|
|||
|
|||
Moppe till Falassarna?
Hej!
Tänkte bara höra ifall någon har erfarenhet av att åka moppe till Falassarna (stavning?) från Platanias? Är det möjligt eller krävs bil/buss? Andra tips på stränder man kan åka till med moped mottages mycket tacksamt! |
|
|||
|
|||
Sv: Moppe till Falassarna?
Jag hade inte kört moppe till Falassarna!! Motorvägen är starkt trafikerad, och Grekerna kör FORT!! Isåfall får du köra på innervägen, men det tar väldigt lång tid!! Kan säkert vara kul om du har den tiden!
Trevlig semester!! Marie |
|
|||
|
|||
Hej,
jag har flera gånger åkte med moppe till falaserna, helt ok, men som föregående inlägg: TA INTE motorvägen utom "gamla vägen längs kusten (Maleme-Kolymbari etc..) Ta kanske 1 tim dit, se till att ni har soppa att det räcker, jag fick på hemvägen lite problem. /nico |
|
|||
|
|||
Om du kör moppe så ska du hålla dej till de små vägarna. Det tar ca: 1,5 timme med moppe och det är inte svårt att hitta bara du har en karta med dej. Jag hyrde en vespa och körde små vägarna ditt. Sen körde jag motorvägen hem och det var inte så farligt med trafik. Det är verkligen värt att köra ditt. Vilken underbar sandstrand. Det finns lite bilder på min hemsida om du vill titta: http://goto.glocalnet.net/mickelax/kreta/kreta.html
|
|
||||
|
||||
Härliga bilder! Var bodde ni?
/Ulrika, som börjar fundera över nästa års resa... Senast redigerad av inkfish den 2007-07-22 klockan 11:14. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
Tack så jätte mycket för era svar! Det är så skönt att höra lite vad andra tycker innan man ger sig på något som man kan få ångra Men jag tror nog på att moppe kan funka efter att ha läst era svar, om man tar småvägarna som ni säger! Är det någon som har en bra karta på internet som man kan skriva ut och ta med? Tycker att de flesta kartorna som går att hitta inte är så detaljerade. Förresten, finns det någon restaurang på stranden? Eller måste man ta med mat?
|
|
|||
|
|||
Förresten, Mickelax, vilka underbara bilder! Det gör bara suget större efter att åka dit!
|
|
||||
|
||||
Det finns restaurang på stranden. Den är ju ganska lång så jag tror att det finns ett par stycken.
|
|
|||
|
|||
Tack. Vi bodde på fritidsresors hotell Varuxakis. Ett mycket trevligt hotell. Lagom stort och värdparet George & Silvia är mycket trevliga. Om ni beställer grekisk sallad så gör det när Silvia är där, då blir den lite godare . Kan starkt rekommenderas.
/Micke |
|
|||
|
|||
Jag hittade en karta på nätet. Jag vet inte hur den blir när man skriver ut den. Länken är här: http://www.chaniacrete.gr/maps/chania_big-en.gif
/MIcke |
|
|||
|
|||
Ska ni köra moppe så följ den gula vägen till Kissamos och sen vidare till Platanos där finns en liten skylt till Falassarna.
/Micke |
|
|||
|
|||
Tack så jätte mycket Micke! Mycket bättre än kartorna jag hade. På dem gick det inte att urskilja vad som vad motorväg och vad som var den "gamla" vägen. Nu ska vi nog hitta fram!
Tar det lika lång tid att åka moppe som att åka buss till Falassarna? Tyckte ni nämnde 1.5 h och det är samma tid som jag läst om bussen. Borde inte bussen gå snabbare i sådana fall? |
|
|||
|
|||
Tiden som jag sa var cirka tid, eftersom jag körde vespa så tyckte jag att det gick rätt fort dit. Bussen går nog lite fortare. Men tar ni moppe kan ni stanna till var ni vill och luncha lite också.
/Micke |
|
|||
|
|||
Ja, jag ser mest fördelar med moppe gentemot bussen. Det är ju så skönt att få vara ute hela tiden och så går det ju att stanna när man vill som du säger. Hyrde ni vespa genom resebolaget eller någon annanstans? Har du något tips på en bra uthyrningsfirma?
|
|
|||
|
|||
Jag tror det hette Euro-moto eller nåt sånt. Det ligger på huvudgatan som går genom Platanias. Priserna är snarlika mellan de som hyr ut moppar och vespor. Men ta på hjälmen. Jag läste här på forumet att böterna hade gått upp rejält. Det kostade, tror jag, 350 euro att köra utan hjälm.
/Micke |
|
|||
|
|||
Okej, då får vi titta oss omkring! Ja, hjälmen sitter garanterat på huvudet. Dom kör ju som galningar där nere, finns ingen anledning att strunta i den. Ser ju lite charmigt ut dessutom
|
|
|||
|
|||
Om man som vi bor i Malmö så är man rätt så van vid "galningar" i trafiken.
Vi tyckte inte det var någon större fara att köra faktiskt. Hade väntat oss värre efter vad man hört. Vi ska snart iväg igen. Åker den 2/8 till Varuxakis den här gången med. Ska stanna i 2 veckor och köra runt och se lite mer än förra gången. |
|
|