Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-31, 16:56
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Halloween

En del vill fira Halloween..andra vill hedra "sina" döda och Vi lever i ett fritt land..Här tänder vi ett ljus för Nära och Kära som inte längre finns med oss..men om barn runt här vill "busa" så får de det! Ha en trevlig helg!
Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 18:02
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Jaha. Till de flesta tidigare inläggen. Kommersialisering har funnits så länge det funnits pengar. Eller byteshandel... Det ligger i människans natur att försöka tjäna så mycket som möjligt för att öka sitt välstånd.

Om barnen, och de vuxna, tycker att det är kul med en fest med "bus eller godis" så får det väl vara så då. Om det sker under ordnade former. Jag tycker bara det är lite synd att det ska ske under den helg när de som vill ska hedra och tänka på de som inte längre är med oss. Då riskerar Halloween-firandet att bli lite respektlöst tycker jag... Jag missunnar inte barnen att ha lite roligt. Men man kanske kunde flytta firandet några veckor framåt eller bakåt...?

Men jag har inga större problem med att det ringer på min dörr längre. Inte sedan jag öppnade den när jag var helt naken, med en halvfull Whiskey-flaska i en ena handen och en yxa i den andra...

Nejdå. Svimma inte. Jag har inte gjort det. Jag stal den scenen från en gäst hos Jay Leno... (Jag tyckte den var så rolig...) Men jag överväger allvarligt att göra det nästa gång de kommer och ringer på och vill pracka på mig Vakttornet........

Hoppas jag inte kränkte någon religiös här nu... Och gissa hur många grader jag bryr mig i så fall...

Senast redigerad av Peter den 2009-10-31 klockan 18:11. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 20:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag måste vara blind för här går det ganska obemärkt förbi. Dock såg jag en konstig utklädd varelse innan jag åkte hem från Stockholm igår. Inga utklädda har då ringt på min dörr och stadskyrkan har gett en fin musikkonsert ikväll.

Tycker att handeln här i Umeå tonat ner sig till skillnad mot för några år sen men jag förstår att med barn i en viss ålder kan det bli en del kalas.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 21:22
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

I Malmö är det också lugnt. Ingen jag känner firar Haloween. Inte ens våra annars rätt så vilda ungdomar. För några timmar sedan ringde det på dörren och sex skräckinjagande barn i åldern 3-7 år läspade bus eller godis. De var så söta att jag bara smälte. De fick allt godis som fanns i huset och tackade artigt. Lite motvikt till en finstämd ljussättning på kyrkogården. Livet är inte antingen eller.

Monica
Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 22:32
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Jsg tycker att man kan fira hallowen en annan helg.
Man behöver ju bara sätta sig in i en annan person som kanske förlorat någon anhörig. så skulle det ju inte vara så roligt om det ringer på dörren och det står några utklädda till lik utanför. Nej detta är enbart något för köpmännen och vill ungdomarna klä ut sig så kan dom ju göra det en annan helg.
Jag tycker att vi denna helg ska tänka på våra nära och kära som lämnat oss , och gå till kyrkogården och tända ljus.
Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 22:48
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Intressant diskussion...att vara eller icke vara...kanske man kan saga.

Sjalv ar jag uppvaxt med traditionen att dagen/dagarna innan allahelgona
aka till familjegravarna med blommor och gravljus. Pa sjalva aftonen hade vi kalas ( som det hette pa den tiden, nu heter det fest ). God mat och dryck och godis & chips till alla barn, bade stora och sma.

Idag firade jag en typisk katolsk ( i Sydholland ) allahelgona.
Pa eftermiddagen till kyrkogarden med blommor och ljus. Massor av folk vandrade omkring, inte bara for att se efter sina egna gravar, utan allman kontroll pa gravarna bredvid. Det blev ganska manga "dag" ( goddag ).
Senare pa kvallen till kyrkan. Lang massa pa cirka 1.5 timme. Manga olika psalmer etc. Sedan lastes alla namn upp pa alla folk som dott under aret, namn och alder plus alla namn som hade s.k. minnesgudtjanst. Nattvard, slutord fran prasten och sedan antligen slut. Ja tur att man inte ar religios sa man behover gora detta for ofta
Efter detta kaffe med tarta. Sedan sa vi att nu ar det dags att avrunda och korde bilen mot HEM. Val hemkomna ett valfortjant stort glas rodvin och ett mini smorgasbord .

Ja det var min allahelgona/hallowen. Undrar hur de gor Grekland......

/ Lucky
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 11:10
A.Konstantinidis A.Konstantinidis är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

I sverige har jag varit pa ett o annat halloween party (bade for vuxna o for barn)
D va kul tyckte jag

Har i Grekland firas d inte o jag mar lika bra for det (d finns ju sa mkt annat dom firar har)
Fast igar kopte svarmor en fin pumpa till mig som jag gick loss pa med kniven o gjorde en pumpa lykta i form av ett rysligt ansikte.
Svarmor gjorde pumpa paj av innehallet
Nu hoppas jag ju att nagon inte gar forbi huset och blir skramd!!!

SERIOST!!!!! vem tusan har sa daligt hjarta att dom blir skramda till hjartinfarkt av reklamblad med maskerad drakter??

D finns dom som smyger runt, knackar pa fonster mm for att skrammas.
Ett fruktansvart pahitt for d kan skramma ihjal vem som helst(med eller utan mask), aven mig fast jag tror mig ha ett starkt hjarta!!

Varfor skulle man krakas av maten??
Det smakar ju inte ackligt for att man fargar potatis mosen rod eller gron eller formar fingrar av marsipan!!!
Gar man pa ett halloween party vet man ju om att allt ar pa latsas.
Det e party, jippo o d ska vara kul!!
Klarar man inte av det och inte heller gillar halloween firandet kan man ju faktiskt tacka nej!!

Dock tycker jag att nar man har party for lite mindre barn, ska man kanske fundera pa om dom verkligen forstar att det ar pa skoj.
Ibland ar man for liten for att forsta att det inte ar snor och avhuggna fingrar som ligger pa tallriken.
Barn kan aven bli vettskramda av laskiga masker.MEN aven av TOMTEMASKEN!!!!!!! ( Affarerna borde kanske sluta salja tomte masker med??)

Jag ar sjukt radd for kackerlackor.
Det ar panik varenda gang dom dyker upp.
Jag har sagt till min man att den dagen en kackerlacka ar PA mig kommer han fa kora mig till psyket....SA radd ar jag!!!
Jag vill inte se, hora eller kanna dom!!! Men om jag ser ett foto i tidningen eller nagot uppladdat foto pa dessa djur skulle jag inte bli rasande for att ingen varnat mig for STOTANDE bilder.

Varje dag (framforallt svenska kvalls tidningars lopsedlar)mots vi av otrevliga bilder.
Krigs bilder, stympade manniskor.....d tycker jag ar varre an reklamblad m dracula drakter....For att det ar pa riktigt detta ar verklighet!!!

Varje dag gar jag forbi slaktaren som har doda, skinn fladda djur hangandes i fonstret.
I mat affarens kottdisk ligger det sma sma stympade lamm o stirrar pa mig m sina ogon.....Ingen varnar mig for det!!!

Visst affarerna vill tjana pengar!!!!
Men det gor dom bara om VI handlar!!
Vilka koper dessa laksiga drakter??? JO dom som vill, dom som vill skoja till det, dom som vill ha ett maskerad party m tema halloween (blod, spoke, laskigt)
Alla far ha sin asikt...gilla eller ogilla!!
Men jag tycker faktiskt att du, Enigma overdriver......

Ar man saaa kanslig maste man nog tyvarr stanna inne, isolera sig, bli eremit for det finns varre saker runt om oss an HALLOWEEN o dom sakerna ar VERKLIGA o valdigt mkt mer skrammande!!!!!

Kanske nagot o fundera over hur vi ska forandra varlden till det battre innan vi forfasar oss over JIPPON!!!
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 13:52
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Alla Helgons Dag, som är den lördag som infaller mellan 31/10 och 6/11, är den enda kvarvarande katolska helgdagen i Sverige.

Halloween, som alltid infaller den 31/10, härör ursprungligen från en urgammal keltisk skördefest där man firade att sommaren var slut. Läs lite fakta HÄR.

Att gnälla på att andra människor har fester man själv inte inte gillar tycker jag bara tyder på missunnsamhet.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 17:47
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
Ursprungligen postat av A.Konstantinidis Visa inlägg
I sverige har jag varit pa ett o annat halloween party (bade for vuxna o for barn)
D va kul tyckte jag

SERIOST!!!!! vem tusan har sa daligt hjarta att dom blir skramda till hjartinfarkt av reklamblad med maskerad drakter??

D finns dom som smyger runt, knackar pa fonster mm for att skrammas.
Ett fruktansvart pahitt for d kan skramma ihjal vem som helst(med eller utan mask), aven mig fast jag tror mig ha ett starkt hjarta!!

Varfor skulle man krakas av maten??
Det smakar ju inte ackligt for att man fargar potatis mosen rod eller gron eller formar fingrar av marsipan!!!
Gar man pa ett halloween party vet man ju om att allt ar pa latsas.
Det e party, jippo o d ska vara kul!!
Klarar man inte av det och inte heller gillar halloween firandet kan man ju faktiskt tacka nej!!

Dock tycker jag att nar man har party for lite mindre barn, ska man kanske fundera pa om dom verkligen forstar att det ar pa skoj.
Ibland ar man for liten for att forsta att det inte ar snor och avhuggna fingrar som ligger pa tallriken.
Barn kan aven bli vettskramda av laskiga masker.MEN aven av TOMTEMASKEN!!!!!!! ( Affarerna borde kanske sluta salja tomte masker med??)

Jag ar sjukt radd for kackerlackor.
Det ar panik varenda gang dom dyker upp.
Jag har sagt till min man att den dagen en kackerlacka ar PA mig kommer han fa kora mig till psyket....SA radd ar jag!!!
Jag vill inte se, hora eller kanna dom!!! Men om jag ser ett foto i tidningen eller nagot uppladdat foto pa dessa djur skulle jag inte bli rasande for att ingen varnat mig for STOTANDE bilder.

Varje dag (framforallt svenska kvalls tidningars lopsedlar)mots vi av otrevliga bilder.
Krigs bilder, stympade manniskor.....d tycker jag ar varre an reklamblad m dracula drakter....For att det ar pa riktigt detta ar verklighet!!!

Varje dag gar jag forbi slaktaren som har doda, skinn fladda djur hangandes i fonstret.
I mat affarens kottdisk ligger det sma sma stympade lamm o stirrar pa mig m sina ogon.....Ingen varnar mig for det!!!

Visst affarerna vill tjana pengar!!!!
Men det gor dom bara om VI handlar!!
Vilka koper dessa laksiga drakter??? JO dom som vill, dom som vill skoja till det, dom som vill ha ett maskerad party m tema halloween (blod, spoke, laskigt)
Alla far ha sin asikt...gilla eller ogilla!!
Men jag tycker faktiskt att du, Enigma overdriver......
Vissa personer är rädda och känsliga för skrämmande bilder, djur, stympade likdelar etc. Du förstår att du är paniskt rädd för kackerlackor. Andra personer här på forumet är rädda t.o.m. för ormbilder. Jag är varken rädd för ormar, spindlar eller för kackerlakkor men endå förstår att folk har olika fobier och bara akcepterar det. Förstår du dina fobier men inte förstår att andra kan ha andra fobier? Du hamnar på psyket på grund av kackerlackor men andra kan må dåligt av något annat. Jag också skulle kunna säga att jag förstår inte hur man kan vara rädd för kackerlackor eftersom jag kan ta en till handen och döda med en gång - ändå akcepterar jag att någon annan kan inte det. Alla är olika.

Varför någon har hjärtinfarkt av det att denne person blev skrämd förstår jag inte heller men om det hände och blev ett faktum då betyder det att så kan hända. Folk har olika fobier. En medlem på Kalimera är höjdrädd och kan inte åka linbana. Jag är inte höjdrädd och åkte åtskilliga gånger linbanor i mitt liv. En del kan inte vistas i trånga utrymmen och börjar svettas och kvävas, blodtrycket stiger och då är det lätt att någon svimmar eller kanske får hjärtinfarkt, vad vet jag, allt kan hända.

Jag kan t.o.m.titta på stympade likdelar och på ett rinnande blod eftersom jag själv deltog i operationer. Tror du att alla orkar gå till prosektorium och delta i operationer? Angående att skrämma barn känner jag personligen några situationer där skrämda barn fick nervsjukdom och det gick inte att lämna dem ensamma hemma även för liten stund. Jag själv tycker inte om reklam som föreställer en lik eller påminner om döda människor eftersom det väcker sorg i mitt hjärta och påminner om hur jag förlorade min älskade mor.

