Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-06-07, 15:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler
Underbart bad iaf
Nåja, DET omdömet säger ju inte så mycket. Det krävs ju bara att det finns vatten för att du ska tycka det Jag har förresten fortfarande ett ärr på foten efter stenen under vattnet som jag skrapade sönder mig på

Men jo, det var fint där. Jättefint. Särskilt läckert var det att i soldiset se Kassos liksom magiskt resa sig ur havet.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-06-07, 16:26
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 200
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
En kilometer norr om Finiki (som ligger norr om Arkassa).
Tackar, tackar! Arkassa hade vi (jag ) tänkt besöka för att titta litet närmare på, så detta låter som en trevlig liten avstickare.

Karin
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-06-08, 00:27
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

....Jutt de!!
Jag hade nöjet att vara guide åt Cia å Bettan och förde de bägge damerna i Xronis BMW med säker(host.. hand genom de snöhöljda passen till andra sidan ön......(eller vare Manolis Toyota??)

Trevlig strand nedanför tavernan, en gång när jag badade där så var det nån lattjo firre som nafsade mig på benen....lite sådär,det var ingen haj direkt, utan en liten firre som tydligen var hungrig eller nåt.....

Infarten till Taverna Under The Trees är lite lurig.....kommer lixxom snabbt på nåt vis.....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Ps. Vid Arkassa finns en hög halvö med en akropolis uppe på toppen.Det går en zick-zackande stig upp dit....pust.....Strålande utsikt mot Kassos, samt att nedanför finns en gammal kyrka med romerska?mur-och golvrester med mosaiker....om jag inte missminner mej......d.s

Senast redigerad av Mikke den 2005-06-08 klockan 00:32.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-06-08, 00:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
(...) i Xronis BMW med säker(host.. hand genom de snöhöljda passen till andra sidan ön......(eller vare Manolis Toyota??)
Nog var det Xronis bil alltid, men varfasen var snön???
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-06-08, 00:34
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

......eh...hm....i kylskåpe på tavernan..?...
Mikke
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-06-22, 20:10
Anders_Anki Anders_Anki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 16
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Sist vi var nere så konstaterade vi att en grekisk sallad var dubbelt så dyr på Mykonos jämfört med Syros trots att öarna ligger bredvid varandra. En regel är att åka till öar som grekerna själv semestrar på!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-06-25, 23:14
medusas avatar
medusa medusa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Hej, Jag kan bara svara för priserna på Patmos.
För er som turistar kanske det inte är så dyrt:
Cappucino på bar: 2.50 E
English breakfast: 5.50 E
Lunch på taverna 2 pers, greksallad, chorta, keftadakia,kotopolosovlaki, 1 öl o en liten retsina: 28 E
Middag på RESTAURANG (OBS! Inte taverna) 2 pers: mellan 65 och 130 E
Solstol+parasoll 2 pers: 10 E
Juni 2005 Patmos
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-06-25, 23:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av medusa
Hej, Jag kan bara svara för priserna på Patmos.
För er som turistar kanske det inte är så dyrt:
Cappucino på bar: 2.50 E
English breakfast: 5.50 E
Lunch på taverna 2 pers, greksallad, chorta, keftadakia,kotopolosovlaki, 1 öl o en liten retsina: 28 E
Middag på RESTAURANG (OBS! Inte taverna) 2 pers: mellan 65 och 130 E
Solstol+parasoll 2 pers: 10 E
Juni 2005 Patmos
Helt otroligt dyrt. I Parga åt vi för betydligt lägre priser och jag tycker att det gick att få en skaplig middag för två med några smårätter och var sin huvudrätt samt en flaska vin för under 20 euro per person eller minns jag helt fel?

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-06-25, 23:40
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 200
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Jag tycker också det låter dyrt. Förra sommaren på Karpathos gick middagspriserna aldrig över 60 € för oss fyra, inte ens på restaurangerna. Den dyraste middagen gick på runt 57 €. Men då var det inklusive dessert.

Karin
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-06-26, 01:13
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Jag tycker också det låter dyrt. Förra sommaren på Karpathos gick middagspriserna aldrig över 60 € för oss fyra, inte ens på restaurangerna. Den dyraste middagen gick på runt 57 €. Men då var det inklusive dessert.

Karin
Vi tycker också att det låter väldigt dyrt.
Jag och Git spenderar aldrig mer än i snitt 15-18 Euro totalt för oss bägge när vi kör ett rejält "Meze"-stuk med kanske 5 små-rätter, sallad samt ett halvt kilo lokalt röd-tjut och en flaska vatten därtill.
Lyxar vi till det ordentligt, vilket sällan händer (nu räknar jag inte dom dyra fiskrestaurangerna i Venetianska hamnen) och går på "finare" krog med vita dukar, riktiga (tråkiga!) vinglas och varsin rejäl traditionell lyx-rätt så har vi lyckats komma upp i max 25 Euro (totalt) inkl vinet samt "bruchetta" som aptitretare!
Så, nej. Här i "byn" är det i alla fall inte dyrt om man inte faller i dom värsta fällorna eller väljer Venetianska hamnen (där det självklart kostar mer eftersom allt är färskvara och ofta fortfarande lever när man sätter sig till bords!)

Calle! (som sedan vi landade i torsdags eftermiddag på Kreta har genomfört tre långa spelningar med bandet, torsdag kväll, "My Place" på strandpromenaden, fredags, "Cafe Greco" i Adele och nu denna kväll och natt på "Ibiscos Garden"! Det blev en rivstart!! Mer info kommer på vår lilla blogg som vi länkar till från R-guiden!)
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-06-26, 09:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av medusa
Lunch på taverna 2 pers, greksallad, chorta, keftadakia,kotopolosovlaki, 1 öl o en liten retsina: 28 E
Middag på RESTAURANG (OBS! Inte taverna) 2 pers: mellan 65 och 130 E
Kostnaden beror ju på vad och hur mycket man äter också. Det du kallar lunch där skulle jag kalla middag. Alltså skulle jag + sällskap komma undan med 28 € på kvällen, möjligen med påslag för nån rätt till. Dessutom äter jag helst på enklare taverna även på kvällen
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-06-26, 11:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Kostnaden beror ju på vad och hur mycket man äter också. Det du kallar lunch där skulle jag kalla middag. Alltså skulle jag + sällskap komma undan med 28 € på kvällen, möjligen med påslag för nån rätt till. Dessutom äter jag helst på enklare taverna även på kvällen
På en av favorittavernorna i Parga Dokkus (stavning?) kostade varmrätterna 5 euro, ex Stiffado, grillad lever och ungsbakad kyckling. Alla traditionella små rätter mellan ca 2-3,5 euro ex friterad zuccini, feta i ugn, grekisk sallad och taramosalata. En kanna husets vin gick oftast på 5 euro. Ett bättre grekiskt vin kostade ex 10 euro hos Sakis. En av dom sista semesterluncherna jag åt vid Sarakinikostranden med både friterade, zucciniblommor, ungsbakad kyckling, liten kanna vitt vin och vatten kostade 13 eller 14 euro.

Eva
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-06-26, 14:57
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
På en av favorittavernorna i Parga Dokkus (stavning?) kostade varmrätterna 5 euro, ex Stiffado, grillad lever och ungsbakad kyckling. Alla traditionella små rätter mellan ca 2-3,5 euro ex friterad zuccini, feta i ugn, grekisk sallad och taramosalata. En kanna husets vin gick oftast på 5 euro. Ett bättre grekiskt vin kostade ex 10 euro hos Sakis. En av dom sista semesterluncherna jag åt vid Sarakinikostranden med både friterade, zucciniblommor, ungsbakad kyckling, liten kanna vitt vin och vatten kostade 13 eller 14 euro.

Eva
Stället Eva skriver om heter Dokos rooms & Taverna. Förutom den goda o vällagade maten som tillagas med kärlek o omsorg av gammelmor, så erbjuder de oxå bra o billigt boende, jag rekommenderade stället till Ann o Tommy då de var i Parga för några veckor sen, och de var mycket nöjda o överraskade över priset.
Stället ägs o sköts av en mycket trevlig ung familj. Det ligger mellan Bp-macken o fotbollsplanen alldeles vid infarten till Parga stad.
Har man varit på ett ställe några gånger så hittar man ju tebaks till godbitarna nästa gång man kommer dit. För det är inte så billigt överallt i Parga, det lönar sig att kolla runt lite, och Dokos är kanske inte en taverna man hittar bara sådär, den ligger lite i utkanten o inte i de kvarter du som turist mest rör dig om kvällarna.

Fast generellt sett TROR jag både boende och mat är billigare i Parga än på öarna.

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-06-26 klockan 15:21.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-06-26, 22:48
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Helt otroligt dyrt. I Parga åt vi för betydligt lägre priser och jag tycker att det gick att få en skaplig middag för två med några smårätter och var sin huvudrätt samt en flaska vin för under 20 euro per person eller minns jag helt fel?

Eva
Riktig det, Eva. Siste kvelden i Parga spiste jeg og mine 3 venninner på Filomila, rett opp i gaten ved Sakis. 2 forretter ( bruchetta og carpaccio), 4 hovedretter ( store porsjoner), 2 fl god Valpolicella rødvin og 4 desserter. 91 euro. Og maten var veeeldig god. Til desserten fikk vi et glass Samos vin hver på huset.
( Den dyreste - og dårligste- middagen hadde vi ved havnepromenaden)

Senast redigerad av Ingrid den 2005-06-26 klockan 22:50.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-06-27, 11:19
Christer Christer är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 9
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Mycket intressant! Själv är jag nyss hemkommen från Karpathos, läste innan i en engelsk guidebok att priserna på Karpathos låg över genomsnittet, men jag tyckte precis tvärtom: Karpathos låg under genomsnittet. Främst vad det gäller att äta ute, dessutom var maten nästan alltid väldigt god och man fick rikliga portioner. Vi blev tipsade om en taverna mitt i ingenstans - Under the three - där priserna var bland de lägsta jag sett i Grekland på senare år. Exempel: Kalamares: 3.50, Grekisk sallad: 3.00, en Mythos: 1.80.

Att maten var ruggigt god gjorde inte saken sämre.

Janne
Hej vi, mona kerstin och christer har kommit hem efter två veckor på Karpathos. Vi flög med appollos flygstolar a 1400 :-. Våra två veckor kostade oss 1800 euro a 9.30:- hos forex. Då ingår allt, bostad, frukost, (för det mesta tillagad hemma. Vattenkokare utmärkt att koka ägg i.) Lunch, en och annan frappe, drink etc, middag ute, balkongmys resor buss, taxi, utflyktsbåtar etc.
Lunchpris 18-25 för tre vuxna
Middag 28-40 för tre
Boende vanligast 30 euro för studio med två rum kokvrå balkong. dyrast 40 euro för studio enl ovan. Rum med tre sängar 25 euro
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT