Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-10, 13:15
Ingelas avatar
Ingela Ingela är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard En knäpp fundering men ändå...

...kan inte låta bli att undra över varför så många äldre människor, både i Grekland och här hemma (och säkerligen överallt annars i världen också), går med händerna knäppta på ryggen...

Man måste ha uppnått en viss ålder och då helt plötsligt inträder detta fenomen.

Jag har själv provat på att gå så men tyckte det kändes lite vingligt faktiskt

Nån teori?

/Ingela (som tydligen har för mycket fritid och tänker alldeles för mycket)
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 13:22
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Standard Sv: En knäpp fundering men ändå...

Jag tror det är värk i slitna ryggar, jag haft ryggskott ett par ggr och då har jag också gått så här och försökt stödja korsryggen.

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 13:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Jag tror också som PO att det hjälper till att stabilisera ryggen i ett mindre värkande läge, men för mig har det också en symbolisk betydelse: när jag någon gång har provat att hålla händerna så, har jag känt mig som om jag markerar att "jag har gjort tillräckligt mycket rätt för mig i mina dagar och nu kan jag med förnöjsamhet över mitt liv beskåda andras slit i lugn och ro" (och eftersom jag ännu inte har gjort tillräckligt mycket rätt för mig så kändes det fel att ha händerna på ryggen så jag tog snabbt fram dem igen )

Det är med andra ord liksom ett positivt sätt att sitta med armarna i kors!
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 19:59
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Min pappa har börjat rulla tummarna, precis som min farfar gjorde, det ger ungefär samma signal!
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 20:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela Visa inlägg
/Ingela (som tydligen har för mycket fritid och tänker alldeles för mycket)
Jag tyckte inte alls att det var en knäpp fundering, jag tyckte att den var rörande!
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 21:41
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Jag har också provat att gå så, men jag har nästan alltid ätit eller druckit mycket (på semestern) så jag mest pustar och stånkar då!

Denna gångart rekommenderas ej till friska personer i yngre medelåldern som är brakmätta (eller korpulenta kan jag tro?)
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 22:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Denna gångart rekommenderas ej till friska personer i yngre medelåldern som är brakmätta (eller korpulenta kan jag tro?)
Men de aller yngste kan
Vår datter, den gangen knapt 2 år gammel, var så søt da hun hermet etter sin oldefar / vandret bak ham rundt i stua med hendene på ryggen
Kari
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 23:19
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Ja det var en knäpp fråga... Eftersom jag gör det ibland. Trots min relativa ungdom...

Jag tror det handlar om flera olika orsaker. Om man bara är ute och "strosar" så är det faktiskt rätt bekvämt. Som PO säger så stöttar det ryggen på ett bekvämt sätt, och man får dessutom per automatik bättre hållning.

Sedan vet man var man har händerna och behöver inte fippla runt för att dölja dem. ("Alla" män har komplex för sina händer utom jag, eftersom jag är "skrivmaskinsprins", och köper handskar i minsta herrstorleken ) Personligen tycker jag det ser vidrigt ut när man möter personer som har händerna nerkörda i fickorna...

Fast har man ryggsäck så kan man ju ha en tumme under axelbandet och den andra handen hängande fritt eller i fickan. Handen ska då vara flat och tummen skall vara utanför fickan. Fotomodellskolan! Kolla vilken klädannons som helst så ser ni att det stämmer...

Händerna på ryggen fungerar dock inte så bra när man går fortare. Då behövs armarna för balansen.

Sedan är det det här med kroppsspråk. En intressant och mycket rolig ovetenskap... Via jobbet gick jag några kurser om detta. Skitroligt och det finns mycket som stämmer. Störst nytta av det hade jag nog privat men det ska vi förbigå med tystnad. Men det är inte bara att läsa andra som är intressant. Det gäller även hur jag kan påverka andra genom mitt kroppsspråk. Det finns mycket roligt där...

Men händerna på ryggen betyder också Makt, Jag bestämmer och Jag kräver respekt. Kan även vara arrogans eller nonchalans. "Gå på mig om du törs..."

De som fortfarande kommer ihåg när det fanns fotpatrullerande Poliser kommer också säkert ihåg att de alltid gick med händerna på ryggen. Det var både för bekvämligheten och auktoriteten... Jag vet. Min fader nötte ut många par skor på det sättet... Numera åker ju latputtarna bara bil! Och ska de till Rosengård i Malmö så åker numera alltid två (!) bilar. Den ene för att skydda den andre...

Så jag tror att "händerna på ryggen" betyder olika i olika sammanhang, och är beroende på person, ålder, ställning och avsikt / markering. Men det kan säkert tolkas olika i olika kulturer!

Jag gör det av bekvämlighet (jag strosar genom livet... ) Oftast...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-07-10 klockan 23:22. Anledning: Rättning
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:34.