Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-16, 16:56
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Enighet i priser på mat?

Jag kikar in då och då för att läsa lite.

Jo, ni har alla rätt i att det blivit dyrare att äta i Grekland på senare tid.
Lite är beroende på Eurons införande, samt inte minst att även
råvarorna blivit dyrare i vårt älskade land.
Idag reser vi inte till Grekland och får uppleva 1980 års prisnivåer.
Välkomna till verkligheten (2009). Grekland är ett EU-land som vi andra
med allt vad det innebär med höjda levnadskostnader m.m.
Även Greksson har rätt till en miniminivå för utfört arbete, service, mat med flera saker ex:hårvård.
Jag kan skriva en hel sida om att min frisör höjt sitt pris från 8€ till 10€ för en klippning.
-Hjälper det?
-Knappast, för han har också drabbats av höjda priser på (blöjor) diverse andra saker. Han blev pappa i januari.
Är det vårt största mål att ha en billig semester eller en med kvalité.
Jag satsar nog på kvalité biten.
Efter en "arbetslunch" här hemma idag (09.04.16) så kikade jag i vin-listan.
Jag har bara ett uttryck dra mig baklänges.
Surt Spansk rödvin 241.-, Husets 198.-
Är jag knäpp eller har verkligheten fel?
Om ni betalar 20-30€ för en måltid i Grekland med husets 1kg.
Det är att klassa som en lottovinst.
Grekland är inget lågprisland längre, men ett djäkla skönt land att bo och semestra i.
Håller ni inte med så dra till Gotland och ha grekkänslan med er.
Börsen lär inte vara rundare efter det.
Ok, svensk hög kvalité på allt, men är det Grekiskt?
Det fanns en bra krog på Öland som hette "Lammet & Grisen". Mycket grekkänska där (2000). Vet inte om de finns kvar idag. Lammfilé och kotletter. Tillbehören kan glömmas bort. Men köttet perfekt tillagat. En karaff rött då 0,7 lit kostade 99.- (2000) så det var överkomligt. Enligt min börs i alla fall.
Så jag tycker det är ok om ni frågar om priser, men gnäll inte om prisnivåer. Grekerna måste leva de också.
Tyck gärna att det blivit dyrt, OK det köper jag. Men att dissa landet för prisnivån är i mitt tycke helt fel.
Far då till Thailand eller Indien om ni vill leva snålt.
Detta är mitt tyckande om priser.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2009-04-16 klockan 17:11.
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 17:10
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Enighet i priser på mat?

Bra rutet Uffe, även om plånboken har påverkats av nedgången, så ska vi nog kunna finansiera några måltider. Det får väl bli några fler hemlagade luncher, i värsta fall. Klart att livet blivit tuffare även för våra Grekiska vänner.
MVH Ingegerd
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 17:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Bra sagt Uffe Vi måste se verkligheten för Grekernas del också. Dom måste ju kunna leva på sitt företagande och anställning.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 17:25
UlfWimans avatar

Jo helt rätt Riita
Jag står ju med ett ben i varje läger.
Så jag måste också få försvara Grekerna ibland.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 17:34
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Helt rätt.. priserna blir högre och inkomsten lägre. Men.. åker man till Grekland så är det ju faktiskt för just det.. uppleva Greklandskänslan. Sen får man anpassa sitt leverne där efter vad man har för summa att att leva för. Så är det faktiskt även hemmavid. Man får anpassa munnen efter matsäcken helt enkelt.
Och jag säger som alltid. Jag är frisk, lever i frihet, har tak över huvudet, mat på bordet.. och lyckas visst även skrapa ihop lite slantar till en Kretaresa till hösten.
Så jag är nöjd med livet...

//Monica S
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 17:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Visst har Du rätt! Jag skrev ju i en annan tråd om priser att greker har samma höga prisnivå som oss på allt de ska köpa och inte alls samma lönenivå.
Jag vet inte varför så många förväntar sig att allt ska vara så billigt på semestern....

Vi tycker att det är helt OK priser och det som skiljer är ju att man får vinet till maten billigare än hemma om man inte vill dricka dyrt flaskvin vill säga...
Hur prisnivån är i år vet vi inte än men inte har det varit nån större ökning de senaste 2 åren väl?

NÄ, Grekland blir det även i fortsättningen bara flygbolagen har kvar resor till Aten

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 18:35
Joppan Joppan är inte uppkopplad

Hej igen Uffe!

Har också furundrats över varför folk bara jagar billiga länder, jag får ofta höra "hur kan ni alltid åka till Grekland, det är ju sååå dyrt där"? Mitt svar blir ju då naturligtvis: Jag och min familj åker dit vi har lust, och vi trivs i Grekland, och som du skrev, åk till Gotland eller någon annanstans då, men där är det ju inte samma klimat, mat, människor mm mm eller hur!?
Har man inte råd att unna sig och resa dit man vill så åker man ju inte till något annat land. På mitt jobb har dom Thailand-dille "det är ju sååå billigt att leva där" Visst men vad kostar det att ta sig dit då, det är inte alltid så billigt.

