|
||||
|
||||
Bagagetaggar/flygplatsbeteckningar
Undrar om ni någon gång funderat på vad bagagetaggens beteckning om 3 bokstäver betyder. Åker man till Aten får ju det incheckade bagaget en tagg med beteckningen ATH, åker man till Malmö/Sturup står där MMO etc. ATH och MMO är kanske inte så svåra och t o m ganska logiska, men var ligger logiken i SKG som i detta sammanhang betyder Thessaloniki
Googlade runt och hittade då följande om Greklands flygplatser: PVK Aktion JKH Chios RHO Diagoras ZTH Dionysios Solomos ATH Elefthérios Venizélos IOA Ioannina CFU Ioannis Kapodistrias KGS Ippokratis KLX Kalamata AOK Karpathos EFL Kefalonia LXS Lemnos KVA Megas Alexandros JMK Mykonos MJT Mytilene HER Nikos Kazantzakis SMI Samos JSI Skiathos CHQ Souda SKG Thessaloniki JTR Thira Nästa lördag åker jag till SKG från CPH via BUD //Zanét |
|
||||
|
||||
Sv: Bagagetaggar/flygplatsbeteckningar
Det är en internationell överenskommelse som styr taggarnas bokstavsbeteckningar. (IATA) Finessen med det hela är att varje flygplats oavsett var i världen den befinner sig, har en egen helt unik bokstavskod.
Därav följer att bokstavskoden stundtals alls icke har med namnet på flygplatsen att göra. Ett bra exempel får man om man ska boka via nätet på internationella sajter. Skriver man Athen som destination, då brukar det alltid komma upp en förfrågan om man avser Athen i Grekland eller i USA. Uppenbarligen finns det en stad i USA som heter Athen. Arne |
|
|||
|
|||
Jajamänsan. Och de har en tidning som heter Athens News... Hamnade där av misstag för några år sedan och tyckte det var väldigt konstigt att det inte stod någonting om vad som hände i Grekland...
MMA är ju Sturup. Men det finns även MMX som är Malmö Centralstation. Man kan / kunde, jag vet inte hur det är idag, checka in sitt baggage direkt på Centralen och det skulle då så småningom komma fram till destinationen samtidigt som man själv gjorde... Fat chans. Det vågade jag aldrig chansa på. Det var SJ (= Satans Järnnävar) som skulle sköta det. Peter Senast redigerad av Peter den 2007-07-04 klockan 19:56. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
Citat:
Nja om Du står vid bagagebandet på Sturup och väntar på din MMO-taggade väska blir Du nog besviken. Den har nämligen hamnat på KapVerde, närmare bestämt i samhället Maio och flygplatsen som heter Vila do Maio. Så resenärer till Malmö; MMX ska det stå. Å andra sidan, vad bryr sig vi Kalimeror om andra trebokstavskombinatioenr än just ATH, SKG, JMK, JTR, JNX, PAS, RHO, KGS m fl Peter// MMA är Malmös s.k. "citycode" som används av reservationsoffice worldwide för bokningar av flyg. Om det i så fall finns tåganslutningar inlagda i reservationssystemen får man även upp dessa. Jfr "citycode" STO som naturligtvis betyder Stockholm och där man i en reservationsdator får upp alternativ Bromma, Centralstationen samt Arlanda. Söker man däremot på trebokstavskoden ARN kommer bara Arlandaalternativ upp. Senast redigerad av SteffTee den 2007-07-04 klockan 20:17. |
|
||||
|
||||
Citat:
//Zanét |
|
|||
|
|||
Sturup har väl alltid hetat MMA? Men jag kommer ihåg för 8 - 10 år sedan så var det lite "halloj" just för att Centralen i Malmö fick egen kod MMX. Och det var just för att man skulle kunna checka in redan på Centralen. Men när man googlar på MMX så hamnar man i alla fall på Sturup... Hmm, märkligt...
Peter |
|
|||
|
|||
Antar du har skrivit flygplatserna i populäritetsordning. ´
birgitta många gånger till PKV |
|
||||
|
||||
Nä, då tror jag att det skulle se ut ungefär så här
ATH Elefthérios Venizélos SKG Thessaloniki JTR Thira JSI Skiathos //Zanét |
|
|||
|
|||
Det byttes till MMX, från just MMA, för 12-14 år sedan. Fråga mig inte varför!
Malmö centralstation har kod XFP och vill man åka tåg till Köpenhamn heter det ZGH!! Men som Arne skrev ovan, detta är IATA:s internationella trebokstavskoder och inget man kommer långt med i SJ:s biljettlucka |
|
|||
|
|||
Citat:
Peppar, peppar, ta i trä... Jag har flugit MYCKET. Både privat och i jobbet. Inom och utom Sverige. Till och från gamla Öststater och övriga Europa. Men jag har ännu inte blivit av med något baggage. Det har inte ens vid något tillfälle varit försenat!!! Jag har fått ett par väskor kraschade, men det har ju ersatts, så det har inte spelat någon roll. Jag måste haft en osannolik tur. Men det det är likadant vid varje resa numera. Jag står vid Bandet och kollar... Är det min tur (otur) den här gången? Men icke! Min väska eller ryggsäck kommer snyggt och prydligt glidande bland de 40 - 50 första... Citat:
Citat:
Jag ringde och frågade på priset för att åka tåg från Kph till Wien tor för något år sedan. Det kan nämligen inte SJ upplysa om på nätet. Det skulle kosta strax under 3.000. Jag kan flyga tor för ca 1.500........ Jag blir trött. Väldigt trött..... Peter |
|
|||
|
|||
Hej!
Det finns både flygplatskoder för städer (tex STO) men även för de speciella flygplatserna (BMA , ARN etc). Själv gillar jag ZTH - alltså Zakynthos. En gång bokade jag in en tjej till San José. Eftersom hon inte sade vilken San José hon skulle till så antog jag att det var i Sydamerika. Vilket man ju inte skall göra (men då kände jag inte till San José vid San Francisco i USA). Som tur kom vi på att det var till USA hon skulle... |
|
||||
|
||||
Citat:
Har precis just nu tagit emot sista resväskan av de totalt 5 av 5 som inte var med i går från USA. // Olika falla ödets lotter // Helén |
|
|