Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-15, 12:40
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tankar om Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av bengtv Visa inlägg
Håller fullständigt med ursprungsskrivaren vad det gäller Platanias. Minns att jag rös av obehag när jag åkte igenom Platanias med buss från en vecka i Paleochora.

Exakt detta gjorde även vi, 2008. Åkte till Chanias flygplats men från Kastelli/Kissamos (och Paleochora veckan innan). Vi var två veckor i Platanias 2005 men vi trivdes väldigt bra där då. När vi 2008 fick se vad som hänt med utbyggnaden och exploateringen av hela området väster om Platanias och vidare direkt till Agia Marina var hemskt att se. Jag har dock valt att inte kommentera så mycket mer än detta angående denna tråd eftersom vi avser att inte komma tillbaka till området i fråga. Tyvärr verkar det vara till 99,9 % pengar som styr och som nu visar sig i realiteten. Vill Chania-området ha det så här då de ser pengarna trilla in från turismen i området så är det bara att beklaga.

Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2009-08-15 klockan 12:48.
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 13:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Vill Chania-området ha det så här då de ser pengarna trilla in från turismen i området så är det bara att beklaga.
Kan i viss mån hålla med dig om detta, men vem är väl jag att döma... Själv har jag ingen som helst längtan dit, lika litet som jag skulle åka till Sunny Beach eller Benidorm. Men man kan dock inte komma ifrån att oavsett vad JAG tycker, så är det hundratusentals människor som GILLAR detta! Annars skulle de ju inte resa dit, och dessutom återkomma år efter år. Smaken är ju som baken, som bekant... och tur är väl det, i och för sig. De som gillar massturism har sina ställen att söka sig till. De som föredrar turister i något mindre doser, har sina. Tack vare Kalimera kan vi ju själva läsa oss till vilka platser som kan tänkas passa just den egna smaken.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 19:56
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

hej på er alla....
jag sitter och läser inläggen på denna tråden och jag blir ledsen det är inte alls så att man inte får skriva vad man tycker om platser man besöker,men jag tänkte på alla dom som nyss bokat en första resa kanske till platanias och läser om dom som gjort sig en uppfattning om stället genom ett bussfönster??? varför måste vi alltid poängtera det usla som vi varit med om, på tavernor eller hotell mm. klart man ska berätta men man kan göra det på olika sätt. jag anser det lite dumt att döma ut ställen, alla tycker ju så oerhört olika. det finns ställen jag aldrig skulle åka tillbaka till men jag kan ändå berätta om dessa och alltid har ju något varit bra under veckorna jag vistades där. men man väljer ju själv platser som verkar intressanta och jag själv tar reda på det jag kan innan jag åker till ett nytt ställe. då får jag ett hum om hur det verkar. tycker man om riktigt genuina ställen välj det då och inte ett tätt ställe. men jag tänker för mig själv att eftersom det är så trångt i platanias är det ju inte för att det är ett eländigt ställe
i år var stranden lika mysig tidigt på morgonen som den varit de senaste 10 åren jag varit där mama varouxakis dolmades var lika goda som alltid och solnedgången från gamla platanias var lika underbar som alltid.
vinet och rosorna på bordet välkomnade oss som alltid, och familjens grillfest lika trevlig som alltid. det blir nog 3 v nästa år igen till mitt platanias....kram myssa.....
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 20:20
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Mycket kloka ord Myssa !!!
Malin - som också planerar att stanna minst 3 veckor nästa sommar
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 20:51
Moas avatar
Moa Moa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Nu måste jag också skriva några rader om Platanias som jag (vi) gillar bäst på den västra sidan. Håller med både Myssa och Nilam. Vi var där under samma tid nu i sommar. Jag reflekterade att det var mer folk nu än tidigare om år som rörde sig runt torget, restaurangerna på huvudgatan. Men bara man drog sig undan till smågatorna och restaurangerna där var det helt annat. Drosia blev en favorit för oss, låg lite avsides men ändå inte. En promenad till gamla delen av Platanias är också ett alternativ. Där finns bra restauranger och mycket lugnare, om man vill ha det. Härliga morgonpromenader på stranden, då är det inte många som är vakna. Möter några joggare. Solstolsuthyrare som städar upp efter soldyrkarna. Ser solen gå upp...härligt. Köper färskt bröd, hem och äter frukost på balkongen. Det är väl något att längta till. En vecka i Platanias blev det i år, sedan bar det iväg över bergen till vår andra favoritby, Paleochora. Helt olikt Platanias men lika härligt! Längtar tillbaka till båda ställena trots att det bara är två veckor sedan vi kom hem.
Vill också säga att man träffar trevliga kalimeror i Platanias...så det så!!

/Britt-Marie/
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 20:57
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Oj så mycke kloka ord jag läste nu på en gångLängtar som en galning nu till Platanias 3 veckor kvar på lördag.
Hoppas att det fortfarande är mycke liv och rörelse kring torget när jag kommer ner, för det gillar jag.
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 21:13
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Platanias er ikke mitt favorittsted, men jeg hadde to gode uker der for et par år siden sammen med to yngre generasjoner i familien.

Platanias er på samme måte som så mange andre turistifiserte steder, at hvis man følger hovedstrømmen, kan man gå i kø hele ferien, men man skal ikke gå så langt utenom hovedgatene før man kan finne perler. Det kreves bare litt fantasi og eget initiativ. Langs det meste av Chania-kysten er turistområdet begrenset til et smalt område langs stranden, mens en helt annen verden åpenbarer seg bare noen hundre meter inne i landet. Vårt yngste barnebarn måtte hver morgen ha med seg sin bestemor og hilse på hønene og gjetene som bodde i olivenlunden like bak hotellet, hvor de aldri traff andre enn de lokale beboerne på sin rundtur.
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 09:36
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Platanias er på samme måte som så mange andre turistifiserte steder, at hvis man følger hovedstrømmen, kan man gå i kø hele ferien, men man skal ikke gå så langt utenom hovedgatene før man kan finne perler. Det kreves bare litt fantasi og eget initiativ. Langs det meste av Chania-kysten er turistområdet begrenset til et smalt område langs stranden, mens en helt annen verden åpenbarer seg bare noen hundre meter inne i landet. Vårt yngste barnebarn måtte hver morgen ha med seg sin bestemor og hilse på hønene og gjetene som bodde i olivenlunden like bak hotellet, hvor de aldri traff andre enn de lokale beboerne på sin rundtur.
Så sant JohnS.. precis så är det. Det finns massor av fina pärlor att hitta bara man ids gå ifrån huvudgatan..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:10.