|
||||
|
||||
Samtal med Taxidriver
Under vårens resa kom jag i samspråk med taxiföraren som tog oss från
flygplatsen och in till centrum. Upprinnelsen till samtalet var att föraren genast efter start satte på sig bilbältet och uppmanade oss att detsamma göra. Då jag sporde honom om vadan detta, upplystes vi om att ny och hård lagstiftning under året trätt i kraft. Förseelse emot den nya bilbälteslagen straffas med böter på 300€!!! Till detta har kommit att alla hotellens minibussar numera måste vara försedda med färdskrivare som dokumenterar förarens raster och körtider. Brott emot detta lär ska kosta i runda tal 1000€ och varning i körkortsregistret. Så har reglerna beträffande hjälmtvång uppenbarligen skärpts högst väsentligt. Den tidigare skrivningen att "Hjälm ska medföras vid färd" lär ska ha ersatts med att hjälmen ska vara påtagen å huvudet och icke dingla i armvecket eller på styret. Bötesbeloppet visste ej chauffören men tippade på 600€. För att sätta tryck på lagarnas efterlevnad utför därtill polisen intensifierade kontroller i stad och på landsbygd. Grekland är sig icke längre likt!!! Arne |
|
|||
|
|||
Sv: Samtal med Taxidriver
Tror att det va 300 euro även vid att inte stanna vid stopp-plikt,+ att du får körkortet indraget i 2 mån,de tar av reg.skylten
|
|
|||
|
|||
Tacksam att Grekland också anammar lagar och förordningar angående trafiksäkerhet. Men, vilka böter, är inte dessa bra mycket högre än i Sverige? Med tanke på att de flesta greker tjänar mindre än en svensk så låter de höga.
birgitta |
|
|||
|
|||
Citat:
Men det är bra att böterna är höga. Jag tror det är enda sättet att driva igenom reglerna och få folk att följa dem. Och då menar jag både i Grekland och i Sverige. Jag tillhör dem som periodvis i jobbet kört 5 - 7000 mil om året. Och jag har fått min "dos" av böter. Senast kostade det 1200. Larvigt! Och som jag dessutom informerade polisen om så betalar arbetsgivaren böterna via en "saltad" reseräkning, så det drabbar inte mig personligen... Hade det däremot kostat 10.000, som det tex gör i Norge, hade nog inte arbetsgivaren betalat och jag hade inte heller kört för fort på det sättet jag gjorde. Då hade i a f jag passat mig lite bättre. Låt piskan vina, se till att det kostar. Det är enda sättet att driva igenom lagar och förordningar. Speciellt sådana som inte är populära... Peter |
|
|||
|
|||
Citat:
birgitta |
|
||||
|
||||
Tycker också att det är jättebra med höga bötesbelopp MEN det är ju snart val igen och sambon funderar på hur många bot man kommer att dela ut med tanke på förlorade röster i kommande val.
Fortsätter i ämnet trafik då jag hittade en liten notis i Kvällspostens lördagsblaska vilken återges i sin helhet: KAMPANJ MOT SEXIG REKLAM I GREKLAND I Grekland pågår en kampanj för att få bort sexig reklam från vägarna eftersom de misstänks ligga bakom många olyckor i trafiken. Ungefär 10% av trafikolyckorna i Aten, Grekland antas bero på sexig reklam som distraherar många förare. Greklands huvudstad är känd för sina stora och många reklamplatser. //Zanét |
|
|||
|
|||
Citat:
Peter |
|
||||
|
||||
Peter - jag har faktiskt hört att det finns män som inte är grottmän så förhoppningsvis ska de kunna hålla sig kvar på vägen...
|
|
||||
|
||||
Citat:
//Helén |
|
||||
|
||||
Ha! Som om tjejer inte tittar efter grabbar då?
Enligt ärliga hustru är gumsjukan lika utbredd som gubbditon, ni bara behärskar er mer. //PO |
|
||||
|
||||
Gum- och Gubbsjuka är ett friskhetstecken i "titta" sammanhang.
// Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Kanske om man är plakat själv? Hm, jag ser bilder! //PO -Sommarsemester |
|
|