![]() |
|
||||
|
||||
![]()
jag tar med mig receptfria. Det får man ta med sig i obegränsad mängd i pulver och tablettform. Däremot receptfria står det inget om mängdvis heller. Däremot kan man ju undra "vad som räknas som medicin". Eller om det är läkemedel i över huvud taget (som xylocain, nacl, klorhexidin etc)?
Receptbelagda har jag en heeel drös. Problemet bara att etiketten sitter på de stora förpackningarna och inte på läkemedelsburkarna, och förpackningarna kan jag inte ta med... pust.. vad gör man? |
|
|||
|
|||
![]()
Tänk på en sak om du har någon medicin som är narkotikaklassad så måste du ha tillstånd o föra ut den ur landet o då måste du gå till apoteket med receptet o ditt pass o en blankett som skall fyllas i där då apoteket ringer o får klartecken ifrån läkemedelsverket. Du får endast ta med så många tabletter som du skall vara borta.
Du kan behöva visa upp detta pappret både i tullen i Sverige o i Grekland om dom vill kolla noga. Jag har alltid min medicin i en speciell låda o visar upp den i säkerheteskontrollen eftersom jag har båda astmamedicin o hjärtmedicin. Jag har hört om man har sprutor så skall dom läggas i dom små förslutningsbara plastpåsarna o då lämnas dom till flygvärdinnan o sen har flygkaptenen hand om den under flygningen.. |
|
||||
|
||||
![]()
jag har fixat narkotikapapper
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
På samtliga våra (samma som en del av de du nämner sitter det en etikett på förpackningen och en på flaskan och burken. Ögondropparna består av mer etikett än flaska
![]() // Helén ****************** min ögondroppar kommer i en kartong som säkert är 20 cm lång x 8 cm x 15. Där i ligger det förslutna påsar med engångspipetter. Påsarna (alla) är inte märkta utan kartongen. På salvatuberna är kartongen märkt (och de ggr märkningen har varit på tuben har den varit så avskavd och oläslig så det hade inte spelat nån roll). Jag har nu FLYTTAT på etiketten och satt på läkemedlet direkt. Hoppas de inte blir galna. Allt är nu märkt på receptbelagda utom ögondropparna. På de receptfria står det på kartorna där tabletterna ligger i vad det är för medicin. Det hjälper ju inte att man lägger tabletter i en postafenkartong, då kan man ju lika gärna lagt ner nåt annat. Ja.. de kanske har slarvat? FY! |
|
||||
|
||||
![]()
Engångspipetter för två (?) veckor är knappast några problem att rymma i påsen med tillåten mängd vätska. Dessutom behöver du ju bara ha så mycket i handbagaget som du eventuellt kan behöva under flygresan.
|
|
||||
|
||||
![]()
nej, det är inga problem alls att rymma - problemet är att de inte är märkta med mitt namn efs det är kartongen som är det.
På sterlings hemsida accepterar dom ENDAST mediciner i handbagaget (?) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jo, klorhexidinet (sårtvätt, bakteriedödande) rymmer 125 ml |
|
||||
|
||||
![]()
och det är just det som är frågan. Var går gränsen för läkemedel/mediciner?
|
|
||||
|
||||
![]()
Reglerna är desamma för alla vätskor. Att de är för medicinskt bruk har ingen betydelse, du får inte ha dem i handbagaget om förpackningarna är större än 100 ml.
Det enda undantaget är mediciner som du kan komma att behöva under själva flygresan. Sådana får du ta med i handbagaget, om du kan visa att de är utskrivna på dig. Klorhexidin finns det ingen anledning att ta med sig. Om du behöver det finns det att köpa. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tex. Munsårsalva, antihistaminer, huvudvärktabletter. Läste på Aftonbladet häromdagen att man får ha med knivar och saxar om de totalt inte är längre än 6 cm, nu vet jag iofs inte om plural är rätt använt här, men vem sjutton behöver ha med sig saxar och knivar? // Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har alltid med mig kniv och sax, behöver inte du sånt ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén Edit: Det blir till att fortsätta låna, det var inte mycket i kökslådorna som höll måttet ![]() Senast redigerad av Hellen den 2008-06-23 klockan 19:51. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() EDIT: Elisabet; när postade du ditt inlägg?? 2 sek före mig?? ![]() Senast redigerad av Siri A den 2008-06-23 klockan 20:04. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Den sammanlagda mängden vätska ska rymmas i den lilla förslutningsbara påsen och jag tror det får vara maximalt 1 liter.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Stämmer...och varje förpackning får inte innehålla mer än 100ml (1dl)
|
|
|||
|
|||
![]()
Du skall inte ha någon medicin i resväskan utan i handbagaget för skulle din resväska komma bort så står du där utan medicin o så säger även flygbolagen.
Jag packar aldrig någon medicin i resväskan utan allt i handbagaget o har ibland även recepten med mig för att visa upp i tullen. På flera turistorter finns bra privatläkare som pratar engelska eller finns där nordiskpersonal som översätter på grekiska till läkaren. Brukar själv få uppsöka en på Rhodos o dom är kanon var där senast ifjor för ett rejält byggbet som gav inflammation. Ett bra tips till myggbet är emlasalva.. |
|
|||
|
|||
![]()
Det virker ganske jobbigt dette her. Men tviler på om noen som helst bryr seg om reseptfrie allergimedisiner eller hva det enn er. ved utreise, dessuten - det meste får man der nede - og reseptbelagt med, men uten resept. Trolig unødvendig å bekymre seg så masse, det går nok bra.
![]() Ha en flott reise! |
![]() |
|
|