![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Geia sas,
den 12 dagar korta Greklandsvistelsen tog slut allför snabbt. Den blev också annorlunda än planerat vilket visade sig bli rätt trots allt. I stället för att åka direkt till Diakofto för Kalavritajärnvägsåkande bar det av direkt ner till det mycket fina Kardamyli, söder om Kalamata. På vägen norrut fick vi sedan tillfälle att se dom fina byarna Karítena, Stemnítsa och Dimitsána. Framför allt Stemnítsa var fantastiskt! Dom av oss som hade benen någorlunda i behåll kunde också bese kloster och ravinen nära byn. För alla som tänkt ta järnvägen mellan Diakoftó och Kalavrita kan jag bara säga GLÖM DET. Vi fick höra talas om att det fanns tekniska problem och när vi kom till Diakoftó bekräftades detta när vi kom till byns station. Jag frågade när nästa tåg skulle gå och fick till svar Come back next year. Så var det med det. Hade gärna stannat ett år men som den löneslav man är blev det inte så, denna gång... |
|
|||
|
|||
![]()
Høres ut som en flott ferie, Uffe!
Karítena, Stemnítsa og Dimitsána er nydelige byer, helt enig i det. Og naturen der oppe i fjellene er jo helt fantastisk. Så jernbanen gikk ikke? Det gjorde den ikke da vi var der i påsken i år heller, men da fikk vi høre av noen som bor i Diakofto at den skulle åpne igjen like etter påske... De må ha ment påsken i 2008 ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
ÅH...Kardamili....Gissa om jag suktar!!
Vilken härlig resa ni gjort!! |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag och sambon planerar redan för en ny Peloponnesos-semester, kanske inte redan i sommar men rätt snart. Att slå läger några dagar i Stemnítsa kan jag verkligen tänka mig även om jag inte tillhör bergsgetterna (jag var inte en av dom som gick ner till klostret i ravinen). Jag tillbringade flera timmar i den vackra byn, framför allt på det fina torget och uppe på den fina utsiktsplatsen, medan dom andra såg det häftiga klostret Prodromos. Är det någon som vet hur man hittar till platsen där floden Styx ska flyta fram? Har läst detta någonstans men kan inte hitta var, har bara för mig att det är vid foten av berget nära Kalavrita. rekommendationer om andra fina bergsbyar mottages tacksamt Uffe |
![]() |
|
|