![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kommit hem efter två veckor i Gerani 1km utanför Platanias, den delen vi bodde i fanns bara en taverna, där var maten riktigt god som tur var.
Vi tog oss in ett par kvällar till Platanias för lite omväxling. Platanias är nog ett av det värsta ställe jag varit på, på Kreta, bara turister knappt någon greklandskänla över huvudtaget ![]() Två restauranger som hade fantastiskt god mat och där personalen var trevlig, var Sebatianas och Mylos. Vilken tur att vi besökte dessa! Efter att läst här på Kalimera gick vi till Dorsia, maten var god men när vi klagade över att kycklingen var röd, då tog allt det trevliga slut, hemskt vi blev totalt ignorerade. Åt en kväll på ett ställe Godess of Olympos, varning för detta, så dålig mat totalt okryddad, varm öl, och utspädd Raki. Vilken tur att närheten till Chania fanns, där var det mysigt att vandra omkring, och få god mat. hyrde bil i en vecka det var vår räddning, då besökte vi framförallt underbara stränder. |
|
||||
|
||||
![]()
Synd att du tyckte så om Platanias, måste haft mycket otur. Vi har just varit där 14 dagar och har haft det bra hela tiden, detta var andra gången vi var där. Det gäller att hitta det rätta ställena, kan hålla med om att det är mycket turister, men uppe i gamla Platanias finns faktiskt godbitar att upptäcka. I september åker vi till Samos, ska bli mycket spännande vi har varit på väg dit många år nu, men aldrig blivit av, kul med något nytt.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har rest mycket i Grekland, detta var nog min trettonde gång på Kreta.
De senaste åren har vi varit ute på Tilos, som är alldeles underbart! Där finns det riktiga Grekland! |
|
|||
|
|||
![]()
Hrm, lite konstigt att vara så anti tursiter när man själv är turist...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag brukar inte bry mig om att "försvara" några resmål men ...
Om du varit på Kreta 13 ggr tycker jag det är väldigt konstigt hur det kan ha gått dig förbi att Platanias antagligen är det turisttätaste stället på hela Kreta ![]() Godess of Olympys är en restaurang jag inte besökt...och heller inte skulle göra eftersom de står en tjatig inkastare utanför. De ställena undviker jag helst ![]() Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Jag var första gången på Kreta (och Platanias) under en vecka nu i juni... och blev så förtjust att jag faktiskt åker tillbaka första veckan i september igen
![]() Kan hålla med om att det är turistiskt, men det vet man ju om innan man åker. Mitt intryck är att om man, som jag, åker ner för att ligga på stranden och koppla av, bo lugnt och strandnära, men också centralt till och samtidigt ha tillgång till den grekiska goooda maten så passar Platanias alldeles utmärkt. Om man undviker de största turistfällorna i centrum och i stället njuter av underbart klimat, trevliga greker och mysiga tavernor är Platanias ett bra ställe som jag förmodligen kommer att återvända fler gånger till. ![]() P.S Jämfört med Kanarieöarna är Platanias rena himmelriket... he he.. D.S |
|
||||
|
||||
![]()
Vet inte hur Drosia är idag men för tre år sedan blev vi besvikna. Hade tidigare år alltid blivit vänligt bemötta men nu ville man itydligen inte ha ensamma par. De sa att det var fullsatt men vi kunde vänta tills det blev ledigt. Efetr att väntat då fyra fem sällskap på fyra personer fick bord lämnade vi stället. Tala om att vara besvikna.
Har inte varit på Kreta sedan dess men vi kommer definitivt inte att besöka Drosia om vi kommer till Platanias flera gånger. Har aldrig tidigare blivit så bemötta någon annan stans. Chras |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med lpj, vi är ju alla turister i Grekland. Detta eviga tjatande om massturism och för mycke turister och inget äkta. Vad är äkta??? Sen kan man väl för fasen läsa om orten innan man åker dit. Typ i Platanias finns det ju många hotell och då betyder det ju att det finns många turister. Själv gillar jag inte byar som det inte finna något utbud i te.x flera tavernor att välja på och cafeer och lite shopping men jag dissar inte alla andra som gillar dom ställena och gärna åker dit.
I love Platanias |
|
||||
|
||||
![]()
Men Lotti Pian har väl inte kritiserat de som åker dit för det är väl det du menar med ordet dissar som jag inte riktigt har klart för mig vad det betyder utan bara delgett sin uppfattning om orten. Om vi sen ska använda slang så säger jag att hon behöver väl inte få en massa skit för det.
Vilket trist forum Kalimera skulle bli om det bara var lovsånger till olika orter som framfördes. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Eva L det kändes skönt. Kunde inte förställa mej att jag skulle få så mycket mothugg. Alla har vi olika smak!
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag tog fasta på detta inlägg. Jag vet att det för ett antal år sedan fanns ett flertal skribenter här som var ENVIST anti-turist. De enda platser i Grekland som dög att besöka var de som det inte fanns EN ENDA turist i, förutom personen själv förstås. Men DET var inte så viktigt, bara ALLA ANDRA icke-greker höll sig därifrån. Det är inte turism, det är E G O I S M ! Tänker inte namnge någon. Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Alla som åker till Platanias som känner till Kreta VET att där är massor av turister, så det behöver man ju inte förfasa sig över.....
Det var det när jag var där 2 år i rad 2002-2003 också,härliga höstveckor i sept/okt och jag solade, badade, bodde jättebra och NJÖT med mitt ressällskap.. riktiga "slappveckor" där vi även åkte runt på Kreta och vandrade i Imbrosravinen. Turister var vi själva också och stördes inte av detta, det visste vi att det skulle vara då vi åkte charter till den mest exploaterade delen av Kreta. Men flyg från Kalmar var PERFEKT och avgjorde resmålet... Det går att finna riktiga pärlor i Plataniasområdet också! Lissi Senast redigerad av Lissi den 2009-08-13 klockan 18:53. Anledning: Ändring |
|
||||
|
||||
![]()
Varför måste vissa personer här göra ned Platanias och andra turisttäta orter så fruktansvärt? Jag blir så trött allt gnäll om det! Håll er till era perfekta grekiska orter med en eller två turister.. som är ni själva. Och låt oss övriga njuta på våra ställen med det vi vill ha. Som oftast är sol och bad, god mat, långa slappa dagar.. avkoppling.
Vad det gäller Platanias.. man måste ju inte vistas på huvudgatan hela tiden. Gå upp i gamla stan och du hittar mycket fint. Ta dig utanför stadsgränsen.. och du är ute bland citrusodlingarna. //Monica S |
|
||||
|
||||
![]()
Precis vad jag menade ju!!!Bra sagt. Jag skrev ett slangord istället "Dissar" som någon här inte gillade tydligen, men vad jag vet så är det inte förbjudet att använda slangord här.
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
För att sparka in en dörr som borde vara öppen...
Man måste skilja på olika saker och på sak och person. Det måste vara ok att tycka olika om företeelser och orter. Man kan ju ju ogilla Platanias utan att ogilla dem som väljer att åka dit. Och omvänt: bara för att man inte gillar Platanias behöver man inte vara en ond och trångsynt människa. Vi har olika smak och olika behov... |
|
||||
|
||||
![]()
Här uppe ovanför kyrkan i gamla Platanias är man garanterat ensam. Här finns olivlundar, fin natur och vacker utsikt. Inte många som orkar gå så långt upp i backarna...
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag förstår så väl känslan av besvikelse när man kommer till ett ställe som är "för turistiskt". (Heter det så?) Jag har upplevt det på Alcudia, Mallorca och Fig Tree Bay, Cypern och Malia, Kreta. Det handlar inte så mycket om att det finns många turister där som känslan av att bli utnyttjad utan att få någon stämning eller genuinitet tillbaka. Från Malia har jag mina bästa (år 1977) och sämsta (år 1995) greklandsminnen. I Platinas däremot har vi känt oss räddade av gamla Platanias där barnen hittade grekiska lekkamrater och min då 90-åriga farfar hittade andra gubbar att "hänga med" på tavernan. För egen del är det känslan av att här är för mycket folk och för mycket som är tillrättalagt som stör mig. Särskilt det första. När vi var på Naxos för några¨år sedan var det väldigt mycket turister men vi stormtrivdes på hotellet, på stranden och med ....ja allt!
Monica |
|
|||
|
|||
![]()
Visst är det fantastiskt att vi lever i ett fritt land och inte blir hängd för att tycka lite tvärtom, även i så viktiga frågor som charterorter.
Håller fullständigt med ursprungsskrivaren vad det gäller Platanias. Minns att jag rös av obehag när jag åkte igenom Platanias med buss från en vecka i Paleochora. Jag skrev också ett inlägg här på Kalimera om mina tankar om "Platanias från ett bussfönster". Svaret blev precis samma sak från en del kalimeraläsare. Nästa bara fyfyfy!!!! Så får man inte skriva om Grekland. Vilken tur att det finns olika sorters orter så att alla smakriktningar tillfredställs. Det är kanske därför att så många trivs och åker tillbaka till deras grekiska pärlor år efter år. |
![]() |
|
|