Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-07, 19:16
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard horta

Grekisk maträtt Horta har vi frågat vid flera tillfällen vad det är för grönsak och fått olika svar bl.a. radicio men inte kunnat översätta det till svenska. I tv progr, SOLENS MAT nämndes radicio o öv.sattes m. vildcikoria.någon som vet om det är samma växt i GREKLAND o. om det är den som anv. i Horta
Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 19:22
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: horta

Vad innehåller rätten? mer än grönsaker??
Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 19:32

innehåll horta : gröna blad kokade i vatten serveras m olivolja
Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 20:19
Siri As avatar

aha, nu förstår jag... Det låter gott... Är det en typ "mezerätt"?
Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 20:22
ils avatar
il il är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

[I tv progr, SOLENS MAT nämndes radicio o öv.sattes m. vildcikoria.någon som vet om det är samma växt i GREKLAND o. om det är den som anv. i Horta.

Radicio som nämndes tror jag menas maskros. I alla fall var det så mina grekiska grannar kallade bladen (ραδίκι) när de grävde upp hela gräsmattan för att använda bladen till sallad.
Visst såg väl bladen ut som maskrosblad? Om de används i horta kan jag dock inte säga.

/Ingegerd
Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 20:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Är det inte det som brukar benämnas "local salad" på menyerna? En sorts savoyliknande blad indränkt i olivolja.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 21:42

Radicio som nämndes tror jag menas maskros. I alla fall var det så mina grekiska grannar kallade bladen (ραδίκι) när de grävde upp hela gräsmattan för att använda bladen till sallad.
Visst såg väl bladen ut som maskrosblad? Om de används i horta kan jag dock inte säga.

/Ingegerd[/quote]
Det stämmer att bladen ser ut som maskrosblad både i Solens mat o. de man får I Grekland .Så nu skall vi prova att laga horta i Sverige m dessa.TACK
Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 22:22
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Solens mat
I vilket avsnitt?? Trodde bara att det rörde sig om Italien. Tot. ovetande om grekisk mat (förutom "turistmaten" förstås) Finns det att se på svt.se? Måste få en lite klarare bild av denna horta...
Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 22:32
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

http://netlife.gr/2006/06/09/74
Sorry, men det är på grekiska

kanske någon har tid att översätta det viktigaste eller så återkommer jag en annan dag

engelska ett recept
http://www.greek-recipe.com/modules....ile=article130

Katerina

Senast redigerad av Agapi den 2007-12-07 klockan 22:43.
Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 23:36

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
I vilket avsnitt?? Trodde bara att det rörde sig om Italien. Tot. ovetande om grekisk mat (förutom "turistmaten" förstås) Finns det att se på svt.se? Måste få en lite klarare bild av denna horta...
För att inte förvilla dig ,I Solens mat använde man radicio i en pastarätt..jag kände där igen namnet fr grek. radik (urs. stavn.) Ingen har kunnat tala om namnet på svenska på de anv . grönsakerna i horta .
Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 02:07
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Nu är jag ju ingen vän av Horta men inte har jag sett att man har maskrosblad i den. Därmot blad från några låga buskar med för mig okänt namn. När någon beställt Horta så går man ut på baksidan och repar av några grenar och kokar...

Maskrosblad brukar/kan man väl däremot ha i vanlig sallad!

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 10:01
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
För att inte förvilla dig ,I Solens mat använde man radicio i en pastarätt..jag kände där igen namnet fr grek. radik (urs. stavn.) Ingen har kunnat tala om namnet på svenska på de anv . grönsakerna i horta .
Nu förstår jag, tack!
Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 12:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Maskros, på norsk løvetann, er an av de bladtypene som brukes til horta. Garantert. Man kan godt lage det selv her oppe i nord også: plukk bladene når de er unge og friske, altså på våren, kok dem i myr vann til de er helt myke, hell av vannet og server med masse olivenolje og noen dråper sitronsaft. Nam.
Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 02:45
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Men om jag har uppfattat saken rätt så talar vi om xorta, det är väl en egen växt som växer uppe i bergen?

Däremot så kokar man i Grekland ofta andra gröna växter (läs blast) eller mixar olika gröna växter och kallar det xorta, därav de "olika" smakerna vid olika tillfällen. Själv använder jag ofta mangold här hemma i Sverige. Liselotte
Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 03:23
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Maskros, på norsk løvetann, er an av de bladtypene som brukes til horta. Garantert.
De må da vare så i Nafplio....! Annars så brukar alltid bladen, och de långa "trådarna" komma från lågt växande buskar! Men det kanske varierar från öarna och fastlandet?

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 12:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Når jeg snakker om horta, Liselotte, så snakker jeg ikke om busken av samme navn. Visste ikke at den fantes engang
Og variere må det, Peter, for hortaen som jeg er vant til å kjøpe/lage/få er ikke blader fra en busk, men ulike typer blomsterblader/småplanter. Alt kalles horta som en samlebetegnelse.

I denne bloggen kan dere lese mer. Ut fra dette virker den busken dere beskriver som en mer spesiell horta enn bladtypen, ifølge dette utdraget fra bloggen:

Always seasonal, they vary from the most ordinary, such as tomatoes, cucumbers and lettuces to the most eccentric and esoteric of hand-picked wild greens (horta as they are collectively described) from nearby hills and fields, or at their most unusual, made of wild plants which grow in the cracks of gigantic rock formations by the sea. These are called kritama in Greek, or rock samphire (Chritmum Maritimum) as it is known commonly in England. It is a short, soft, fleshy, spiked-leaf plant of a cactaceous appearance and grey-green colour.
Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 20:33
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Vlita och Horta som växer på berget är den vanligaste sort som man använder nu vintertid ,man kokar och serverar med olja samt citron. Maskros blad är ganska ovanligt att man använder eftersom det blir ganska beskt!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 19:34
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Vlita och Horta som växer på berget är den vanligaste sort som man använder nu vintertid ,man kokar och serverar med olja samt citron. Maskros blad är ganska ovanligt att man använder eftersom det blir ganska beskt!
Camilla
Fick med mig lite frön hem i höstas och tänkte försöka plantera nu i vår - i stor kruka eftersom det är ett "ogräs" och sprider sig gärna - sen hoppas jag att det är tillräckligt varmt för att det ska trivas och växa oxå. Någon som provat på att så "vlita" här hemma i Svedala?OM i så fall...vad blev resultatat?
Älskar det med olja,citron och lite hackad vitlök tillsammans med en nygrillad god fisk...mmmmmm...längtar nu.....
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 19:43
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

åhhh, vad spännande! Du måste berätta hur det gick senare!
Lycka till med odlingarna / Liselotte
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 20:28
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte Visa inlägg
åhhh, vad spännande! Du måste berätta hur det gick senare!
Lycka till med odlingarna / Liselotte
Väntar bara på sol och värme först....lite svårt plantera när snön fortfarande lyser vit....trots att det regnat idag..
Hoppas bara på att den svenska värmen är tillräcklig för "ogräset"....återkommer om jag får resultat ja.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:38.