Du påstår dig vara en expert på vad folk får vara rädda för och på vad dem inte får vara rädda för. Kan du förklara mig då varför en ca 30 år gammal kvinna på en resebyrå skakade av och var på väg nästan att svimma när jag visade henne mitt ärr efter gallstensoperationen? Jag ville få pengar tillbaka eftersom jag inte kunde genomföra resan p.g.a. den akuta operationen. Kvinnan ville inte tro mig och då visade jag ärret. Då förstod hon direkt och jag fick pengar tillbaka.

Några dagar sedan stoppade en man min man och berättade att polisen ringde till honom och berättade att deras son (som var narkoman) slängde sig under ett tåg och begick självmord. Den här mannen har en fru och två yngre barn till och deras flicka är mycket sjuk. Tror du att det vare lämplig att skicka till den här familjen en reklam med bilder föreställande likdelar eller att skicka till dem just på alla helgonsafton några personer förklädda med likdräkter? Vad tror du hur de eller deras chockade barn kommer att reagera?

Det är säkert att många fler förlorade sina anhöriga innan den här helgen. På vårt bostadsområde förra månaden hittade polisen en död äldre kvinna i en lägenhet. En reparatör hittade henne. Skulle då kanske vara lämplig att klä sig i likkläder och hälsa på de överlevande just på alla helgons dag?

Angående en läskig mat så vet jag inte vilka fantasier andra har eftersom jag aldrig deltog i sådana fester. Däremot är jag bombsäker på att en läskig eller motbjudande mat rör jag aldrig. Den som tycker om en läskig mat rekommenderar jag att åker till Kina och prövar kryppande maskar, ormar eller en varm aphjärna. Kanske en stekt hundkött? Varsågod och smaklig maltid för den som tycker om en sådan mat. Kineser kan säkert bjuda på många läskiga rätter. Kanske har de också kackerlakkor på sin meny? Jag hoppas att nu förstår du varför.....

Senast redigerad av Enigma den 2009-11-01 klockan 18:16.
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 18:44
A.Konstantinidis A.Konstantinidis är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Gota petter, att du orkar Enigma.
Du paminner mig om en gammal faster som bara sag ont och elande i allt!!!!
Na jag e verkligen ingen expert pa varken det ena eller andra.
Ja jag ar verkligen sjukt radd for kackerlackor.
Dom ar laskiga, stora, harda, kommer fran avloppen men d som gor mig mest radd (skramd) ar nar dom flyger fram som stenharda kamikaze soldater o jagvill inte fa en i skallen!!!
Jag hoppas inte reklamblad o vampyrdrakter flyger upp i huvudet pa folk.
DET vore skrammande daremot!!!

DU klara av dessa odjur, DU gillar se blod o slaktade djur....MEN det gor INTE jag.
Min mamma gillar inte katter.
En kompis klara inte ens se blod pa skrubbsar.
En kompis dotter hade panik sa fort dom kladde ut sig pa dagis (halloween, pask what so ever)
Min son hade skrack mot ballonger (och da talar vi om RIKTIG skrack) nar han var liten.

Vad ska vi da gora at detta???
Forbjuda ballonger............
Aldrig mer ha maskerad............
Sluta trilla o sla oss..........
Be slaktren ha gardiner i fonstret....
Ha ihjal alla katter o alla andra djur, saker som folk tycker ar laskigt????

Nej d gar ju inte....sa da far man ju bara acceptera att alla tycker inte lika!!!
Finns det nagot man inte gillar far man ju pa basta satt undvika det!!

Om nagon anhorig till mig skulle kasta sig framfor taget o kroppsdelarna skulle flyga......ja d skulle vara fruktansvart (lika hemskt som om jag miste nagon pa nagot annat satt)
Det skulle ju vara maximal otur om nan kom och la ett blodigt plast ben i brevladan just da.
Och jag kanske skulle fa nerv problem................men inte tusan kan jag begara att alla ska sluta o fira halloween for det!!!!!!
OM vi skulle forbjuda den traditionen/partyt i varat land....vad blir nasta sak???

