![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Ungsbakad kyckling med citron, vitt vin och potatis, bekri meze med fläskkött,
kanin stiffado, ungsbakad killing med potatis, imam (aubergine med lök,) fava, ungsbakade rödbetor, saganaki, tomatbiffar/bollar, ungsbakad feta med tomater, grillad lever med citron, sallad på späda gröna blad(chorta), grekisk sallad med får eller getost, spetsofai (välkryddad korvgryta) fasolada (bönsoppa), okra (gröna långa bönor tillgade med citron, olja eller tomater), gigantes (vita stora ungsbakade bönor), soutzokakia(välkryddade köttbullar med bla vitlök i tomatsås), briam (ungsbakade grönsaker), friterad zucchini och friterade zucchiniblommor.. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Admirala!
Hur vet jag om det är hare eller oxkött i stifadon? Har alltid trott att det var oxkött!! JAG ÄTER INTE HARE!! Eller har jag gjort det ![]() HJÄLP!!!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hare er vel ikke så vanlig, men kanin brukes mye. Det står kouneli stifado i menyen, hvertfall på steder med meny. Ellers merker du fort forskjell på et ben av kanin og et av en okse....
![]() ![]() Geitekjøtt serveres forresten noen ganger som lam, siden mange turister har en motvilje mot geit. Når det kalles lam, spiser de med god apetitt, iflg. en tavernaeier jeg kjenner på Syd-Kreta, som har noen hundre halvville geiter som han delvis må gå på jakt etter og skyte når han skal ha katsiki aka arni på menyen. Senast redigerad av JohnS den 2007-07-16 klockan 21:40. |
|
|||
|
|||
![]()
OHHH!!
Tack för det båda två!! Är LUGNAD!! Men....för att vara helt säker innan jag åker tänkte jag anteckna ner detta, och förresten vad ska det stå på menyn om det är nötkött, är det bara stifado då? Get äter jag gärna, fast lamm är väl mörare? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kanin är kouneli, get är katsiki. Get är jättemört, däremot kan det vara väldigt fett = mycket att skära bort.
|
|
|||
|
|||
![]()
VAD gjorde man utan Kalimera?!
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fick nya, spännande matupplevelser
![]() ![]() Kanin och get är naturligtvis mycket roligare än nötkött ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hi,hi!! Roligare kanske...för den som såg min min om jag fått veta att jag ätit kanin...det hade hörts på mils avstånd...jag LOVAR!!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
kanske svälta ihjäl på resan....
![]() ![]() ![]() fy bubblan va hungrig man blir av att läsa den här tråden....... måste nog köra en gyrostallrik på lunchen imorgon! Men det e väl så här oxå att maten ( och vinet o allt..) smakar så mycket bättre i rätt miljö! |
|
||||
|
||||
![]()
Marie - står det inget annat är det säkert nötkött. Grekerna är stolta över sin kanin- eller getstifado så är det nåt av dessa djur så står det tydligt på menyn
![]() |
![]() |
|
|