Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-05, 00:12
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Oktober?

Den lille uken nå i juni, den var for kort for en greklandsreise. Funderer derfor på en høstreise. Har desverre gjort en tabbe, har inngått avtaler på jobb som betyr at slutten av august og HELE september er utelukket. Dumt gjort. Men hva med andre halvdel av oktober, er det for sent? Hvor kan man reise da, uten å bli inneblåst? (Tilbrakte første uken i oktober på Skopelos en gang, det var trolig den perioden det regnte aller mest det året). Vil jo så gjerne ha sol og varme, helst også kunne bade i havet. Har tenkt på fastlandet som et mulig alternativ, der har jeg aldri vært bortsett fra Athen.
Noen forslag?
Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 08:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Oktober?

Fastlandet er best på den tiden! Ikke fare for inneblåsing, ikke "stengte" byer - med mindre du velger en typisk turistby, som det ikke er mange av. Det går fint an å bade, vannet vil fremdeles holde rundt 20 grader. Været for øvrig kan jo ingen garantere, men det er generelt mer stabilt og mindre vind på fastlandet. Siste del av oktober kan være fantastisk - eller ikke
I forfjor var den strålende varm. I fjor hadde jeg besøk fra Norge på den tiden, og været var grått, ca 18 grader hele uken. Til gjengjeld var det sol og varmere da en annen venninne kom på besøk første uken i desember, så man kan rett og slett aldri vite. Hvis du bare vil ha sol-og-badeferie ville jeg ikke tatt sjansen på Hellas i slutten av oktober.

Peloponnes er den sørligste delen av fastlandet, og jeg vil selvsagt anbefale Nafplio, som ligger veldig lunt til.
Jeg ville ikke reist for langt nord, definitivt ikke lenger nord en Pilion, men det er mulig kystbyene der er temmelig forlatte i oktober (?)
Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 09:30
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Re: Oktober?

Vi var i Stoupa, Peloponnes i to uker midt i oktober i fjor. Været var utrolig skiftende, og vi hadde mer eller mindre regn 9 dager av 14. Regnet varierte fra noen få dråper noen dager, til et voldsomt uvær med torden som gjorde at bussen til flyplassen på hjemveien ble en time forsinket, da trafikken fra Kalamata ble stoppet til myndighetene hadde inspisert flomskadene på hovedveien for å sjekke at det var trygt. Grekerne beklaget seg over været, som de sa var unormalt dårlig, selv for oktober.

Men samtidig var temperaturen god, solen var framme så det var badevær 13 av de 14 dagene også! Alt i alt hadde vi to flotte uker, og jeg ville ikke være det minste bekymret for å reise dit igjen på den tiden.

Senast redigerad av JohnS den 2007-07-05 klockan 09:33.
Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 10:32
PlatyYialoss avatar
PlatyYialos PlatyYialos är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kalymnos

Ja i ett sådant här sammanhang kan man inte undvika att nämna Kalymnos. Ön ligger ju i östra Grekland där värmen fortfarande är påtaglig i oktober, det är helt ok att bada då. Kalymnos erbjuder en massa härliga vandringsleder i bergen, bergsklättring mm men också ett underbart umgänge med ortsbefolkningen. Självklart är det inte mycket turister men för min del så är det just en fördel.
Det är ju numera lätt att ta sig till ön med flyg via Athen så man behöver inte längre oroa sig för inblåsning.
För egen del är det fyra (4) dagar kvar tills vi lyfter mot Kalymnos och en månads avkoppling.
Som sagt Kalymnos i oktober är en höjdare.
Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 00:14
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Har varit på Kreta i oktober flera ggr. i oktober och det har varit bra, som en svensk fin sommar. Men, förra året vart ett rent ......om man så säger. Regn blåst och åska, skyfall och på vissa ställen översvämningar. Vi var i Agia Marina och klarade oss ifrån översvämmningar men det var inte roligt det kan jag lova! Såg på TV att hotell och tavernor hade möbler som flöt omkring. Vi hade max 2 dagar sol på 2 veckor om man slår ihop soltimmarna. Lite mer sol skulle man nog vilja ha! Kan det vara den omtalade klimatförrändringen eller bara otur, vem vet?
Åker iår ner 2 veckor i september till Kreta och hoppas på bättre väder.
Hälsningar ifrån ett Sala som har varit kanon idag!
Kesrtin
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.