![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad heter motsatsen till "poli krio" på grekiska. Jag får bara "thermós" i min ordbok och det blir bara fel.
Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Hejsan!
Tror att det heter Zestos eller "para poli zesti" när det är RIKTIGT VARMT!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag fattar.
Tack för hjälpen. Man kanske skulle skaffa en parlör som komplement till ordboken. Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
[INDENT]Sök på skoldatanätet på internet. Där finns ett svensk-grekiskt lexikon.
Gunilla ![]() [/INDENT] Senast redigerad av Wardakis den 2007-06-03 klockan 12:46. |
|
||||
|
||||
![]()
heter det inte zesti
|
|
||||
|
||||
![]()
motsatsen till poli krio är poli zesti! simera kanni poli zesti, även här i sthlm! men det är säkert pio poli zeståss i grekland !
// Maria |
|
||||
|
||||
![]()
Det är helt rätt!
Och motsatsen till poli zesti är ....poli krio! ![]() dimitris Aten |
|
||||
|
||||
![]()
éla! Är det sant?
![]() Såg på vädret idag att det är ganska zesti! Bravó! pos einai o keros apo tin athina? ![]() // Maria |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är varmt och molnigt i Aten idag. dimitris |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
När man pratar om väderleken använder man verbet κάνει + ett substantiv som betyder antingen kyla (το κρύο) eller värme (η ζέστη). Sedan kan man lägga till ett adjektiv som betyder "mycket" och som måste böjas i enlighet med det substantiv det står tillsammans med. Om du vill skriva "det är mycket kallt idag" ("det gör mycken kyla idag") blir det "κάνει πολύ κρύο σήμερα", medan "det är mycket varmt idag" ("det gör mycken värme idag") blir "σήμερα κάνει πολλή ζέστη". Som tur är märks det ingen skillnad i uttalet av poli när man pratar, så det är bara i skrift man måste hålla reda på att κρύο är neutrum och ζέστη femininum! Adjektiv som θερμός, ζεστός, κρύος används när man talar om saker, maträtter etc. som är heta eller kalla....ένας ζεστός καφές, ένα κρύο φαγητό, το μάτι είναι ζεστό-plattan (på spisen) är het etc. Θερμός kan också betyda thermos, precis som på svenska! MVH, Eva |
![]() |
|
|