Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-10-13, 08:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nytt under Off Topic

det finns ju inga så bra sajter om andra resmål. Du får väl bara hoppa över ämnet om det kommer. Så gör jag med många trådar. Öppnar bara och stänger direkt igen.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-10-13, 09:02
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Ehm.... är det inte just därför vi är på DENNA sajten? "Kalimera - ditt fönster mot GREKLAND", heter den ju. Den här platsen är ju gjord direkt för alla som är intresserade av Grekland. Vill jag diskutera andra länder, går jag till andra sajter...
Enig! Dette er en side for Hellas-fantaster. Om man absolutt må prate om andre steder, får man jo heller lage en tråd under Kafé Kalimera...
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-10-13, 11:00
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Vill jag diskutera andra länder, går jag till andra sajter...
Karin
Men om man Nu vill diskutera andra länder med människor man känner och litar på och som har Grekland som huvudintresse? Men inte oftare det händer så klarar jag mig iofs med caféet.

Vad tror Ni om en extra rubrik under resebrev, typ:

"Kalimeror på villovägar"
(resten av världen)

//PO
-Läslysten
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-10-13, 12:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Ehm.... är det inte just därför vi är på DENNA sajten? "Kalimera - ditt fönster mot GREKLAND", heter den ju. Den här platsen är ju gjord direkt för alla som är intresserade av Grekland. Vill jag diskutera andra länder, går jag till andra sajter...
Instämmer helt. För mig är Kalimera ett hörn av Grekland, inget annat. Och inte sjutton är kalimeror de enda på hela Internet som kan tänkas ha nåt att komma med när det gäller andra länder.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-10-13, 12:22
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Instämmer helt. För mig är Kalimera ett hörn av Grekland, inget annat. Och inte sjutton är kalimeror de enda på hela Internet som kan tänkas ha nåt att komma med när det gäller andra länder.
Renlärig taliban till och med!

//PO
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-10-13, 15:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Renlärig taliban till och med!

//PO
Du hade väl inte väntat dig nåt annat?

Alltså: jag har inget emot folk som åker nån annanstans än Grekland, tvärtom är jag den första att beklaga att jag är så begränsad i mitt resande, (men... )

Det jag inte förstår är bara varför andra resmål skulle ha en egen avdelning här på K. Andra resmål kan ju tas upp ändå, som du gjorde med... Gouzo?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-10-13, 15:22
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Ultraortodoxt renlärig taliban!

Visst är Kalimera i första, andra & tredje hand en greksite, men ibland när vi har diskuterat olivtvålens innersta väsen och andra lätt tillkämpat grekiska ärenden så tänkte jag....... Glocalnet erbjuder ju bredband..... sorry.. att vi har ju resor, utländsk mat, musik, vin, foto, mm. som gemensamma intressen. Kanske skulle nå´n skulle gilla ett Lankesiskt ölsnack e.dyl.??

Är Cypern förexten helt politiskt omöjligt? Det vore intressant med info därifrån, det finns ju en del grekiskt där, minst sagt.
//PO
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-10-13, 21:04
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Är Cypern förexten helt politiskt omöjligt? Det vore intressant med info därifrån, det finns ju en del grekiskt där, minst sagt.
//PO
Jaa! Har länge varit nyfiken på Cypern, men blivit avskräckt av en del folk som har tyckt att Cypern är en turisthåla (charterorterna alltså). Vore trevligt att få höra "expert-uttalanden" från alla kalimeror, som självklart kan berätta i fall den "äkta" Greklandskänslan går att hitta på Cypern!

Ivi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-10-13, 21:17
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 210
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi
Vore trevligt att få höra "expert-uttalanden" från alla kalimeror, som självklart kan berätta i fall den "äkta" Greklandskänslan går att hitta på Cypern!
Ja, vi hittade den då INTE. Men vi var iofs på en typisk turisthåla, där vi enbart sågs som penningmaskiner. Till och med sonen, som då inte var så gammal, märkte att det var en ovanlig plats. "Mamma, här finns det bara hotell, restauranger och supermarkets, var BOR folk?" Så vi blev avskräckta, och har ingen som helst tanke på att återvända. Det är säkert orättvist, eftersom ön är stor, men vi känner inget vidare behov att leta efter Greklandskänsla där. Vi vet var den finns...

Karin
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-10-13, 21:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 616
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Jag har bara trevliga minnen från Cypern
Har varit i Limasoll på ett 50 årskalas och åkt runt med lokalkännande släktingar och träffat härliga människor
Ända minuset var maten På dom flesta ställen tråkig och smalkös

Riitta
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-10-13, 23:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Den del av tråden som handlade om whisky är flyttad till Kafé Kalimera.

inkfish/moderator
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-10-14, 09:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Ehm.... är det inte just därför vi är på DENNA sajten? "Kalimera - ditt fönster mot GREKLAND", heter den ju. Den här platsen är ju gjord direkt för alla som är intresserade av Grekland. Vill jag diskutera andra länder, går jag till andra sajter...

Karin
Det ligger något i det!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-10-14, 12:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Ja så mycket sprit som diskuteras på den här sajten kan man ju faktiskt undra om man kommit fel ibland.

Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-10-14, 12:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi
Jaa! Har länge varit nyfiken på Cypern, men blivit avskräckt av en del folk som har tyckt att Cypern är en turisthåla (charterorterna alltså). Vore trevligt att få höra "expert-uttalanden" från alla kalimeror, som självklart kan berätta i fall den "äkta" Greklandskänslan går att hitta på Cypern!

Ivi

Överexploaterade turistorter kan ju vara ganska trista oavsett land. Bargata efter bargata blir ju ingen glad av. Mina erfarenheter från Cypern ligger långt tillbaka i tiden men en tvåveckorsresa till Pafhos (vete sjutton hur det stavas)
gjordes någon gång i slutet av 80-talet och det var en fin plats med många sevärdheter inom räckhåll. För den histroriskt intresserade finns mycket att se
men stränderna i stan var ganska ordinära. Andra underbara stränder fanns några km bort. Gillade även Fig Tree Bay men där var vi redan 1980 och då fanns bara underbara vikar och ett par mysiga tavernor att äta på. Bodde då i Aiya Napa som är helt förändrat idag. Närliggande Paralimni erbjöd vanligt grekisk vardagsliv.

Eva
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-10-14, 12:45
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Är Cypern förexten helt politiskt omöjligt? Det vore intressant med info därifrån, det finns ju en del grekiskt där, minst sagt.
//PO
Jag blev Greklandsfrälst när jag åkte till Larnaca på 80-talet. Det var en riktig stad, inte turistifierat alls på den tiden.

Jag har väldigt starka minnen, allt var exotiskt. Familjen som lagade mat på trottoaren, mamman firade ner råvarorna i en korg till resten av familjen som grillade och sålde maten till förbipasserande. Saluhallen, de vanliga affärerna som inte sålde krafs utan vanliga varor. Skoaffären som stod helt tom för att ägaren gick ut för ett ärende o lämnade alla varorna o kassalådan obevakade!

Men också sodater på taken, med vapen...

Mycket har väl ändrats sen de dagarna, och särskilt i Ayia Napa. Men Larnaca var häftig och annorlunda.

Gita
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-10-14, 13:34
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Nytt under Off Topic

Besökte Limmassol 91 och Larnaca 98. Upplevde båda positivt.
Bode i östra delarna i limassol som då ej var så utbuyggd. mest var det engelsmän som pensionerat sig här.
Larnaca var ett knäpp bättre. Bodde centralt vid "kommunförvaltningen. Ena sida av kvarteret mot havet och stranden och andra sidan mot lokalbefolkningen. Tyvärr var redan då de flesta turisterna centrerade till de östra delarna. Här fanns bara hotell mm.
kan mycket väl återvända till någon av dessa platserna eller längre västerut på ön
MVH
Chras
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT