|
||||
|
||||
Medicin i lastutrymmet - fryser sönder??
Oups! Det pratade läkaren om idag när vi var där. Inte haft en tanke på det alls, och vi som tänkt skicka ner flaskorna där över 100 ml... men vad jag har förstått så räknas inte mediciner "in" i begränsningarna?
|
|
||||
|
||||
Sv: Medicin i lastutrymmet - fryser sönder??
då borde ju allt kunna frysa sönder? Även schampo etc?
|
|
|||
|
|||
Jag har aldrig varit med om att något har frusit sönder i lastutrymmet under någon flight, någonsin.
|
|
||||
|
||||
Så kallt är det inte i lastutrymmet.
Eva |
|
|||
|
|||
Inget som fryser sönder i lastutrymmet...dom är tempererade, tänk på att man även skickar levande djur i lastutrymmet...tex hundar..vilket är mycket vanligt . Låter lite som en skröna.
|
|
||||
|
||||
undrar om det är samma regler hemåt - från Grekland, men vätskor o mediciner o sånt?
|
|
|||
|
|||
Ja det är samma regler som gäller...Grekland tillhör EU och det är EU:s regler som styr gällande vad som får tas med ombord på flyget.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Hej Paddington! Vi sitter i samma sits som du ungefär en del flytande antihistaminer mm som ska med. Som sagts tidigare så fryser det inte sönder i lastutrymmet. Men bagage kan ju försvinna. Vi brukar dela upp det vi kan så att vi tar så mycket som möjligt i handbagaget. Än så länge har ingen reagerat på autoinjektorer mm. Vi ska nog i och för sig fixa läkarintyg för säkerhets skull. /Hans |
|
||||
|
||||
Hans, enligt reglerna så skall man ju ha intyg med sig för medicinerna, men så länge apoteksetiketten är intakt, så bevisar du att medicinen tillhör dig.
Vi har när vår son varit med alltid haft en spruta var med oss, ingen har någonsin ifrågasatt det. Men som du skriver för att vara på den säkra sidan....säkerhetspersonalen kan ju ha en dålig dag. // Helén |
|
||||
|
||||
Jag har alltid med mig min bricanyl i handbagaget och i kontrollen lägger jag den bara i "lådan" så ser dom att det är medicin. Enligt den vakt jag pratade med får man ta med sig alla typer av läkemedel (på recept, alltså när det finns lapp om vem medicinen är till för) genom kontrollen.
|
|
||||
|
||||
fast med receptlappen kvar??? Herregud säger jag bara. Vi har kastat ut varenda kartong till läkemedlena för att få plats. Däremot är medicinerna kvar i sin förpackning.
Jag menar, alvedon, postafen, näspray etc står det ju inget på, får man inte ta med det in på flyget då? Och sen undrar jag över tillbehör i vår läkemedelsväska som xylocain, nacl för sårrengöring, klorhexidin (125 ml) - räknas det som mediciner, eller måste vi packa om? |
|
||||
|
||||
fast det står inte på hemsidan på sterling tex att man ska ha etiketter kvar och ha läkarintyg??
|
|
||||
|
||||
dessutom står det olika saker om mediciner på sterling o på luftfartsverkets hemsida.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Står det ingenting om läkarintyg vid kanyler och sprutor? Det har jag för mig, men jag är inte säker. // Helén Senast redigerad av Hellen den 2008-06-23 klockan 16:30. |
|
||||
|
||||
klorhexidin - självklart är etiketten på, men det är ju receptfritt...
|
|
||||
|
||||
fast om dom får för sig att sortera bort något kan man ju kasta det i bagaget istället?!
|
|
|||
|
|||
Men inget av det du nämner ovan är väl vätskor i förpackningar som rymmer mer än 100 ml? Det är ju vätskor restriktionerna gäller, inte mediciner.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vad är Klorhexidin? // Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Receptfria läkemedel packar jag inte ner öht. Det som inte finns på grekiska apoteken är möjligtvis medicin som inte är uppfunnen ännu // Helén |
|
|