![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Dricksen till städerskan lämnar jag personligen i hennes hand för att förhindra att hotellägaren tar den som sin.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Jag brukar också ge ca 10% på tavernan. Fast en gång sprang tjejen som serverade efter oss och sa att vi betalat fel -alldeles för mycket! Ja, inte är det lätt med kulturkrockar
![]() Brukar ni lämna 10% till taxichauffören också? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Lämnar inget till taxichaufförer,dom tar ändå extra för turister..
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag brukar göra precis som dig... Alla dessa cent vad skall man annars göra av de? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Att Sverige inte hoppade på € när den infördes var ett av de största politiska / ekonomiska misstagen som gjorts! När € infördes så kostade den ca 7.30 mot Svenska kronan! Idag måste vi betala dryga 9 SEK för den. Så hade vi hoppat på "tåget" när det startade så hade våra semestrar kostat ca 20 % mindre... Vår export hade eventuellt tagit lite stryk i början, men det hade varit marginellt eftersom nästan all internationell handel sker i dollar. Sorry för utviket som vi säger på Playboy.... ![]() Men det är klart man ger lite dricks om man är nöjd. 5 - 10 % på Coffe-shopen eller Tavernan. Taxi, tveksamt. Jag brukar bara runda upp till närmaste hela €. Men i slutet på 70-, början på 80-talet, så var inte dricks så vanligt i Grekland. Jag har också varit med om att kyparen kommit efter oss och sagt att vi lämnat för mycket pengar. Så småningom lärde jag mig att om man lade mynten under en tallrik så uppfattades det som dricks. Idag är det dock lite annorlunda. Många i serviceyrken lever på sin dricks. De har en "skitdålig" fast lön, ofta kring 5 - 600 € / mån och är beroende av dricksen. Så är sevicen OK, även om maten inte är det, så brukar jag lämna 10 %. Är inte sevicen OK blir jag sur, (och det är väldigt få som gillar läget när jag är missnöjd ![]() En annan sak. I Grekland betalar man ännu så länge inte så mycket med kreditkort (Kurt, min gamle kompis... ![]() Lägger man till 2 - 3 € på kreditkortsnotan så hamnar det bara hos den fete ägaren som sitter bakom någon disk och inte gjort något under kvällen... Inte hos den trevlige servitören som faktiskt ansträngt sig för att ni / jag ska ha en trevlig kväll.... Peter |
![]() |
|
|