Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-17, 10:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Enighet i priser på mat?

Instämmer med allt som sagts...
Att äta ute på semestern är ju en sak man väljer själv. Känner man att det blir för dyrt får man ju boka boende i studio så man kan laga mat själv.

Vi är så priviligierade att vi kan leva enkelt hemma vad gäller nöjen och klädköp och boende för att sen göra 2-3 resor utomlands varav åtminstone EN ibland två går till Grekland. Vi har det rent generellt sett så bra i Sverige så att klaga på att middagen och boendet i Grekland blir en hundring dyrare ligger inte för oss... Att vi reser mycket nu innebär att vi INTE kan göra det som pensionärer, då kommer vi att ha en helt annan kassa att röra oss med, men då kommer också reslusten att avta vad gäller båtluff och resor med vandringar som vi njuter av nu.... För oss har det varit ett medvetet val att " bränna pengar på resor" just nu och inte skjuta upp dessa.... (för mig är det tidigt uttagen privatpension som jag reser av)
Jag tror att de flesta ov oss här på Kalimera har marginal att ta av om semestern blir nån tusenlapp dyrare i år än förra, annars är ju valet att njuta av semester i det underbara Sverige på ett sätt som blir billigare.....Vi glömmer ofta bort hur fint och underbar en sommar hemma är...
Vi har det i de alla flesta fall bra i Sverige i alla fall vi som har jobb..
Hoppas jag inte sårar någon nu , det är alls inte min mening!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 11:07
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
I min bekantskapskrets har de flesta dubbla jobb, att leva i Grekland som bofast har blivit väldigt dyrt. Som du skriver har lönerna stått stilla men att handla på supermarket har säkert blivit 30 procent dyrare.

I Grekland finns inte barnbidrag varje månad som i Sverige utan det är en engångssumma per år på ca 200 euro per barn.

Mat ges inte heller i skolor, så det blir att ha lunch färdig när barnen kommer från skolan, sedan blir det även middag vilket ger en merkostnad varje dag.

Det finns många greker som aldrig skulle ha råd att åka över till andra länder. De åker istället till släktingar runt om i Grekland och semestrar.

Man kan ju leva lite ekonomiskt när man är på semester i Grekland, bo på ett ställe där det finns ett litet kök så man kan laga sin mat själv några kvällar.

Monica
Javisst ar det sa att det har blivit mycket, mycket, mycket dyrare att leva i hela Europa (eurolander), inte endast i Grekland. Manga hushall som
aldrig har behovt vanda pa slantarna handlar nu pa Lidl och Aldi etc.
Korv och kottfars istallet for rent kott, konserverade gronsaker istallet for varska.....listan kan bli lang..........

Tror att nordbor inte alltid vet hur bra dom har det. Har i Holland far man
200 euro per kvartal i barnbidrag. Hur langt racker det ?

Jag kanner igen mig...........Hamtar min dotter pa lunchrasten varje dag ( barnet kan stanna over pa rasten men da kostar det ungefar 1.5 euro per gang, + att barnet maste ha matsack med sig) . Mat och dryck ingar aldrig i skola.

Campingplatser och stugbyarna ar fulla med inhemska turister pga att folk inte langre har rad att aka till Medelhavet eller sa pa semestern.

Att leva ekonomiskt pa semestern ar kanske inte min ide och hur en bra semester skall vara. Da sitter jag hellre i min egna tradgard med god mat och dryck ( grekisk saklart ).

//Lucky

PS: Tycker inte att du klagar Monica
Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 11:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Intressant diskussion.- Vi är tre personer i hushållet, = två svenska pensioner + svärmors halva amerikanska pension. Hyra + el+ telefon+ vatten slukar helt den ena pensionen. Resten går åt på något vis, konstigt...
Och vi har inga barn som behöver extralektioner, kläder och en massa mat! Vi reder oss gott eftersom vi har allt vi behöver, men våra pensioner skulle knappast räcka till att bo i Sverige !
Det som är billigare här är ju hyrorna, sen har vi så korta avstånd så bensinen är en försumbar utgift. Ingen fackföreningsavgift längre, bara basala försäkringar.- Och inga utgifter för semesterresor!!! Vi är ju redan här!!!

Det har blivit dyrare här, men fortfarande överkomligt att gå ut och äta eller fika, gå på en konsert , åka en tur till andra öar och vad man nu räknar som nöjesliv.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.