Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-31, 20:51
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: horta

Men om du är riktigt odlingssugen kan du ju alltid förkultivera i kruka, det skulle jag ha gjort...men så är ju jag en otålig själ också! Sååå spännande att se om saker gror eller inte...tycker jag. Dessutom får du ju en tidigare skörd av godsakerna / Liselotte
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 22:08
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
Väntar bara på sol och värme först....lite svårt plantera när snön fortfarande lyser vit....trots att det regnat idag..
Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte Visa inlägg
Men om du är riktigt odlingssugen kan du ju alltid förkultivera i kruka, det skulle jag ha gjort...men så är ju jag en otålig själ också! Sååå spännande att se om saker gror eller inte...tycker jag. Dessutom får du ju en tidigare skörd av godsakerna / Liselotte
Tänk på att det är i Umeå det skall odlas, förkultiverar du med framgång kanske ogräset hunnit ta över hela bostaden innan det går att sätta ut plantorna
Lycka till med odlingen och skörden!
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 23:02
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Jo det var nog i kruka jag hade tänkt mig...annars tar det över helt som "Hellen" så sant påpekade.....men utan sol och värme blir det ändå svårt inomhus tror jag...vlita är väldigt solkrävande.
Får lugna mig nån månad till tror jag....fast "snålvattnet" rinner...
Bakade en bougatsa i dag i alla fall..och fick det suget stillat...mums.
Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 00:52
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
Fick med mig lite frön hem i höstas och tänkte försöka plantera nu i vår - i stor kruka eftersom det är ett "ogräs" och sprider sig gärna - sen hoppas jag att det är tillräckligt varmt för att det ska trivas och växa oxå. Någon som provat på att så "vlita" här hemma i Svedala?OM i så fall...vad blev resultatat?
Älskar det med olja,citron och lite hackad vitlök tillsammans med en nygrillad god fisk...mmmmmm...längtar nu.....
Jag VET att detta var ett MYCKET gammalt inlägg, men jag hoppas på svar ändå. HUR gick det med vlita odlingen? Jag vill ju oxå prova! HUR får man tag i frön av olika xorta?
Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 08:32

Citat:
Jag VET att detta var ett MYCKET gammalt inlägg, men jag hoppas på svar ändå. HUR gick det med vlita odlingen? Jag vill ju oxå prova! HUR får man tag i frön av olika xorta?
Jo då, det gick väldigt bra. Fick "vlita" hela den sommaren. Eftersom det är ett "ogräs" typ..så var det bara att skörda o sen växte det upp nytt eftersom igen, så jag frossade kan man väl lätt säga
Fröna tog jag hem från Grekland första gången..sen kunde jag ju ha tagit frön från min kruka men det gjorde jag inte. Tar ev med mig frön hem i år igen o planterar..om jag "ids" Kul se att det funkade iaf
Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 10:54
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

horta är helt enkelt ett samlingsnamn för olika bladgrönsaker som oftast växer vilt, utom då vlita som växer upp som ogräs i grönsakslandet tack vare att man oftast gödslar med get och får gödsel.
Dessa bladgrönsaker är då Radikia (maskrosblad) som det finns 2 varianter av; den lite rödaktiga som är lite beskare i smak och den gröna som är sötare. Zoxia som är stora taggiga maskrosliknade bladrosetter, växer tidigt på våren. Nanes, växer uppe på höga berg och påminner om spenat.
Andidia som påminner lite om mangold men är något sötare i smak.
Sedan har vi ju den förträffliga brännnässlan (Zoxnidia) som vi använder dels som sallad (kokt o serverad med olja, vinäger) och dels som fyllning i pitta och plastó

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 22:54
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Hur hittade du dessa frön?? "Vilita" - heter fröna det på Grekiska??
Känns en smula knepigt att odla ogräs (speciellt eftersom jag bara är "balkongbonde") men jag vet ju hur gott horta är ah.. med citron...... Detta underbara är värt en balkonglåda!!!!
Snart kan vi beställa in vår Horta på midsommardagen är vi där!!!
/Faestis
Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 23:34

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Hur hittade du dessa frön?? "Vilita" - heter fröna det på Grekiska??
Känns en smula knepigt att odla ogräs (speciellt eftersom jag bara är "balkongbonde") men jag vet ju hur gott horta är ah.. med citron...... Detta underbara är värt en balkonglåda!!!!
Snart kan vi beställa in vår Horta på midsommardagen är vi där!!!
/Faestis
Jag har sån "tur" att det odlas runt omkring i trädgårdarna där jag är - just för att ha som "sallad osv" - så jag "tjuvar" av våra grannar/släktingar när dom har blommat ut och fröar sig.. Annars brukar det ju finnas nästan var som helst på "ängar" och diken. Nere vid havet, på västra fastlandet, ser jag det vid restaurangerna - kanske av samma anledning - men man kan ju alltid fråga om man får "repa med sig en handfull".. säkert ok
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 21:27
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Jag plockade xorta for forsta gangen for nagra manader sen med min svarmor. Det var pa samma stalle dar de har alla sina olivtrad. Min svarmor ar ju riktig veteran nar det kommer till att samla xorta medan jag knappt visste hur bladen sag ut som jag skulle leta efter sa hon forsokte visa mig. Medan jag tog hur lang tid som helst pa mig att hitta typ en liten bladsamling (dessa xorta var maskrosblad som alltsa vaxer i jorden) sa spanade min svarmor in bladen pa nagra fa sekunder och fyllde sin pase pa nagra minuter. Dessutom sa hade jag aven svart for att se vad som var xorta, dvs vilka blad som man kunde ata, och vilka blad som inte var xorta, for det fanns manga sorters blad pa faltet, det var ju inte precis xorta omgivet av bara gras direkt.

Sa nu ar ett av mina mal att bli battre pa att samla xorta, blev sa imponerad av min svarmor som bara "scannade" placet pa xorta och fick syn pa det direkt. Blir alltid sa imponerad av mina grekiska svarforaldrar, de vet sa mycket om naturen och djuren eftersom de vaxt upp och levt nara dem och av dem hela sitt liv, och de har lart mig en massa saker som jag inte visste innan och formodligen aldrig skulle lara mig om det inte var for dem.
Svara med citat
Gammal 2012-06-20, 21:48
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Är det någon som vet om xorta växer vilt även här uppe i norden?? (kanske bara lite någon stans?? ) Jag skulle vilja veta hur det ser ut!
Vi har ju så mycket ogräs som inte är gott att äta här i Sverige! Varför inte xorta??

Ang kunskapen om det ätbara i naturen. Jag imponeras "i minnet" nu mera av allt min mamma och mormor kunde om det som går att ta tillvara i naturen. Vi stadsbor missar ofta mycket!! T.e.x Nässelsoppa Ny uppdragen pepprarot.. Fläder.. och riktig färskpotatis d.v.s. sån man gräver upp och spolar av jorden ifrån och sen direkt ner i kastrullen och kokar - det är FÄRSKPOTATIS det
//Faestis
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:13.