Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-20, 16:00
I & H I & H är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Bra meze-restauranger?

Vi åker till Thassos, Limenas för första gången om två veckor. Är löjligt förtjusta i grekiska mezes (blir det så i plural...?) och undrar därför om det är nån som har nåt bra tips på ställen som har stort utbud och är extra bra på just dessa små förrätter.
Tack tack!
Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 20:02
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bra meze-restauranger?

Hej!
Det finns inte så många här på forumet som reser till Thassos, men jag hoppas att nån av dem är en bättre expert och känner matkultur mera än jag, som reser oftast ensam och lagar själv mat.
Jag vet nog att också i Limenas kan man få fantastiskt god mat (har läst folks inlägg på olika forums), men vad gäller just mezé, har jag inte mycket info.

Här några ställen i Limenas, som folk har tyckt om:

* familjetavernan Takis vid platia 28.Oktober, där man kan beställa allt separat, inte bara rätter. Jag är säker på att ni kan välja tillsammans med värdefolket passande mezé.

* Thassian i nya hamnen där färjorna ankommer, har t.ex. hemgjorda dolmades, mycket läckra har jag hört.

* många har trivts i taverna Moúses i nya hamnen på området av den gamla keramikverkstaden . Där har man fått gott mezé. Också live musik, men på såna kvällar måste man säkert reservera bordet i förväg.

Pigi vid den gamla platian och Patrikos i gamla hamnen har också trogna vänner.

Hoppas att andra kan hjälpa er mera!
Ha en trevlig resa på Thassos och berätta efter resan, om ni har hittat där goda mezé tavernor. Jag ville också veta!

mvh/Eija
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 13:35
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Re: Bra meze-restauranger?

Vi var to uker i Limenas fra 23. mai i år, bodde på Hotel Timoleon, som ligger så sentralt i byen som det er mulig å komme. Anbefales på det varmeste.

Så til restaurantene:

Takis var også det stedet som etter hvert ble vår favoritt, vennlig betjening og gode småretter.

Thassian hadde OK mat, men vi var der kanskje på en uheldig kveld da betjeningen var stresset, så vi ble sittende langt over en time fra vi bestilte til det skjedde noe som helst, bortsett fra at vi fikk vinen etter en liten halvtime. I denne perioden var det også umulig å få kontakt med servitørene, og da maten kom, ble den nærmest slengt på bordet uten et ord. Vi gikk ikke tilbake dit, selv om vi hadde fått stedet anbefalt. Kanskje burde vi gitt dem en ny sjanse?

Syrtaki ved stranden hadde generelt god mat, og jeg la merke til at det spesielt ble anbefalt meze, med en navngitt servitør som rådgiver for sammensetning, men vi prøvde ikke dette.

Ladokolla, ved havnen nær stranden, hadde en meget god ferdig sammensatt fiskemeze for to, for dem som liker sjømat. Dette var høydepunktet på turen for oss når det gjaldt mat, og vi brukte den siste kvelden på å gjenta måltidet. Dessuten har man en flott utsikt mot solnedgangen som en bonus.

Vi hadde også flere gode måltider på Pigi, med behagelig og vennlig betjening.

Generelt opplevde vi en ganske aggressiv holdning blant "innkasterne" når det gjaldt å kapre kunder til enkelte av restaurantene. Jeg liker godt å lese litt menyer i fred og ro utenfor restauranten, men dette var ikke mulig mange steder. Man ble straks "overfalt", enkelte restauranter hadde folk som bare hadde som oppgave å trekke kunder inn til bordet, og nesten ikke deltok i resten av driften. På den måten minte det litt om ekstreme turistområder, som f.eks. havnene i Chania, Rerthymnon eller Agios Nicholaos på Kreta.

Men utenom dette, var Limenas et ideelt valg av sted for oss, ikke minst utnyttet vi mulighetene til å ta båt til Keramoti og Kavala på fastlandet, i tillegg til at vi tok busser til andre steder på Thassos.
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 14:32
Carina Carina är inte uppkopplad

Standard Sv: Re: Bra meze-restauranger?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Generelt opplevde vi en ganske aggressiv holdning blant "innkasterne" når det gjaldt å kapre kunder til enkelte av restaurantene. .
Vi var på Thassos förra året i september och upplevde inte alls några agressiva inkastare, minns inga alls så det var väldigt lugnt då.

Förkomponerade Meze vill jag minnas att vi åt nere vid stranden där de hade en helt underbar musiker, jag har skrivit om det förr här i forumet, där kanske också namnet står. Vi åt väldigt god mat på flera ställen, priserna var också bra vill jag minnas.
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 15:29
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Re: Sv: Re: Bra meze-restauranger?

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Vi var på Thassos förra året i september och upplevde inte alls några agressiva inkastare, minns inga alls så det var väldigt lugnt då.
"Aggressiv" var kanskje et ord som kan misforstås, jeg mente meget aktive og pågående i sine forsøk på å få oss inn i restauranten.
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 15:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Standard Sv: Re: Sv: Re: Bra meze-restauranger?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
"Aggressiv" var kanskje et ord som kan misforstås, jeg mente meget aktive og pågående i sine forsøk på å få oss inn i restauranten.
Det är inte lätt med svenskan Pågående är något annat än du menar. Gåpåiga skulle vi ha sagt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.