Jag ater inte ens leverkorv sa varfor skulle jag bege mig till kina o kaka hundar eller varm eller kall aphjarna????
Nej jag valjer att ata det som jag tycker om.
JAG gillar marsipan sa om nu nagon skojar till det pa ett halloween party o gor fingrar av min favorit marsipan ja da tror jag att jag kommer ata det OM det inte skulle fa mig o ma daligt.
Vi ater aven med ogonen....och kan jag inte se humorn i det hela...na da far jag lata bli!!!!
Svarare an sa blir det inte
PS jag e overtygad om att dom serverar kackerlacker i Kina.
Kanske jag skulle oppna mig ett litet kvarters hak..........tank jag kommer tjana pengar pa o ha ihjal fanskapen
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 19:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Jeg er veldig enig i alt det du skriver, A.Konstantinidis, men fremhever dette sitatet fordi det var en så fin motvekt til alle som skriker opp om at det kan være farlig eller "slemt" med "ekle" reklamebilder og likdrakter osv.

Mange av oss har fobier (selv klarer jeg nesten ikke engang å skrive ordet rotte), men kanskje vi burde bruke litt mer energi på det som virkelig er ille her i verden.
Og skal alle beskyttes mot absolutt alt de er redd for (eller kan få hjerteinfarkt for eller få nervesammenbrudd av), kan vi se at verdens ormer, rotter og kakkerlakker straks må utryddes

Eller for å komme med et seriøst eksempel: Begge mine foreldre døde av sykdommer som er mye omtalt i media. Mens de var syke, var det stadig avisoverskrifter som ropte mot meg om den høye dødeligheten disse sykdommene hadde. Ikke særlig hyggelig det heller, men verden kan ikke stoppe opp fordi om jeg har en syk forelder. For meg hadde en likdrakt langt være å foretrekke framfor de tabloide overskriftene, for å si det sånn. Vi er ikke like, men det er umulig å ta hensyn til alle hele tiden. Og litt får man jo tåle.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jaha. Till de flesta tidigare inläggen. Kommersialisering har funnits så länge det funnits pengar. Eller byteshandel... Det ligger i människans natur att försöka tjäna så mycket som möjligt för att öka sitt välstånd.
Enig, Peter. Det må være lov å prøve å selge varer, uansett hva de er, så sant de er lovlige å omsette. Det finnes for meg mye verre markedsføring enn Halloween-reklamer, reklamer som kan gjøre større skade på lengre sikt (for eksempel sementere kjønnsstereotypier.)

Hilsen Merete - som aldri har feriet Halloween, men som iallfall prøver å huske å kjøpe sukkertøy til smårollingene.
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 20:54
Enigmas avatar

Citat:
Gota petter, att du orkar Enigma.
Du paminner mig om en gammal faster som bara sag ont och elande i allt!!!!
Na jag e verkligen ingen expert pa varken det ena eller andra.
Ja jag ar verkligen sjukt radd for kackerlackor.
Dom ar laskiga, stora, harda, kommer fran avloppen men d som gor mig mest radd (skramd) ar nar dom flyger fram som stenharda kamikaze soldater o jagvill inte fa en i skallen!!!
Jag hoppas inte reklamblad o vampyrdrakter flyger upp i huvudet pa folk.
DET vore skrammande daremot!!!

DU klara av dessa odjur, DU gillar se blod o slaktade djur....MEN det gor INTE jag.
Min mamma gillar inte katter.
En kompis klara inte ens se blod pa skrubbsar.
En kompis dotter hade panik sa fort dom kladde ut sig pa dagis (halloween, pask what so ever)
Min son hade skrack mot ballonger (och da talar vi om RIKTIG skrack) nar han var liten.

Vad ska vi da gora at detta???
Forbjuda ballonger............
Aldrig mer ha maskerad............
Sluta trilla o sla oss..........
Be slaktren ha gardiner i fonstret....
Ha ihjal alla katter o alla andra djur, saker som folk tycker ar laskigt????

Nej d gar ju inte....sa da far man ju bara acceptera att alla tycker inte lika!!!
Finns det nagot man inte gillar far man ju pa basta satt undvika det!!

Om nagon anhorig till mig skulle kasta sig framfor taget o kroppsdelarna skulle flyga......ja d skulle vara fruktansvart (lika hemskt som om jag miste nagon pa nagot annat satt)
Det skulle ju vara maximal otur om nan kom och la ett blodigt plast ben i brevladan just da.
Och jag kanske skulle fa nerv problem................men inte tusan kan jag begara att alla ska sluta o fira halloween for det!!!!!!
OM vi skulle forbjuda den traditionen/partyt i varat land....vad blir nasta sak???

Jag ater inte ens leverkorv sa varfor skulle jag bege mig till kina o kaka hundar eller varm eller kall aphjarna????
Nej jag valjer att ata det som jag tycker om.
JAG gillar marsipan sa om nu nagon skojar till det pa ett halloween party o gor fingrar av min favorit marsipan ja da tror jag att jag kommer ata det OM det inte skulle fa mig o ma daligt.
Vi ater aven med ogonen....och kan jag inte se humorn i det hela...na da far jag lata bli!!!!
Svarare an sa blir det inte
PS jag e overtygad om att dom serverar kackerlacker i Kina.
Kanske jag skulle oppna mig ett litet kvarters hak..........tank jag kommer tjana pengar pa o ha ihjal fanskapen
Jag gillar inte att titta när någon blöder och njuter inte av att se slaktade djur. Jag har aldrig sagt det. Att jag inte är rädd för det är inte detsamma att jag tycker om det. Att inte vara rädd betyder endast att man inte gör panik av det. Det bodde du förstå.

Jag tycker inte att man ska förbjuda att fira det ena eller det andra. Däremot ska man ta hänsyn till andra och inte bjuda på "skit" eller tvinga andra att titta eller fira det som kan tänkas vara motbjudande för många. Så enkelt!!!

Att jag skrev exempel på motbjudande mat för oss européer betyder inte att jag rekommenderar just dig att du ska äta det. Jag skrev inte så om du läser noggrannt. Det får äta den som vill och tycker om det. Säkert många kineser äter sådan mat och tycker att det är OK. En klassisk exempel på en fräck och dum beteende kan vara att bjuda muslimer på fläskkött och vin. Med andra ord det handlar om respekt och förstående för andras traditioner eller svagheter. Att inte bjuda på "otrevligheter" är inte detsamma att förbjuda att konsumera "otrevliga saker".

Du påstår att jag påminner om din farmor men det var du som var petig och påstod att det jag skrev blev överdrivet och osannolikt. Det jag skrev var det som jag tog från min omgivning eller som jag fick att höra från andra bekanta. Allt är sant och inget är överdrivet. Alla har olika erfarenheter och träffar olika personer, hör om olika händelser. Jag utgår inte ifrån att det vad andra skriver är osannolikt och jag har ingen anledning till att berätta några sagor. Mer orkar jag inte att skriva om detta.

Angående ditt PS inlägg - inte dum affärsidé
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 21:48
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Oj oj, vilka känslor Enigma. Detta kanske är ett problem där du bor. Jag känner inte alls igen det du skriver om. Någon läskig reklam har jag inte sett, men det kanske beror på att den åker rätt ner i återvinningen. Det kan reta mig, att det är tillåtet att vräka ut dessa mängder av reklam i brevlådan,för miljön.

När vi firade Halloween, nu var det några år sedan, för barnen har växt ifrån det, men då har det inte varit läskigt på riktigt utan bara kul och barnvänligt. Vi har inte skrämt små barn eller andra känsliga. Numera brukar detta gå ganska spårlöst förbi här, där vi bor.

Alla helgons dag firar nog de flesta som har en grav att gå till, även vi, för det handlar verkligen inte om att göra det ena eller andra. Faktiskt så finns det de, som tjänar pengar även på det, att vi går till graven med en dekoration.

Senast redigerad av Vilma den 2009-11-01 klockan 21:56.
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 22:02
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Det kan reta mig, att det är tillåtet att vräka ut dessa mängder av reklam i brevlådan,för miljön.
Det är ju busenkelt åtgärdat, sätt upp en lapp med ett tydligt "Nej tack, ingen reklam". Alla seriösa reklamutdelare respekterar dessa.

Och vad gäller att "tjäna pengar" på än det ena och än det andra, så finns det till exempel dom som tjänar pengar på att vi har kläder på kroppen och på att vi måste äta...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 22:10
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Oj oj, vilka känslor Enigma. Detta kanske är ett problem där du bor. Jag känner inte alls igen det du skriver om. Någon läskig reklam har jag inte sett, men det kanske beror på att den åker rätt ner i återvinningen. Det kan reta mig, att det är tillåtet att vräka ut dessa mängder av reklam i brevlådan,för miljön.

Alla helgons dag firar nog de flesta som har en grav att gå till, även vi, för det handlar verkligen inte om att göra det ena eller andra. Faktiskt så finns det de, som tjänar pengar även på det, att vi går till graven med en dekoration.

Bra sagt, Vilma!
Jag har heller inte sett till nån särskild reklam... Och det köps ju en mängd gravljus som sätts på gravarna och även dekorationer, som Vilma säger.

Näe, jag orkar inte läsa allt tjafs, för det tycker jag att det har blivit i den här tråden, om både det ena och det andra...

Nu är i alla fall helgen över och allt återgår till det vanliga, halleluja!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 22:47
Enigmas avatar

Citat:

När vi firade Halloween, nu var det några år sedan, för barnen har växt ifrån det, men då har det inte varit läskigt på riktigt utan bara kul och barnvänligt. Vi har inte skrämt små barn eller andra känsliga. Numera brukar detta gå ganska spårlöst förbi här, där vi bor.

Jag vet inte på vilka känslor du petar på men jag har ju rätt till mina känslor och det är ju mina känslor och det är respektlöst att gräva i andras känslor. Det verkar så att vissa saknar empati eller förståelse för andras känslor. Men de flesta intelligenta varelser har en förmåga att försöka att förstå andra. Jag läste om att även elefanter kan sörja efter sina döda.

Angående en tråkig reklam så det flesta åker direkt till återvinning även hos oss men det är jobbigt att få det jämt och tvingas springa och kasta det.

Jag går också med en dekoration till min mors och tyvärr även till mitt barnbarnsgrav.

Mer om mina känslor tänker jag inte skriva. De är helt enkelt mina. Att jag skrev inlägg i den här tråden var det därför att Arne frågade vad man tycker om just Halloween. Jag har inte uttalat mig någonting negativt om alla helgons dag. Tycker dock att halloween reklamen är tråkig just på alla helgons dag för många som förlorade sina nära och kära.

Jag önskar dig god natt
Enigma
Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 00:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Jag vet inte på vilka känslor du petar på men jag har ju rätt till mina känslor och det är ju mina känslor och det är respektlöst att gräva i andras känslor. Det verkar så att vissa saknar empati eller förståelse för andras känslor.
Dette var ikke rettet mot meg, men siden jeg også skrev et motinnlegg vil jeg bare presisere at det jeg skriver ikke handler om hvilke følelser du har, selvsagt skal de respekteres. Men alle andres følelser må også respekteres, og i den videste forstand kan det da bety at når noen reagerer sterkt negativt på noe så må det stoppes/forbys. Vi skjønner jo alle at det ikke er mulig. Det er masse som skjer i det offentlige rom vi kan ha sterke aversjoner mot. Men det må vi bare leve med, gjerne debattere det, men respektere andre kan elske/like det vi hater/misliker og motsatt.

Off topic, men til Kimmen som skriver om å klistre "Nej tack, ingen reklam"-lapper på postkassen. Slike merker fås på postkontorene i Norge, og har man et slikt på postkassen, er det ikke lov å legge reklame i den. En idé Sverige bør adoptere?
Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 06:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Numera går det även att säga Nix till direktadresserad reklam. Efter 2-3 månader är även den skörden borta. Nej tack skylten fungerar bra här där jag bor. Respekteras av de som delar ut den icke direktadresserade reklamen. Skönt att slippa både och.. kanske ett bra litet tips till den som inte tänkt på det tidigare.

Förvrigt känner jag att den här diskussionen blivit ganska rörig och antagligen full av missförstånd. Något som underlättar för läsaren är om citaten hålls ganska korta och tydligt markeras då går budskapet lättare fram.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 06:58
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Jag vet inte på vilka känslor du petar på men jag har ju rätt till mina känslor och ....

Jag går också med en dekoration till min mors och tyvärr även till mitt barnbarnsgrav.

Jag önskar dig god natt
Enigma
Jag tolkade det du skrev som att du reagerade kraftigt. Du har självklart rätt att känna som du gör.

Jag beklagar din sorg .

Som Eva skrev, nu är helgen i alla fall över.
Ha en skön dag.
Vilma
Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 08:29
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Isses vilka känslor. Och visst har alla rätt att uttrycka dem. För övrigt har vi alltid haft kö till våra Halloweenpartyn av ungdomar OCH vuxna som ville vara med. Och lugn Enigma, vi skulle aldrig bjuda in dig om vi skulle få för oss att fortsätta med våra Halloweenpartyn (vilket just nu känns väldigt frestande att göra).
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:15.