Heja Grekland !!!

/Joppan
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 18:54
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Heja heja, vilken bra trådNär alla klagar på priserna i Grekland tänker jag på mina kära vänner som ofta har dubbla jobb för att klara familjekostnaderna. Alla priser har gått upp, även för bofasta men inte deras löner. Få den ekvationen att gå ihop när man ska försörja sig...

PS.Menar inteatt alla klagar på priset men att det är många som gör det

Senast redigerad av litentuva den 2009-04-16 klockan 18:58. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 18:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag tillhör de som bara vistats i Grekland två gånger á 14 dagar på den tiden det var billigt, så inte är det därför jag åker dit, jag måste ha missat vad det är du refererar till när du skriver att "vi" tycker att det blivit så dyrt.
En viss generalisering från min sida- ja.
Den tråd jag vet att jag sett skrevs av en fastboende i Grekland, hon skrev att priserna senaste året gått upp med 40% om jag inte minns fel. Det är en allt för hög prisbild för min kassa, så då får jag nog stanna hemma.
Hoppas inte att det är verkligheten, inga signaler om att så är fallet hittills
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 19:39
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Gokväll!!

Jag håller med Uffe o er andra.

Om det så blir dubbelt så dyrt så tänker jag fortsätta att åka dit, basta!!
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 19:42
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

[quote=Joppan;164560]Hej igen Uffe!

På mitt jobb har dom Thailand-dille "det är ju sååå billigt att leva där" Visst men vad kostar det att ta sig dit då, det är inte alltid så billigt.

Heja Grekland !!!

/Joppan[/quot

Jag har också tänk på det. Har hört om småbarnsfamiljer som betalar 40 000kr för flyg och boende i två veckor i Thailand. Hur kan det vara billigt?

Måste dock erkänna att jag letar så billigt flyg som möjligt när jag ska åka till Grekland. Vill hellre vara borta längre tid för pengarna som jag kan spara på att leta flyg.

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 20:31
UlfWimans avatar

Ett litet förtydligande.

Helén=Priserna är upp ca 30% från år 2001 med Lidl, Marinopoulos (Champion, ICA) och IN.KA (Coop) som prisbarometrar. Det påverkar även "Greksson" och hans sätt att leva. Så, verkligheten anfaller (2009)!
Ta dig på plats och kontrollera själv. Väl där så ha en trevlig semester.

Jag själv jagar (som ni andra) naturlitvis lägsta pris på flygstol, m.m.
Varför jag skrev detta är en insändare (tråd) om priser och att det blivit så dyrt.
Inget namn och ingen tråd nämnd.
Jag känner bara att jag måste få försvara Grekerna lite grand då jag levt där i nästan 5 år och hört och sett en hel del i den grekiska vardagen.
De har samma problematik som vi har här i Sverige.
Allt blir dyrare och månaden blir längre i förhållande till innehållet i börsen.
Lufta gärna era känslor här, det kanske behövs.
Vi har i alla fall (många av oss) den exklusiva rätten att få fara på semester utanför Sveriges gränser.
Om jag fattat rätt är Grekland målet för många här.
Visst är det billigare i Thailand och Indien.
Valet är fritt.
Men vi har alla våra sociala grundtryggheter i Grekland som ex, sjukvård, A-kassa, Soc. Om det nu skulle behövas. Det är en del av EU.
Sjukvården kan jag svara på frågor om. Övrigt har jag ingen erfarenhet av, men har vänner (svenskar) som nyttjat de förmånerna.
det är inte samma nivåer (ersättning) där som här, men det sociala skyddsnätet finns.
Tiggeri som många kanske upplevt under semestervistelsen där, finns även här i Sverige. Ex: Rumänska barn som "spelar" dragspel eller liknande.
Dessa människor är utanför det sociala skyddsnätet. Lika som de "krigsänkor" som sitter på gatorna ibland i ex: Xania.
Till och med min hårdhudade vän Mr A kan "tappa" lite mynt en sådan gång, även jag gör likadant. Däremot så ger jag inget till de "barn & ungdomar" som springer runt och säljer blommor o dylikt på restauranger och tavernor (nationalitet okänd).
Jag kan skriva minst 10 A-4 sidor om den problematiken, men det passar sig inte här.
Det var allt för denna gång.

Uffe

Ps: Ofelia, det finns one-way ticket om du har tid och nerver av stål.

Senast redigerad av UlfWiman den 2009-04-16 klockan 20:38.
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 20:50
Joppan Joppan är inte uppkopplad

Joppan här !

