini satt jag vid poolen med datorn och jag tror att de trodde jag var knäpp. Allt för att slippa ta ett panikflyg hem för att fixa till. Den mobilräkningen gick lös på nästan femtio tusen kronor för tre dagar.

Tur man slipper jobba något mer, för data är alltför stressigt. Stress idag är att välja ut nästa bok att läsa. I bokhyllorna ligger det uppslagna böcker som jag har läst ingressen i men inte riktigt gått igång på. Just för tillfället är det Anne Holts första som fångar mitt intresse. Halva boken dag ett så den är slut i morgon. Tur att det inte är regn för jag brukar glömma böckerna ute på bordet.
Jag skickar upp en bild på kaktusen från igår också, den blommar bara en enda dag och idag ser den helvissen ut. Nu blir det middag.

Uffe
Gammal 2007-06-04, 14:23
Lino Lino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Fredag 1/6

Hej, Uffe! Har varit bortrest ett par dagar och läser nu ifatt. Vilken underbar bild på kaktusen! Du verkar bo fint och ännu bättre kan det tydligen bli. Håller tummarna för att du får hyra den större lägenheten. När blir den ledig?
Lino
Gammal 2007-06-04, 15:17
UlfWimans avatar

Hej Lino
Juli/augusti skiftet, men Giannis ska måla om först så jag ska välja färg. Den är redan min. Undrar om man ska anlita flyttfirma?

Uffe
Gammal 2007-06-04, 18:43
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej Uffe

Det där med lösgodis tänkte jag fördjupa mig i lite.
Barnen och jag längtar hela tiden efter det, så när syrran kom ner för 1 år sedn hade hon med sig 5 kg lösviktsgodis.

Det var lycka det

Hon föreslog att jag skulle importera lösviktsgodis och sälja i Grekland för här är det så äckligt godis, kanske skulle vara något.
Bara choklad och glass är gott här tycker vi.

Nu åker vi ju varje sommar till Sverige och den 1 juli blir det att besöka Konsum, fast om jag känner mamma rätt så står där en skål när vi kommer till henne från flygplatsen.

Gissa om vi längtar

Monica
Gammal 2007-06-04, 19:59
UlfWimans avatar

Kristina importerar från sverige men frakten är hutlös. Hon tar hem en eller en och en halv pall varje gång o det går åt.

Uffe
Gammal 2007-06-05, 11:45
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Du Uffe, jag hittade en duschskrapa till dig pa Euroshopen idag. Den kommer samtidigt som allt annat, eventuellt pa torsdag eller fredag. Jag hade sjalvklart glomt mitt AFM-nummer hemma och maste tillbaks in till Chania.

Kickie, nu grekisk Kikh

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.