Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-09-12, 12:24
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jag kan liksom JohnS inte heller förstå, att man tar med annan mat än svensk sill till Grekland. Men då gäller det firande av svenska högtider.
Admirala, du har framfört vad man behöver veta om grekiska ostköp. Bravo!
Men när vi ska till Sverige, köper vi inte med oss grekisk ost!
Ett råd: testa smaklökarna!
/ Jannis
Jag tror vi får skilja på 14 dgr´vistelser och om man stannat el bor längre tider .Och sedan undrar jag " testa smaklökarna" hur gör man ? Kan man lämna in dom någonstans och få det gjort?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-09-12, 13:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Är lite nyfiken på vad du packar med förutom maten, när du lyckas få så tung väska?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-09-12, 14:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 660
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Vi liker også ost, og noe av fordelen ved å kjøpe ost i Hellas, er at man kan gå inn på nesten hvilket som helst supermarked, gå til ostedisken og kjøpe ost i løs vekt
Så gör vi också alltid. Finns det lokal ost köper vi det. Smakar alltid innan. Vi brukar alltid få mycket god ost.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-09-12, 18:14
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Vilken rolig vändning den här tråden tog - från resväska till ost.

Det verkar som om jag är den enda som reser med en tung resväska.

På tal om ost-diskussionen ... Jag äter mycket gärna grekisk ost. Men inte i tre veckor till frukost.

Och ni som aldrig kan tänka er ta med något hemifrån, det gäller förstås även te och kaffe.

Och svensk sill till firandet av svenska högtider ... Varför fira svenska högtider när man är i Grekland?

Och jag förstår att man inte tar med sig grekisk ost till Sverige. Den finns nämligen att köpa här.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-09-12, 18:26
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 465
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Det blev visst ett ost-rån, från väskor till ost! Smaklökar kan man nog kolla om de finns på marknaden i Chania. I Ierapetra behövs de inte. . Sill, Janssons frestelse och snaps ingår vid de träffar vi långtidsboende på östra Kreta har 1:a advent och vid den svenska påsken. Då inbjuds även engelsmän, tyskar och holländare. Till allas glädje även med grekisk ost.
/ Jannis
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-09-12, 18:41
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 209
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Och ni som aldrig kan tänka er ta med något hemifrån, det gäller förstås även te och kaffe.
Självklart. Det finns både te och kaffe att köpa i Grekland...

Karin
som aldrig tar med något ät- eller drickbart
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-09-12, 19:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Vi tar aldrig nånsin med oss någon svensk mat till Grekland..utom sill och kaviar till Nikoleta som present.
När vi är i Grekland äter vi grekiskt och dricker grekiskt och jag kan knappt tänka mig en frukost utan grekiskt nescafé, grekiskt bröd och ost och grekisk youghurt när jag är där....Hemma dricker jag däremot aldrig grekiskt kaffe...
Jag köper med hem grekisk honung och ibland olivolja och från Tinos ibland soltorkade tomater....Det är allt...Fast soltorkade tomater kan man ju köpa hemma också.
Förr köpte vi hem retsina i halvlitersflaskor men har slutat med det...den smakar ändå inte lika gott hemma

Det är väl det kanske som är tjusningen med Greklandsresorna, just att det inte är som hemma.

Men vad man tar med sig eller inte är ju en högst personlig sak och ALLA måste ju få göra så att just var och ens semester blir så där härligt lyckad! Sjöborren, NJUUUt!

Lissi - 6 dagar kvar....och utan tung väska
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-09-12, 19:02
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Det blev visst ett ost-rån, från väskor till ost! Smaklökar kan man nog kolla om de finns på marknaden i Chania. I Ierapetra behövs de inte. .

/ Jannis
Vadå är ni smaklösa i Ierapetra?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-09-12, 19:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Jag tror vi får skilja på 14 dgr´vistelser och om man stannat el bor längre tider .Och sedan undrar jag " testa smaklökarna" hur gör man ? Kan man lämna in dom någonstans och få det gjort?
Jeg tar ikke med norsk mat uansett hvor lenge jeg er i Hellas. Det er jo så nydelig å spise maten som fins der man er, prøve noe nytt og spennende og kanskje uventet godt, og ta pause fra det man vanligvis spiser - og så kan man jo heller lengte litt etter den norske brunosten (som langtidsboende nordmenn gjerne gjør) når man er i Hellas, og lengte etter solmodne greske tomater når man er i Norge. Litt lengten er bare fint, for da smaker det ekstra godt når man spiser det igjen, synes jeg. (Skjønt, det hender at en fetaost, en krukke gresk honning og en flaske olivenolje tas med fra Hellas, det må jeg innrømme )

Men helt enig i at enhver selvsagt får gjøre som de vil, dette er bare min personlige mening om mine, eh, smaksløker
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-09-13, 07:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

På tal om ost-diskussionen ... Jag äter mycket gärna grekisk ost. Men inte i tre veckor till frukost.



Och jag förstår att man inte tar med sig grekisk ost till Sverige. Den finns nämligen att köpa här.
Om du inte står ut med grekisk ost i tre veckor ska du naturligtvis ta med egen. Det finns många grekiska ostar som inte går att köpa i Sverige. Exempelvis den långlagrade getosten från Sifnos som jag tycker är lika bra som parmesan. Eva
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-09-13, 10:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Eva! Första raden i senaste inlägget kunde du strukit. Det var lite lågt. Jag vill bara en sista gång tala om att jag älskar grekisk ost - men inte i tre veckor till frukost.

Jag kan också berätta att jag lyckats banta ner den hårda stålgrå resväskan till 17 kilo. Bara nu silvertejpen håller ...

I morgon bär det äntligen av till älskade Tilos. Och Lissi! Jag ska verkligen njuta!

Sjöborren.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-09-13, 10:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Och Lissi! Jag ska verkligen njuta!

Sjöborren.

Ja det är nästan som i sången om gubben och gumman: När Du är på Tilos är jag på Kreta och när Du är på Kreta är jag på Tilos

Lissi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-09-13, 11:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Eva! Första raden i senaste inlägget kunde du strukit. Det var lite lågt. Jag vill bara en sista gång tala om att jag älskar grekisk ost - men inte i tre veckor till frukost.

Sjöborren.
Nu förstår jag inte vad du menar. Det var ju du själv som skrev att du inte kan äta den i tre veckor och då skriver jag att ta med egen. Med egen avser jag ost från Sverige om det är det du vill ha? Samtidigt skriver du att du älskar grekisk ost så det låter lite motsägelsefullt. Är det så att det just på Tilos är ett väldigt begränsat utbud av grekiska ostar? Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-09-13, 12:50
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

I morgon bär det äntligen av till älskade Tilos. Och Lissi! Jag ska verkligen njuta!

Sjöborren.
Tänk att jag bryr mig inte alls... tung eller lätt resväska... Ost eller inte ost med...önskar ER en TREVLIG resa till fina TILOS!!

En dag ska jag dit igen!..

Sunny(1,5 vecka kvar till Amorgos... tick..tack...)
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-09-13, 14:37
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Det där med packning... Jag var jätteglad att jag fick ha 30 kilo med på min 3 veckors resa till Tilos förra året och inte behövde välja bort något. Naturligtvis hade ungefär hälften av det jag hade med mig kunnat lämnats hemma, så brukar det vara för mig, blir tyvärr aldrig visare när det gäller packning

Jag hade satsat på silvertejpen

Men nu önskar jag dig (vad du en stoppat ner i väskan) en riktigt härlig resa till Tilos

Ylva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT