|
|||
|
|||
Sv: Regn.... (suck)
Kom hem från Platanias inatt. Igår regnade det ordentligt från ca 15.30 till vi åkte (22.30). Vi var borta 2 veckor och första veckan var kanon. I måndags var det blandat sol och moln, tisdag likaså och lite svalare. En långärmad tröja är att rekommendera till kvällarna om det svalare vädret håller i sig.
Trevlig resa! |
|
||||
|
||||
Usch då! Kompisen åker på tisdag, hoppas det ändrar sig tills dess, Verkar inte kul och hon kommer nog inte vlija åka dit igen, för vi hade sånt väder förra året vi åkte!! Vi hade väl inte strålande sol med blå himmel på hela veckan!! Utan det var moln och sol en del dagar, ´Men annars VRÄKTE det ner, gick inte göra ngt alls! Ngn skrev att regnar det, så kan man alltid åka in till Chania o shoppa lite, det är ändå så lite regn o snabbt överågende! Men våra regnskurar var ihållande...vi gick längs stranden i ösregnet, vi var dyngsura..........Bollar och andra leksaker flöt ner från affärerna på gatorna ovanför stranden, så längs stranden hittade vi allt! 20-tals bollar flöt omkring......... Skrattade bara åt eländet...Hemma på balkongen var vi bra sugna på att klippa sönder hotellets överkast och sy en fleecetröja av!! Seriöst! Träskyltar från affärerna flöt och mötte personalen, när de skulle till jobbet..........
|
|
||||
|
||||
Jo det kan visst regna på Kreta och det kan regna riktigt rejält och då finns det inget mycket att göra.
Inget dåligt väder, bara dåliga kläder heter det ju men om det det regnar så där riktigt rejält då hjälper inte ens bra kläder. Koppla av, läs en bra bok, lek med barnen eller bara kolla på regnet. Men.... det är ju inte varje dag det ser så här på hösten eller vintern. Sommaren är tillbaka i ett huj med riktigt fint väder långt fram i december. Så förtvivlas ej du lilla hop som tror på regn, efter regn kommer sol. Kolla hur vädret ser ut i Chania just nu på följande länk: http://www.meteo.gr/stations/chania/ lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Det var fina bilder från hamnen i Chania, Lars.
Och vilken vacker himmel i går kväll kl. 19. |
|
|||
|
|||
Nu är vi hemma igen och så här blev vår vecka vädermässigt.
Ankomst lördag kväll. 32 grader stjärnklart söndag: 32 grader och inte ett molm måndag: molnigt på fm och växlande sol och moln em 28 grader tisdag: genom mulet hela dagen, vi hyrde dock bil och körde till elafonissi där det vär klarblå himmel och 32 grader. onsdag: sol några små moln 28 grader torsdag: fm sol och moln om vart annat, em mulet och regn fredag: mulet och regn 24 grader lördag. sol och några moln 27 grader Helt okej med andra ord, även om det hela tiden var ett "oros moment" har nog aldrig tittat så mycket efter moln och vindar i hela mitt liv. |
|
||||
|
||||
Lite risk finns det med vädret i oktober men det kan också vara helt fantastisk, vindstilla och härligt varmt, och visst är Medelhavet blått eller hur.
Nedanstående bild är tagen just vid ett sådant tillfälle i oktober. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Kom hem från Platanias i fredags efter en härlig vecka. När vi anlände 11 sept vid middagstid spöregnade och blåste det verkligen!!!!
Men redan på eftermiddagen var vädret helt ok och så hela återstående veckan Var på Elafonissi 13 sept för första gången, och DÄR BLÅSTE DET VILL JAG LOVA!!! Men sol var det. Under veckan kanske föll 10 droppar på mig från något förlupet moln - men jag klagar verkligen inte. Och vad fint de gjort längs vägen i Agia Marina då!? Detta har jag inte hört talas om, är det nåt jag missat för att jag inte varit uppmärksam nog, eller??? Berätta - om någon vet |
|
|||
|
|||
Åker till Agia Marina 1 okt, blev lite nyfiken vad det gjort längs vägen där? Det har jag också missat! Berätta vad de gjort
|
|
||||
|
||||
Hej! Jo jag promenerade fr Platanias för att äta på min favoritrestaurang i Agia Marina (svänger efter macken upp till sista restaurangrn på vänster sida efter vägskälet) och äta lamm i ugn med potatis, mums. Vet ej vad restaurangen heter men jag tror ALLT är gott är, har prövar mousaka oxå...
De hade alltså breddat och gjort om trottoarerna och satt upp fin gatubelysning och jag tror gjort om en hel del fasader och restauranger också - jag var där för två år sedan. De verkar ha börjat från Chania-hållet o ansträngt sig med hela vägen som verkar mycket finare - på väg mot Platanias tror jag. Där såg jag inte till det där låga utskjutande hörnet av en balkong över en mycket smal trottoarbit längre.... hopp om livet alltså. F ö åt vi på restaurangen över minigolfen Sopoupo eller vad den nu hette - jag blandar ihop namn tror jag - men där var supergott och verkligen toppenservice!!! Där behövde man bara betala det man beställde också, inga extra bröd t.ex MYCKET GOTT BETYG särskilt en lite kraftigare tjej som förklarade vad maten innehöll och sådär också. |
|
|