Jag jagar också billiga stolar till Grekland inte att förneka, men jag väljer Grekland!! Kanske man någon gång i livet åker till Thailand, vi får se.
Jag har vänner och bekanta som bara ääälskar Thailand, så nu får jag säkert på skallen (skämt och sido)
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 21:51
UlfWimans avatar

Jo Joppan du får på skallen.
Att sitta 13-14 timmar i en flygstol med cirkulationsproblem
är inte "A piece of cake" utan ett livsfarligt äventyr.
Jag tycker det räcker med färden från LLA till Xania.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 22:53
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Den tråd jag vet att jag sett skrevs av en fastboende i Grekland, hon skrev att priserna senaste året gått upp med 40% om jag inte minns fel. Det är en allt för hög prisbild för min kassa, så då får jag nog stanna hemma.
Hoppas inte att det är verkligheten, inga signaler om att så är fallet hittills
// Helén
Hej !
Kom hem idag från en trip på Poros.
Lite prisfakta:

Vårt boende hade höjts fr 30e till 35e. (Hotel som haft samma pris i 4år)
Mycket överkomligt !
Priserna på cafe/tavernerna låg på samma nivå som förra året !
Öl & Vin på supermarket upp ca:10% .
Bröd som förra året.

Bilhyra samma.
Bensin ca:0.90 euro/lit

Men men....båtpriserna ! Ett kapitel för sig.
En enkel till Poros i Fly/Dolfin 25euro (1 timmes färd ) .
(Man skulle få betalt för att krypa ner i den Sardinburken)
För 4år sedan betalade vi 12 euro. Snacka om prisökning !
Det är väl där den 40% prisökningen ligger ?

/ Tom ( som icke förskräcktes av prisnivån )
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 23:02
UlfWimans avatar

Tom, Jag räknade från 2001.

Sardinburkarna tillhör inte mina favoriter.
Mina ungar får något konstigt i ögonen om jag säger "Flying Dolphin"
-Dåliga erfarenheter eller verklighet?

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 23:10
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg

Uffe

Ps: Ofelia, det finns one-way ticket om du har tid och nerver av stål.

Nerver av stål är inte min starka sida när det gäller sommarens planer till Grekland. I år hade vi tur och åker 4 pers T o R för ca 7000:-. Tycker att det är mkt överkomligt.
/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 23:23
UlfWimans avatar

Mycket bra pris Ofelia

Uffe
Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 00:45
solsols avatar
solsol solsol är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Jeg, som bor i Norge, sammenligner våre høye norske priser med hva vi må betale i Hellas for mat og drikke. Dyrt i Hellas ? Nei det synes jeg ikke sammenlignet med vårt norske prisnivå.
Vi var noen jenter ute og spiste etter jobben tidligere i uka her hjemme.
Min ene venninne bestilte en gresk salat og betalte (omregnet) € 12 for denne pluss et glass vin til € 8.
Hva må vi betale i Hellas for tilsvarende ?
Når vi da tar i betraktning det høye lønnsnivået her i Norge - da får vi etter mine begrep ganske mye for pengene i Hellas.
Lønns- og prisnivået i Sverige er kanskje lavere enn i Norge sammenlignet med Hellas - men du verden for et herlig land å feriere i
Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 10:18
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Heja heja, vilken bra trådNär alla klagar på priserna i Grekland tänker jag på mina kära vänner som ofta har dubbla jobb för att klara familjekostnaderna. Alla priser har gått upp, även för bofasta men inte deras löner. Få den ekvationen att gå ihop när man ska försörja sig...

PS.Menar inteatt alla klagar på priset men att det är många som gör det
I min bekantskapskrets har de flesta dubbla jobb, att leva i Grekland som bofast har blivit väldigt dyrt. Som du skriver har lönerna stått stilla men att handla på supermarket har säkert blivit 30 procent dyrare.

I Grekland finns inte barnbidrag varje månad som i Sverige utan det är en engångssumma per år på ca 200 euro per barn.
Dessutom tillkommer alla extra privatlektioner som alla barn är mer eller mindre tvungna att gå på. Den grekiska skolan har ingen vidare engelska undervisning så alla skickar sina barn 3 ggr per vecka på privatskola.

Jag själv betalar 260 euro per månad för endast engelskalektioner för mina 2 barn. Många föräldrar skickar även sina barn i högstadiet och gymnasiet till extralektioner i andra ämnen. De brukar vara 4 dagar i veckan efter den grekiska skolan. Vet inte ens vad det kostar då vår ekonomi inte tillåter det.

Mat ges inte heller i skolor, så det blir att ha lunch färdig när barnen kommer från skolan, sedan blir det även middag vilket ger en merkostnad varje dag.

Kanske låter det som jag gnäller, men jag vill bara ge en bild hur det är att leva i Grekland. Många vet nog inte riktigt hur livet ser ut i vardagen här.

Det finns många greker som aldrig skulle ha råd att åka över till andra länder. De åker istället till släktingar runt om i Grekland och semestrar.

Och eftersom det blivit dyrare för oss bofasta så blir det oxå en ökning för tavernor då det oxå måste köpa in dyrare mat. Slutsumman blir att för att tjäna en slant själv måste ju priserna höjas.

Man kan ju leva lite ekonomiskt när man är på semester i Grekland, bo på ett ställe där det finns ett litet kök så man kan laga sin mat själv några kvällar.

Monica
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.