Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-09-10, 20:03
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Livrem eller silvertejp

Inför helgens greklandsresa funderar jag på om jag ska ta den hårda resväskan, som inhandlades i våras, och som efter första resan måste plåstras om med silvertejp. Eller om jag ska ta tygväskan, till åren kommen, och vars hälsostatus jag oroar mig över. Men lite viktnedgång, och med en rejäl livrem runt magen, hänger han kanske med ett tag till.

Tänk att jag alltid ska oroa mig över vikten - inte min utan resväskans. Och av erfarenhet vet jag att det på lördag, kommer det att stå två välväxta resväskor vid ytterdörren. Och när de fram på nattkröken fått i sig både ost, kaviar, bredgott och annat smått och gott, är på gränsen till överviktiga.

Jag vet att jag vid incheckningsdisken på söndag, kommer att få se en något överviktig resväska - med rosa rosett och lapp märkt heavy - åka iväg på väskbandet. Så nu ska jag bara bestämma mig. Ska jag ta den svarta, gamla trotjänaren som börjat se sliten ut. Eller ska jag ta den stålgrå, hårdingen som måste plåstras om redan efter första resan?

Så livrem eller silvertejp, det är frågan ...

Senast redigerad av sjöborren den 2014-09-10 klockan 20:56. Anledning: Livrem eller silvertejp
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-09-10, 21:31
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Forslag: En 20 fods container og søtransport.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-09-11, 02:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 403
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Oavsett vilken väska du väljer så brukar "livrem/spännband" runt midjan på väskan vara ett bra alternativ. Men....... ost, kaviar, bregott ...... käkar ni inte grekiskt när ni är på Tilos?

Oavsett vilket, hoppas att ni får en jättefin tur till vår favoritö. Önskar att vi vore där med er.

Ha det gott!
Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-09-11, 05:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Forslag: En 20 fods container og søtransport.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-09-11, 11:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Container ... tål att tänka på.


Masse! Vi älskar grekisk mat och dryck. I tre veckor äter vi oftast både lunch och middag ute. Bredgott är ett måste! Den grekiska salvan kan jag vara utan. Kanske är det bara vi som tycker om att ha ost på frukostbrödet och kaviar på äggen - från Grekland. ))

Vi ska tänka på er under våra luncher, som du vet tenderar bli både långa och kostsamma - särskilt i trevligt sällskap.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-09-11, 13:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Om du berättar vilka svenska ostar du gillar så kan kanske jag eller någon annan matintresserad komma med ett grekiskt förslag. Finns många goda hårdostar i Grekland. Admirala exempelvis är väldigt kunnig.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-09-11, 14:49
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Om du berättar vilka svenska ostar du gillar så kan kanske jag eller någon annan matintresserad komma med ett grekiskt förslag. Finns många goda hårdostar i Grekland. Admirala exempelvis är väldigt kunnig.

Eva
Förlåt om jag kapar tråden Det rådet ser jag framemot ,har inte lyckats hitta någon Grek .ost som smakar gott på smörgås som t.ex Herrgård ,Prästost el Västerbotten.En bekant till oss ,sedan länge bosatt på Kreta ,ber alltid sina Sv. vänner att ta med lite mer lagrad ost ner .Så det tipset ser jag fram emot
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-09-11, 15:09
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 465
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Graviera och Kefalotiri smakar båda utmärkt även för svenska gommar lovar / Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-09-11, 16:01
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Låter intressant! Fungerar osthyveln på Graviera och Kefalotiri? På smörgåsen vill jag gärna ha tunna ostskivor.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-09-11, 16:09
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 465
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Jaa då, osthyvel är ett måste även för grekiska frukostmackor. Testa och köp osten över disk eller på marknaden. Inte färdigförpackad i plast!
/ Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-09-11, 18:12
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jaa då, osthyvel är ett måste även för grekiska frukostmackor. Testa och köp osten över disk eller på marknaden. Inte färdigförpackad i plast!
/ Jannis
Smaken är som ......... Men ingen av de ostar kommer upp till Sv ost .De närmaste vi kommit är Gouda Nou Nou köpt i lösvikt ,men den är lite mesig i samaken
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-09-11, 18:14
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jaa då, osthyvel är ett måste även för grekiska frukostmackor. Testa och köp osten över disk eller på marknaden. Inte färdigförpackad i plast!
/ Jannis
Smaken är som ......... Men ingen av de ostar kommer upp till Sv ost .De närmaste vi kommit är Gouda Nou Nou köpt i lösvikt ,men den är lite mesig i smaken
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-09-11, 18:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 403
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Vi ska tänka på er under våra luncher, som du vet tenderar bli både långa och kostsamma - särskilt i trevligt sällskap.
Tack! Ta en ouzo där på Nautilos "for absent friends"!

Vi hade hoppats att kunna smyga in en kväll till ert bord på Armenon och överraska, men två tänkta veckor som hade fungerat bra för Tilos har blivit max en vecka i höst för oss, och då blir det inte så många dagar kvar på Tilos pga färjetider. Vi får därför hitta något smidigare den här gången.

Ha det gott!
Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-09-11, 19:53
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 209
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Den grekiska salvan kan jag vara utan.
Vi köper Lurpak saltat till smörgåsarna. Varken grekisk eller salva, utan danskt smör.

Karin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-09-11, 22:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Smaken är som ......... Men ingen av de ostar kommer upp till Sv ost .De närmaste vi kommit är Gouda Nou Nou köpt i lösvikt ,men den är lite mesig i samaken
Goudaost är holländsk och inte grekisk. Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-09-11, 22:54
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Goudaost är holländsk och inte grekisk. Eva
Ja och Carlsberg öl är Dansk och tillverkad i G.........d ?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-09-12, 00:18
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Vi köper Lurpak saltat till smörgåsarna. Varken grekisk eller salva, utan danskt smör.

Karin
så gör vi oxå,eller använder oss av god olivolja på brödet!

Monica
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-09-12, 10:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Om du berättar vilka svenska ostar du gillar så kan kanske jag eller någon annan matintresserad komma med ett grekiskt förslag. Finns många goda hårdostar i Grekland. Admirala exempelvis är väldigt kunnig.

Eva
Takk for den!

Jeg holder faktisk på å skrive et innlegg på bloggen min om hvordan man kan finne den "riktige" melken, smøret, margarinen, yoghurten og osten i greske butikker, men den er dessverre ikke klar ennå. Det som er problemet med ost er at de greske på ingen måte er sammenlignbare med norske/svenske ostetyper, og de er liksom ikke engang sammenlignbare med seg selv, på en måte:

Her er hva jeg foreløpig har skrevet om ost i den nevnte bloggposten:

"Mens vår Norvegia, Jarlsberg, Nøkkelost etc. smaker likt uansett hvor i landet du kjøper den, er det ikke slik i Hellas. Jeg skal bruke min greske favorittost, Graviera / Γραβιερα, som eksempel.
For det første er det flere meierier i Hellas som produserer graviera. Store meierier som leverer til supermarkeder, små meierier som leverer til frittstående ostebutikker. Og alle meiereiens graviera'er smaker ulikt! Osten kan lages på kumelk, på sauemelk eller geitemelk, eller en blanding av to eller alle melketypene, i tillegg tilsetter noen løpe, noen bruker melkesyrekulturer, og slik kan jeg fortsette. Framstillingsmåten av osten gjør den til en graviera, men noen gravieraer har kort lagringstid, andre lang. Og slik er det med de fleste greske ostene: man må smake seg fram for å finne en man liker, det nytter ikke å bare "gå etter navnet". Så finn deg en ostebutikk, eller besøk en ostedisk i et supermarked hvor betjeningen har litt tid til overs, og be om smaksprøver!"

http://www.kolios.gr/gravierap.el.aspx
Denne gravieraen (sjekk lenke), er forholdsvis mild og myk, og ikke så langt unna en typisk norsk "gulost", dog med mere smak, heldigvis. Men det er slett ikke sikkert den selges over hele Hellas...

Senast redigerad av Admirala den 2014-09-12 klockan 10:50. Anledning: Lenke
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-09-12, 11:20
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Vi liker også ost, og noe av fordelen ved å kjøpe ost i Hellas, er at man kan gå inn på nesten hvilket som helst supermarked, gå til ostedisken og kjøpe ost i løs vekt: "4 tynne skiver av den, 4 av den og 4 av den", og på den måten få testet mange forskjellige oster, og ostehøvelen er helt unødvendig!. Selv kunne vi ikke drømme om å ta med noe som helst av matvarer til Hellas, det er så altfor mye vi ikke får tid til å smake der i løpet av våre få uker, og heldigvis er vi ikke (ennå) så fastlåst i vaner og konvensjoner at vi "må" ha den samme smaken på vår frokost som vi har hjemme....
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-09-12, 11:45
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 465
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Jag kan liksom JohnS inte heller förstå, att man tar med annan mat än svensk sill till Grekland. Men då gäller det firande av svenska högtider.
Admirala, du har framfört vad man behöver veta om grekiska ostköp. Bravo!
Men när vi ska till Sverige, köper vi inte med oss grekisk ost!
Ett råd: testa smaklökarna!
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT