|
|||
|
|||
Sv: Växelavgift?
Förr betalade jag 1,5 % i växlingsavgift plus en fast avgift, per uttag, när jag tog ut pengar i en ATM i Grekland. Nu betalar jag 1,5 % i ADMINISTRATIV avgift på alla uttag. Så kostnaden är något lägre nu och man kan ta ut mindre summor fler gånger om man vill. Det påverkar inte totalkostnaden.
Däremot irriterar jag mig på de 1,5 %en för banken har inga direkta kostnader bara för att jag tar ut pengar i Grekland i stället för hemma runt hörnet. Allt är så automatiserat idag. Det är bara en dataöverföring som kommer från Grekland i stället för Sverige. Annars har Charleston helt rätt. ATM-kursen är Swiftkurs plus det påslag din bank gör för att du tar ut pengar utomlands. I mitt fall 1,5 % på Swebank. Men sådana påslag kan ju skilja mellan olika banker och även för olika kunder beroende på avtalet med banken. Men grundtanken från EU var att bankerna inte skulle ta ut sådana påslag inom EU. Senast redigerad av Peter den 2009-08-21 klockan 19:11. Anledning: Rättning av särsk rivning... |
|
|||
|
|||
En undran; är det alltså bättre kurs, får man mer för pengarna, ifall man tar ut euron i automatuttag i Grekland (inkl växlingsavgift 1,5 %) än att man växlar en större summa på Forex växlingskontor på Arlanda? Det är förstås säkrare att bara växla in mindre belopp efter hand när man är på plats, men vi brukar alltid hyra säkerhetsbox på hotellet.
Men, skulle väldigt gärna vilja veta hur stor skillnad ungefär det brukar vara mellan Forex säljkurs på euron och vid automatuttag i Grekland, någon som vet? Tacksam för svar! |
|
||||
|
||||
Citat:
Tydligen har ICA-banken inget valutaväxlingspåslag, men en årsavgift på 240 kr vilket betyder att det kortet är lönsamt om du under året plockar ut mer än 16 000 SEK i utländsk valuta under ett år ICAs bankkort verkar vara bra // Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Då det gäller ICA-bankens avgiftsfria uttag så är det väl inte helt utrett att de inte har en viss förtjänst på dessa också eftersom ingen riktigt vet valutakursen helt säkert då man gör uttaget, det är ju till och med så att öresutjämning kan ge en viss förtjänst om den görs på ett lite tveksamt sätt. På ICA är det ju dessutom så att deras bankverksamhet är ett sätt för dem att få in kunder i sina butiker. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Ingen som kan svara på min fråga?
|
|
||||
|
||||
Jodå. Så här såg det ut
Kursen igår 10.06 + 1.5% = 10.21 10.06 + 2% = 10.26 Forex kurs i går var 10.56 // Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Här har jag också en kompletterande upplysning. Ibland får man frågan vid köp eller uttag utomlands om man vill bli "fakturerad" i t.ex. EUR eller i SEK. Jag har aldrig förstått skillnaden, men nu har jag pratat med banken. Så här ligger det till: om jag väljer EUR är det MIN bank som utför själva valutatransaktionen och som lägger på sitt "valutaväxlingspåslag" (1,65% i SkandiaBankens fall). Väljer jag däremot SEK är det istället den lokala banken som tillhandahåller automaten där jag gör uttaget som utför valutatransaktionen. Och enligt uppgift är då det procentuella påslaget oftast högre, ibland upp emot det dubbla. Allt detta enligt SkandiaBankens kundtjänst. /kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Igår fredag 21/8 var Handelsbankens säljkurs för euro 10,3780. Om de växlar tillbaks euro så är kursen 10,0550. Den här differensen finns hos alla växlingskontor och banker som hanterar valutor. Citat:
Jag uppfattar det som att de 1,5 eller 2% det talas om i tråden handlar om nått annat än bankernas vanliga förtjänst, men jag kan inte hitta några sådana pålägg på mina transaktionsbesked från banken. Lars |
|
|||
|
|||
Citat:
Nej, banker liksom "bakar in" det pålägget, så du ser bara totalkostnaden på dina kontoutdrag/transaktionsbesked. Kan ju vara för att man ska inbillas att tro att det inte ÄR några påslag, vad vet jag. Och när det gäller 10.06 som eurokurs igår. Den kurs som används av bankerna är fixkursen, som sätts en (ibland två) gånger per dag, runt kl.11 svensk tid. Den var igår 10.200. Om man tittar på texttv sid 230 så är det den kursen som står HÖGST UPP på delsida 1. De kurser som står längst ner på sidan är aktuella kurser för valutaspekulanterna, som ändras kontinuerligt under dagen. Men även med kursen 10.20 blir det ändå något billigare med kortuttag och 1.5% påslag. /Thomas |
|
|||
|
|||
...10.06 var alltså spekulationskursen under en viss tid under gårdagen.
|
|
||||
|
||||
Men... 10:20 + 1,5% = 10:353. Banken redovisar öppet att en euro idag kostar 10,3780 så jag förstår inte riktigt varför man talar om smygavgifter. Normalt är jag ingen försvarare av bankerna, som gärna debiterar oss avgifter på allting, men i det här fallet tycker jag deras förtjänst verkar rimlig (och dessutom tydligen billigare än Forex som tar 10,56 idag)
|
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Tidningarna brukar också redovisa resevaluta, och då oftast Forex köp- och säljkurs. Lars |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Det är precis det jag också undrar över med en dåres envishet .
Men jag ska kolla upp det. Dottern är i Grekland nu och jag ska kolla upp hur eurokursen hon får stämmer med bankens dagsnoteringar. Lars |
|
||||
|
||||
OK- kolla vidare du
// Helén |
|
||||||||||
|
||||||||||
Citat:
Citat:
I praktiken är det ju så, men min bank kallar det för administrativ avgift... Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Det var SWIFT-kursen. Citat:
Citat:
Bankerna och växlingsföretagen utgår från SWIFT-kursen och gör sedan sina påslag utifrån den. Därför skiljer köpkursen mellan Forex, köpa sedlar över disk i banken och ATM. Varje företag har sina påslag... |
|
|||
|
|||
TACK alla ni som besvarat min fråga, jag läser och begrundar och blir (förhoppningsvis) klokare!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
Jag använde en tid Skandiabanken och hade bland annat gått på just detta att de inte tar någon avgift vid uttag utomlands (på den tiden många gjorde det). Nu ser jag här i tråden att de tydligen omräknar med 1,65 % i stället för 1,5 % som några andra banker gör. Dit gick hela den vinsten och likadant verkar det vara på Ica-bank också och de har ju verkligen marknadsfört att de inte tar någon avgift på ATM-uttag utomlands. Citat:
Om vi nu ska prata kostnader för bankkort så tycker jag att en uppgift som vore intressant att få fram är kostnaden för butiken för de olika korten. Jag vet att det skiljer mycket mellan de olika korten på hur mycket det kostar för butiken då de säljer men det är väldigt svårt att få fram vilka kort som är dyra och vilka som är billiga. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Däremot kan man konstatera att utanför detta område gäller följande uttagsavgifter hos några av de vanliga bankerna: Handelsbanken 35 kr, Länsförsäkringar Bank 35 kr, SE-Banken 35 kr, Swedbank 35 kr, Nordea 40 kr, SkandiaBanken 0 kr. Citat:
Slutsats: För mig personligen som ibland reser även utanför EMU-området är därmed SkandiaBankens kort fördelaktigast. /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2009-08-23 klockan 13:37. |
|
|