![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Här på Kalimera har vi väl inga hemligheter för varandra ![]() ![]() Förlovningen skedde på vår terass med den fina utsikten över Yialos.....Inte på midsommaraftonens kväll som planerat var, utan redan till frukosten..maken tyckte det var lika bra att få det gjort ![]() ..så det där med Naxos..Det ska verkligen bli spännande att komma dit och uppleva ön med egna ögon och sen se vilken "sida" man hamnar på ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
1. Kalymnos
2. Telendos 3. Astepalea 4. Iraklia 5. Amorgos 6. Anti-Paros 7. Naxos 8. Paros 9. Leros 10.Kos 11.Rhodos ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Min etta är kanske inte den vackraste av öar. Men har man varit där 22 ggr de senaste 20 året så blir det svårt att placera den någon annanstans än just....först!
1. Antiparos 2. Folegandros 3. Hydra 4. Kos 5. Peleponessos 6. Patmos 7. Mykonos 8. Skiathos 9. Chios 10. Kalymnos 11. Paros 12. Spetses 13. Thassos 14. Kreta 15. Santorini |
|
||||
|
||||
![]()
INKFISH:
Det är som många skriver här på forumet. Ibland är det tillfälligheter som avgör hur intrycket av en ö blir. Vi kom med postbåten från Telendos(som vi älskade) till Xerokampos. Där blev vi uppraggade av en man som tog oss till Alinda. ( Vi brukar till 98% aldrig följa med rumsraggare. Men, men...) Vi fick ett fint rum, men när vi kom till stranden blev vi inte imponerade. När vi skulle ut och äta på kvällen kändes det inte bra, en olustkänsla infann sig när vi gick genom byn. Vi blev inte bra bemötta av någon varken i affärer (vi skulle köpa bröd och vi blev lovade att det var färskt. Men vi fick skära av ytterlagret med en leathermankniv och hela brödet föll samman ![]() På kvällen bestämde vi oss för att åka vidare nästa dag och då sa han som hade rummet att vi skulle få skjuts till färjan. När vi gick av så ville han ha betalt för resan + resan från Xerokampos till Alinda som vi gjort första dagen. Han var riktigt bestämd och vi orkade inte tjafsa. Men rummet blev genast riktigt dyrt ![]() Vi åkte första bästa båt och hamnade på Patmos som vi kom att gilla dirket, så dit har vi åkt tillbaka. Det är konstigt hur det kan bli. Vi har aldrig känt något liknade på någon annan ö. Visst gillar man öar mer eller mindre, men till Leros åker jag ALDRIG tillbaka. Den hade inget att komma med i våra ögon. Nu hoppas jag att Lerosvännerna inte blir för arga ![]() ![]() / Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Spännande, Ofelia!
Det är lustigt med Leros, just därifrån finns så många såna historier. Det är för otrevligt, ungefär. Läste t o m i nån guidebok häromdan att man får vara hårdhudad för att stå ut med bemötandet/stämningen. Samtidigt som stammisarna kan ge mycket trovärdiga motiveringar om varför Leros är Greklands bästa ö. Jag har aldrig känt nån lust dit, just pga de där historierna om hur avigt det kan vara. Men jag börjar bli lite sugen på aviga öar, vem vet, det kanske passar just min avighet alldeles utmärkt ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dessutom njöt jag av att kunna promenera längs med strandvägarna nästan hur långt som helst. För mig blev det en ö som jag verkligen kan tänka mig att återvända till!!! |
|
||||
|
||||
![]()
Ojdå glömde Leros på min lista
![]() ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tog inte med Parga eller andra orter på fastlandet i min lista eftersom det skulle handla om öar.
![]() Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Fast i startinlägget skrev jag faktiskt: hur rangordnar du de öar/ställen på fastlandet där du varit? - för att inte fastlandsfolket skulle blåsa till konflikt ännu en gång
![]() Tack för förklaringen om Kreta! Den bekräftade i mycket den bild jag har, utan att ha varit där. |
|
||||
|
||||
![]()
1. Amorgos
2.Naxos 3.Agistri 4.Kiato(fastlandet) 5.Kalymnos I år blir det Sifnos, gissar att den hamnar ganska högt nästa år! Ingegerd i Karlstad, däe solen verkar ha dött! Regn, regn, regn..... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Riitta, det är kul att läsa om dina andra öar, du har skrivit så mycket om Kalymnos och Karpathos under åren att det är lätt att missa att du sett så mycket annat också
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det trodde du inte
![]() ![]() ![]() ![]() När jag nu kan slita mig från K-öarna ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lissi - en terrass med den utsikten i morgonsolen låter alldeles förträffligt som förlovningsställe
![]() |
![]() |
|
|