Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-30, 11:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Halloween

Jag har aldrig kunnat förlika mig med detta rysansvärda firande av Halloween!!

Är det ond bråd död som ska firas, eller vad? Till min glädje kunde jag denna morgon finna att Aftonbladets enkät utvisade att 80 procent av de svarande uppfattade detta som ett jippo från köpmännen att höja omsättningen i en tid av stiltje innan julhandeln drar igång.

Någon däremot??

Arne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-30, 11:46
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Halloween

Tyvärr håller jag med dig Arne!Inget för oss.Gammal Keltisk sed från hedenhös tror jag.
Ska däremot tända lite ljus hos Mor och Far.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-10-30, 11:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Halloween

Nej, det är säkert så. Fast lite skoj är det säkert också, för barn, att få skrämmas sådär. Vuxna däremot???
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-10-30, 11:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 859
Standard Sv: Halloween

Ja, traditionerna förändras...

Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-10-30, 12:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Halloween

Jag har också lagt en förstärkningsbild in i bildgalleriet under rubriken
"Haloween"

Länk http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=2224

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-10-30, 13:33
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Halloween

Den var bra !
Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-10-30, 14:23
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Halloween

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag har också lagt en förstärkningsbild in i bildgalleriet under rubriken
"Haloween"

Länk http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=2224

Arne

Mitt i prick!

/Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-10-30, 14:31
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Halloween

Tycker precis tvärtom. Vi har under 10 års tid haft jätteroliga Halloweenpartyn för och med vår son och hans kompisar. Tyvärr är han för gammal nu (säger han) så det blir inga fler. Det där med ond bråd död är ju bara larvigt. Vi firade inget speciellt utan det var kul med en fest i den mörka hösten. Fast visst var det rysansvärt. Det var liksom meningen, det. Vi förskte skrämma barnen med läskig mat, spökhistorier och annat roligt. Kan väl tillägga att alla inblandade tyckte att detta var det roligaste partyt under hela året. Buhhh!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-10-30, 14:52
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 206
Standard Sv: Halloween

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
80 procent av de svarande uppfattade detta som ett jippo från köpmännen att höja omsättningen i en tid av stiltje innan julhandeln drar igång.
Det var tydligen hustrun till ägaren av Buttericks som införde detta till Sverige, av just denna anledning... enbart kommersiellt, alltså.

Karin
vars amerikanske make är i full färd med att karva ur en pumpa...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-10-30, 16:33
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Halloween

Jag har all förståelse för er som tycker illa om Halloween-firandet.

Själv har jag inga problem med att gå till graven, för att göra det fint och minnas mina kära, samma helg som vi har en kul fest med barn och vänner. För mig är det två helt olika saker, även om det är spöktema.

Vi hade som Bluesea, många roliga fester, när barnen var mindre. Barn och vuxna tillsammans, utklädda och rolig mat på spöktemat. Kul med lite fest i höstmörkret!

Sen finns det sidor när firandet urartar (tex äggkastning), där finns det inget försvar.

Senast redigerad av Vilma den 2009-10-30 klockan 16:49.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-10-30, 20:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Halloween

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, traditionerna förändras...
Heja Berglins
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-10-31, 00:38
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Halloween

Det känns bara trist att detta dravel dras upp. Vem känner för denna så kallade halloween helg? En massa skithögar till fri företagsamhet tjänar stålar på detta skräp som vi villigt importerat från USA.

Det finns fortfarande människor som tror att flygplan som är gjorda av alluminium och kolfiber kan flyga in igenom skyskrapor gjorda av 5 cm stål och betong utan att någonting av planet hamnar utanför där det så kallade planet träffade skyskrapan! Är det någon som funderat på detta. Kom ihåg 2001-09-11
Yeasou
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-10-31, 10:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Halloween

Halloween är som någon nämnde en gammal tradition - mycket äldre än det katolska påfundet allhelgona som kyrkan försökte införa för att stoppa det folkligt förankrade firandet.

Detta lyckades dåligt i de länder där traditionen var stark. Inte heller här i Norden lyckades kyrkan tränga undan seden att på våren klä ut sig till häxor, låta barn bryta mot mönstret och utmana de vuxna genom att tigga om godis och skrämma bort onda makter med bål.

Att det finns många som uppskattar en festhelg på hösten även här i Norden är uppenbart. Tänk så fantastiskt många roliga fester som har ordnats de senaste 15 åren sedan halloween fick fäste även här.

Helt visst är det kommersiellt, men den som dissar andra fester (resor, prylar, drycker...) för att det finns kommersiella inslag räcker upp handen!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-10-31, 12:11
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Halloween

Den som vill fira Halloween, eller vilken annan helg som helst, ska få göra det utan att behöva ta skit av någon annan! Suck!!

/kimmen
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-10-31, 12:16
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Halloween

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
En massa skithögar till fri företagsamhet tjänar stålar.......
Och det är otroligt lågt och löjligt att kalla folk för "skithögar"!!!

/kimmen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-10-31, 12:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Halloween

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Den som vill fira Halloween, eller vilken annan helg som helst, ska få göra det utan att behöva ta skit av någon annan! Suck!!
Exakt!! Och inte är det värre eller konstigare att klä ut sig till och pynta med pumpor och häxor än tomtar, troll, lingonris, påskkärringar, ägg eller tuppar!

Dessutom kommer seden inte från USA utan från Irland och Skottland. Det var irländska immigranter som införde den i USA, och även om halloween brett ut sig där med åren så är traditionen starkare på de brittiska öarna, och även i Frankrike, än i USA.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-10-31, 13:55
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Halloween

Halloween har sedan det började firas i Sverige, alltid varit föremål för hätska känsloyttringar huruvida det är dålig respekt för våra döda släktingar eller om det är moraliskt försvarbart att göra kommersiell vinning av det hela?

Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas de som skriker efter förbud, personligen tycker jag det är fullt välkommet att avdramatisera döden med ett festligt inslag denna helg. Jag deltar dock inte själv.

Intressant att få veta att företeelsen i sig inte är "ett amerikanskt påfund" ursprungligen, jag var övertygad att det var så. Därför har jag också förtvivlat svårt att förstå att "9/11" nämns i tråden.

Att språkbruket hos någon i tråden inte är helt rent är inte heller något som jag kan förstå.


Hasse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-10-31, 14:50
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Halloween

Tänd ett ljus för nära och kära och strunta i resten!

Några rader ut min lilla "Livslust"-bok:

"Det finns dagar som är som trappor,
man måste välja om man ska gå upp eller ner".

/Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-10-31, 16:24
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Halloween

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag har aldrig kunnat förlika mig med detta rysansvärda firande av Halloween!!

Någon däremot??

Arne
[quote=Malina;184783]Tyvärr håller jag med dig Arne!Inget för oss. Gammal Keltisk sed från hedenhös tror jag.
quote]

Jag kan också inte förlika mig med den här "helgen".

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Tycker precis tvärtom. Vi har under 10 års tid haft jätteroliga Halloweenpartyn för och med vår son och hans kompisar. Tyvärr är han för gammal nu (säger han) så det blir inga fler. Det där med ond bråd död är ju bara larvigt. Vi firade inget speciellt utan det var kul med en fest i den mörka hösten. Fast visst var det rysansvärt. Det var liksom meningen, det. Vi förskte skrämma barnen med läskig mat, spökhistorier och annat roligt. Kan väl tillägga att alla inblandade tyckte att detta var det roligaste partyt under hela året. Buhhh!
Har du tänkt att en känslig person kan få en hjärtinfarkt. Som du understryker är det rysansvärt och då är det risk att någon kan svimma eller dö eller kanske hamna på psyket. Ja, allt rysansvärt kan hända när man serverar rysansvärda saker. I Borås kommun hittade polisen och folk halshuggna kaniner och för någon som gjorde det måste det vara roligt att göra så och det var säkert meningen med det att skrämma folk. Det var troligtvis ett sätt att fira Hallowen för några. Är det också spännande, det är ju rysansvärt?

Angående den läskiga maten - tänk dig att en person skulle kunna kräkas av den läskiga maten. Är det meningen med det? Jag tror jag skulle kräkas av en sådan mat. Skulle det då vara roligt att städa efter dem som kräks? Bjuder man på en sådan mat då måste man ta ut också konsekvenser av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Jag har all förståelse för er som tycker illa om Halloween-firandet.

Kul med lite fest i höstmörkret!

Sen finns det sidor när firandet urartar (tex äggkastning), där finns det inget försvar.
Man kan ha många roliga fester i höstmörkret utan avskyvärda inslag som Hallowen tradition för med sig, exempelvis äggkastning som du nämner. Det kan bli exempelvis en oktoberfest, en grekisk fest o.s.v.

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Det känns bara trist att detta dravel dras upp. Vem känner för denna så kallade halloween helg? En massa skithögar till fri företagsamhet tjänar stålar på detta skräp som vi villigt importerat från USA.
Yeasou
Jag håller med dig och jag har samma känsla. Att du kallar dem för skithögar har jag inget emot eftersom för de som serverar skitreklam med motbjudande bilder till min brevlåda har jag ingen respekt till. Jag tycker att man kan fira vilken avskyvärd fest man än vill men då ska man göra det inom sina stängda dörrar så att inte utomstående personer mår illa av det. Och man ska inte lägga en motbjudande reklam i någons brevlåda. De som säljer motbjudande "leksaker" ska det sälja i speciella affärer med en varning för dem som kan vara känsliga mot det. Jag själv känner en person som fick en hjärtattack av det att den här personen var skrämd och med tanke på konsekvenser är det mycket allvarligt att skrämma andra, även barn. En nervsjukdom kan också bli en konsekvens. Ju, det kan bli en lång lista av biverkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Halloween är som någon nämnde en gammal tradition - mycket äldre än det katolska påfundet allhelgona som kyrkan försökte införa för att stoppa det folkligt förankrade firandet.

Detta lyckades dåligt i de länder där traditionen var stark. Inte heller här i Norden lyckades kyrkan tränga undan seden att på våren klä ut sig till häxor, låta barn bryta mot mönstret och utmana de vuxna genom att tigga om godis och skrämma bort onda makter med bål.

Att det finns många som uppskattar en festhelg på hösten även här i Norden är uppenbart. Tänk så fantastiskt många roliga fester som har ordnats de senaste 15 åren sedan halloween fick fäste även här.

Helt visst är det kommersiellt, men den som dissar andra fester (resor, prylar, drycker...) för att det finns kommersiella inslag räcker upp handen!
Alla traditioner med häxor och tomter kommer naturligtvis av hedniska traditioner där var det viktigt att blidka onda andar, demoner. Men Hallowen är den mest avskyvärda traditionen man kan föreställa sig, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Den som vill fira Halloween, eller vilken annan helg som helst, ska få göra det utan att behöva ta skit av någon annan! Suck!!

/kimmen
Visst, man får fira vad man vill. Men man ska inte bjuda andra på en reklam med skrämmande föremål. Den som gör det måste räkna med att bli kallad för skithög. Man ska ha respekt för andras svagheter och "allergier", så enkelt är det. Jag fick läsa att här på forumet är några rädda för ormar och har svårt att titta på dem. Jag är inte rädd varken för ormar, maskar eller spindlar. Vissa sådana små krypande djur kan jag ta bort med min hand och kan titta på sådana djur utan att må illa av det. Betyder det att då har jag rätten att lägga sådana bilder här på forumet utan en varning och hänsyn till andra känsliga personer? Jag gör inte det på grund av respekt till andra känsliga människor. Det var bara ett exempel. Det som kan allmänt tänkas vara motbjudande ska inte utan varning serveras till allmänheten.

Senast redigerad av Enigma den 2009-10-31 klockan 16:35.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-10-31, 16:26
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Halloween

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Tänd ett ljus för nära och kära och strunta i resten!

Några rader ut min lilla "Livslust"-bok:

"Det finns dagar som är som trappor,
man måste välja om man ska gå upp eller ner".

/Eva
Fint skrivet, Eva!

Hur man sörjer är väldigt personligt och sorgen har även olika faser. Vi måste respektera varandras känslor, att vi är olika.

Det är ju barnen som tycker Halloween är kul. För dem handlar inte om att vanhedra älskade anhöriga vi mist.
Det är ett sätt att möta och hantera rädslor och skrämmande känslor. Förr hade man sagor som Pomperipossa och Askungen nu finns det annat.

För övrigt tycker jag att kommersen kring detta har miskat betydligt jämfört med för några år sedan, då det var helt hysteriskt.

Tillägg: Enigma vi skrev visst samtidigt. Håller med dig, ingen ska behöva få motbjudande reklam. Bu, för all reklam!
De stackars kaninerna avskyvärt!

Senast redigerad av Vilma den 2009-10-31 klockan 16:42. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT