![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
För landet Grekland är ju det allra viktigaste att skatteintäkterna ökar, annars kommer den nuvarande situationen att bli bestående.
/kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Återigen så är det upp till varje person att bestämma var och hur man reser. Det är så fruktansvärt tröttsamt att läsa alla "besserwisser" inlägg.
Jag reser på minst 3 greklandsresor i år och en av dem är AI och skäms inte ett dugg för det. Ni som aldrig rest på detta sätt tycker allra mest i ämnet. Jag älskar också att äta ute på små tavernor på kvällarna...men det ena behöver inte utesluta det andra. Så grekerna som avskyr detta som pesten kanske tycker att jag ska förlägga den semestern någon annanstans??? Det tror jag faktiskt inte...AI resenärer inbringar ju pengar de också. Malin - åker på AI om 13 dagar ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det som gor lite intryck pa mig ar att EU inte alls verkar agna en tanke at att om Grekland gar under ekonomiskt sa kommer det paverka dem ocksa. Med en gemensam ekonomi sa kanns det liksom inte som att det funkar att saga : ok, du tar hand om dig sa tar jag hand om mig. Det kanns inte sa hallbart. |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg synes det er viktig å bringe reaksjoner fra faktiske grekere (i motsetning til multi-nasjonale selskap) tilbake til Skandinavia. Så får heller andre mene at dette er "Besserwisser"-virksomhet.
![]() Små greske hoteller på mange små greske øyer sliter nå. Det er et faktum. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är också ett faktum att den grekiska statskassan har alldeles för små inkomster i förhållande till utgifterna. Oavsett vems felet till det är, så måste statens inkomster öka och/eller utgifterna minska.
/kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Louisa jag tror du har missuppfattat hur hjälpen till Grekland organiseras när du skriver att Grekland inte vände sig till EU utan till Internationella valutafonden. De lån som planeras sker genom ett samarbete mellan Euroländerna och IMF. Det är främst den senare som har kompetensen att gå igenom vilka villkor Grekland får samt uppföljningen av vidtagna åtgärder.
Eva Senast redigerad av Eva L den 2010-04-25 klockan 20:35. |
|
||||
|
||||
![]()
Alla turister som åker till Grekland förbättrar landets ekonomi, även AI charterturister. De besökare som väljer att äta i mindre tavernor och handla i mindre butiker gör dock mycket bättre eftersom de kanske räddar från en konkurs mindre firmor. När mindre företag överlever då finns det mer skattebetalare och skatteintäkter ökar i landet. Dessutom då finns det mindre bidragstagare i Grekland.
Själv föredrar jag att äta i mindre lokala tavernor, att handla kryddor, frukt, vin, honung, olivolja och kosmetika i små lokala butiker. Varför det? För att gynna små grekiska företagare, för att hjälpa de överleva, för att förhindra deras försvinnande och för att Grekland ska förbli grekisk och därför att jag älskar Grekland. ![]() Jag glömmer aldrig att en mindre butikshandlare i Parga var tacksam att jag inhandlade hos honom två almanackor med olika motiv från Grekland. Enigma |
|
|||
|
|||
![]()
Jag handlar inte heller i stora matkedjeaffärer i Grekland,utan bara i små lokala mataffärer men det beror inte bara på att jag vill stödja just dessa, utan även på ren egoism från min sida, för det är så himla mysigt att handla där....och jag har ingen som helst aning om ifall ägarna i dessa sköter sina skatter eller är skattesmitare...men jag har ju mina aningar
![]() Lissi Senast redigerad av Lissi den 2010-04-25 klockan 22:12. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
All-inclusive fenomenet är absolut något som man måste kunna framföra åsikter om. Och det är definitivt inte tröttsamt att ta del av inlägg som på ett seriöst sätt försöker peka på företeelsens negativa sidor. Lars |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Enigma |
|
||||
|
||||
![]()
Det blir bättre och bättre.
Greklands sak är vår. |
|
||||
|
||||
![]()
Tänkte bara lite....
![]() Jag har en bekant inom skattemyndigheterna i Grekland och kanske måste dom börja någonstans där?? Dom tycker ju att dom sköter sina jobb men men... Då vi ätit middag så blev vi ofta bjudna,eller väldigt liten nota... Korrupt ja.... Bästa bordet på klubbarna...ja Gratis drinkar...ja Inte ställde jag mig upp och insiterade på att jag måste få betala och få kvitto. Alla utnyttjar systemet. Från minsta till största näringsidkare. Det är ganka vanligt med ett kuvert med pengar då "masen" kommer på besök. Då kommer man lindrigt undan som en del säger. Arbetskraften i Grekland blir fler och fler människor från länder utifrån. Billigare men... Det måste nog ändras många saker på många nivåer för att få igång karusellen. Jag åker dit igen och igen, gör som jag alltid brukar, handlar äter, dricker och känner att jag har mycket liten inverkan i det stora ekonomiska läget. Jag dömer ingen och uppmuntrar ingen. Än så länge är vi fria människor som får tycka och tänka som vi vill. Kreta får mina semesterpengar i år också, hoppas någon euro hamnar rätt ![]() Myssa.... |
|
||||
|
||||
![]()
- Det har hänt en del i mygelbranchen. Två dar i rad har man nu berättat om olika chefer som tagit mutor och nu straffas, den ene i vad det nu heter i Sverige, tomt-och-egendomsmyndigheten, den andre i just skatteverket. Om det kan leda till att färre myglar får man gärna publicera alla såna fall.
En jättelik reform är på gång gällande kommunerna men det får jag berätta om på annan tråd. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja IMF är den som kommer att få dra åt strypsnaran. Det som förvånar mig är att grekerna fortsätter att strejka och protestera. Naturligtvis är det självklart för alla att ingen vill få det sämre men som en fd svensk statsman sa den som är satt i skuld är inte fri. Krisen verkar ju vara mycket värre än vad alla förväntat sig och har de senaste dagarna fått följdeffekter över hela Europa. Vad vet genomsnittsgreken egentligen och hur tänker man är de frågor som väcks hos mig? Blunda går inte det går inte över och om Tyskland och Frankrike inte lättar på plånboken som de naturligtvis kommer att göra för det gemensamma projektet som Euron är går Grekland i konkurs.
Eva http://www.vk.se/Article.jsp?article=346996 Senast redigerad av Eva L den 2010-04-28 klockan 22:15. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
![]()
En sida med info om Grekland o ekonomin som jag brukar läsa .www.ekathimerini.com
|
![]() |
|
|