Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-11-28, 21:16
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Thank God It's Friday

Nu har jag misshandlat biffen (IRA).
Detta hjälpte inte det minsta. Fusk potatisgratängen mycket god tack för detta. Jag lovar att inte köpa billigt Irländsk kött något mer (köttfärs undantaget) det är bara segt. Även efter marinering i kylskåpet en vecka i kyla och kryddad så är det segt.
Tacka vet jag lammkotletter från Skåne Erik.

Uffe
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-11-29, 07:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Thank God It's Friday

Åk till Kreta, Uffe, så kommer vi alla i tur och ordning för att få smaka dina läckra rätter!
Vi har en ung brorsdotter i Chania som vi ska hälsa på till våren, jag ser fram emot en träff med dig också...
Att vara pensionär-och skapligt frisk- är ingen dum period i livet, men ni som har tid kvar i förvärvslivet: se till att skaffa er några trevliga saker att göra, för man får tid över. Jag har sett exempel på folk som inte kan finna sig i att ha så mycket tid till förfogande.
Laga lite extra gott till fredan är ju en utmärkt grej, eller varför inte till resten av veckan också? Planeringen är en bit i det hela.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-11-29, 17:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Thank God It's Friday

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Jag lovar att inte köpa billigt Irländsk kött något mer (köttfärs undantaget) det är bara segt.
Jag låter bli att köpa Irländskt kött som ren hämnd! Det var nämligen den Irländska köttlobbyn som gjorde att EU förbjöd import av billigt Sydamerikanskt kött för något år sedan. Och Sydamerikansk oxfilé för 200:-/ Kg smakar minst lika bra som Svensk, och tre gånger bättre än Irländsk. Men de Irländska köttbönderna klarade inte konkurrensen, vare sig pris- eller kvalitetsmässigt, och beklagade sig... Så de hittade någon teknikalitet och lyckade få igenom ett importstopp.

Och då ska de inte tjäna en krona på mig i alla fall...

Dessutom är inte Irländskt kött så bra som det påstås! Kött från kossor som är uppfödda i köttfabriker på Irland kan inte jämföras med kött från fribetande djur på slätterna i Sydamerika... Sedan har vi den här frågan om Mad Cow Decease som fanns/finns i Storbritanien men inte i Sydamerika...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-11-29, 17:33
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Thank God It's Friday

Håller med dig Peter. Argentinas Oxfilé är mycket god, även att göra köttfärs på.
Sug på den här i stället.
Inbakad fläskfilé med banan och curry.


Ca: 5-600 gr fläskfilé (en normal).
2-3 mogna bananer
1-2pkt Philadelphiaost
1 sats smördeg fryst eller kyld avsedd att täcka filén finns på Marinopoulos
1-3 msk Curry (beroende på styrkan)
Salt och vitpeppar
Ungsbakad klyftpotatis
Rödvinssås på påse
Gärna en lätt sallad som tillbehör

Putsa fläskfilén och stek den hel i panna eller gryta och därefter i ugn och krydda med salt och vitpeppar. Skala bananerna och mosa dem tillsammans med osten och curry. Smörj en ugnsform och skiva den färdiga filén i tunna skivor. Linda in filén i mördegen och lägg en stor klick fyllning mellan varje skiva.
Gör såsen enligt recept på förpackningen. Eller gör äkta. En vinare (surt rött spanskt) kokas ner till ca 0,5 (max) cm är kvar i kastrullen (1,5 l kastrull). Krydda lite med salt och peppar. Vispa ner smör (200 gr) i det hela och 2-4 äggulor. Får inte koka mer bara ljummas annars skär såsen sig. Om det behövs ta lite idealmjöl för att ta ihop.
Fläskfilén:
Ställ in detta i ugnen i 175 grader, ca 15-25 minuter tills mördegen är färdig.
Bjud och låt er väl smaka.

Inget plagiat utan helt eget utvecklat p.g.a olycka i köket.

Uffe
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT