Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-03, 10:26
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Ensamresenär

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Aten också, det är det enda jag drar mig för trots att jag är så van vid att göra Grekland på egen hand.
Vad olika vi är. Aten skulle jag tycka var det lättaste. Jag var där 1 månad på sjuttiotalet, visserligen bodde jag hos min bästa kamrats syster o svåger. Systern pratade dock inget annat än grekiska och inte kunde gå utanför dörren om inte hennes man eller annan manlig släkting var med. Så jag var i princip ensam. Skönt att tiderna har blivit bättre för kvinnorna i dagens Grekland.

Men, just i Aten så gjorde det inget att man var ensam för det fanns så mycket att se och göra. Det var ganska skönt att vara själv och strosa i egen takt och se alla stenar m.m. På kvällarna kan man alternera tavernor och ingen skulle märka att man var självresande.

birgitta
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-07-03, 11:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ensamresenär

Fast för mig är det stort och råddigt och rörigt och dyra dåliga hotell och...

Förmodligen grundar det sig mycket i mitt dåliga lokalsinne. Skulle behöva fästa en tråd i hotellets dörrhandtag och sen inte släppa den förrän jag var hemma igen
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-07-03, 23:33
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Ensamresenär

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
dåliga lokalsinne.
Kanske en GPS i handväskan skulle vara en idé? Det är väl inte bara bilar som behöver dirigering. Aten är lätthittat i centrum, inne i Plaka kan det vara lite snurrugt. Jag älskade Aten, under OS satt jag och såg på alla lopp som gick utomhus bara för att se en slymt av Aten. Det var något cykellopp som var en höjdare, de passerade Akropolis en massa gånger och fotografen tänkte på oss Atenfrälsta varje passering.

birgitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-04, 08:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ensamresenär

Jag måste säga att efter våra 2 senaste "promenadveckor" I Aten så är jag förvånad att jag nånsin tyckt att den staden är svår att hitta i.. En bra stadskarta är allt man behöver! Metrosystemet är SUVERÄNT och BILLIGT! För 10euro köper man ett veckokort som man åker buss/metro/tram på hur mycket som helst..utom ut till flyget då kostar det extra.

Inkfish..en höstvecka eller vårvecka i Aten med omgivningar och Du kommer att vara SÅLD!!

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-07-04, 09:33
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Ensamresenär

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Metrosystemet är SUVERÄNT och BILLIGT!
Jag instämmer! Tunnelbanesystemet är minst lika enkelt som Londons, men mycket, mycket nyare och snyggare (även om jag tycker väldigt mycket om Londons tunnelbana ) . I vilket annat tunnelbanesystem än Atens kan man se exempel från utgrävningar och höra opera?! Så var det i alla fall när jag åkte en del tunnelbana i juni -02... Å andra sidan var det väl då helt nytt, gissar jag...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-07-04, 15:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ensamresenär

Kära vänner, ni pratar med en som inte ens hittar av färjorna utan hjälp

Åkte mellan Rodos och Kos en gång för att träffa vänner och de stod på kajen på Kos när jag kom. De vinkade glatt och jag vinkade tillbaka - och sen började jag ofrivilligt leka gökklocka med dem.

I stället för att se mig passera landgången såg de mig sticka upp trynet än här, än där, på de olika akterdäcken...

Flying dolphin är mer min modell!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-07-04, 17:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Ensamresenär

Visste väl detta Lena, att du skulle tycka detta är toppen

Hade jag åkt som ensamresenär till Aten första gången så hade jag väl inte hittat fram till hotellet är Som tur var så har Karin lokalsinne som jag vet inte vad. Hon hittade överallt
Nu på tredje resan kände jag mig nästan säker på dom vanliga rutterna i allafall Nu skulle jag våga ge mig dit ensam också om det skulle bli aktuellt

Riitta
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-07-04, 19:32
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: 4330 Ålgård
Inlägg: 138
Standard Sv: Ensamresenär

Lena og dere andre som reiser alene: Dere er veldig tøffe synes jeg! Traff en godt voksen jente fra California og en dame fra Tyskland. Begge veldig utadvente og kjempekoselige jenter som overhodet ikke hadde problemer med å snakke med ukjente. Sånne jenter(damer) og gutter(mannfolk) beundrer jeg. Skulle absolutt ønske at jeg var litt mer sånn. Må poengtere at disse damene reiste hver for seg og begge var et interesant bekjentskap! God ferie
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT