Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-28, 11:18
Tilda Tilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 34
Standard Några frågor...

Hej alla!
Funderar på en resa till Karpathos i sommar... Går det att hyra vanlig cykel där eller är det bil eller vespa som gäller? Är det gångavstånd mellan Pigadia och fina stränder?
Jag är själv ingen "Greklands-kunnig" person, utan har bara tidigare varit på Korfu av alla greklands-öar... Så skulle behöva några råd...
Är Karpathos ett bra val eller finns det någon annan ö ni rekommenderar i stället? Andra öar jag funderat på är Skiathos, Zakynthos, Samos eller Naxos... Vad tror ni?
Vi tänkte vara borta i 2 veckor.

Tacksam för lite hjälp!!!!
Ha det bra och trevlig sommar!
Kram
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-28, 11:31
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Några frågor...

Det finns cyklar att hyra,MEN det är hemskt backigt ,så man ska ha verkligen starka ben för att komma ut på bygden med cykel.Därmot så finns det buss till en massa fina ställen,om du inte vill hyra bil eller vespa.
Karpathos är VÄL värt ett besök har massor kvar att se trots att jag varit där i sammanlagt fem veckor.
Det finns rätt bra strand i Pigadia ,kanske 500 m från centrum o badbussar går till andra bättre stränder.
Och läs alla gamla trådar och resebrev om Karpathos så får du massor av information!!!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-28, 11:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Några frågor...

Citat:
Ursprungligen postat av Tilda Visa inlägg
Är Karpathos ett bra val eller finns det någon annan ö ni rekommenderar i stället? Andra öar jag funderat på är Skiathos, Zakynthos, Samos eller Naxos... Vad tror ni?
Det beror helt på vad du gillar. Karpathos är en vacker och dramatisk ö, som gjord för utflykter. Det finns ett par stränder med fin sand, några som är ok och flera vackra stenstränder i underbar omgivning. Det krävs dock båt eller fordon för att ta sig till dem. Med vanlig cykel blir det för långt, utom till någon enstaka. Med buss kan man komma en bit, men jämfört med många andra öar är det dåliga bussförbindelser.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-03, 22:46
Ullis 69s avatar
Ullis 69 Ullis 69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Strängnäs
Inlägg: 65
Standard Sv: Några frågor...

Ska själv till Karpathos för första gången....Har tidigare varit på Samos som är en storfavorit. Skiathos har jag också besökt...en helt okej ö det med. När jag fick höra att Samos och Karpathos har len del gemensamt bestämde jag mig, de som gillat Samos gillar även Karpathos... Då måste Karpathos va en fin ö....

Tjolahopp//Ullis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-03, 23:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Några frågor...

Jag har själv inte varit på Samos men precis det har jag också hört, från lite olika håll: många som gillar Samos gillar också Karpathos.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT