Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-23, 17:53
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Greklands vänner

Greklands vänner åker till Grekland i år, och nästa år och nästa år. Gärna två gånger per år. Förhindra grekisk ressession!
Res inte till annat land i ex:s nordeuropa. Inga namn.
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 18:12
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Sv: Greklands vänner

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Greklands vänner åker till Grekland i år, och nästa år och nästa år. Gärna två gånger per år. Förhindra grekisk ressession!
Res inte till annat land i ex:s nordeuropa. Inga namn.
Snälla du, vi är greklandsvänner, men vi reser precis var vi vill. Med tanke på Greklands nödlån från övriga EU, så kanske man måste omvärdera vissa tankar. Grekland är och har alltid varit korrupt, därför har de dessa problem. När pengarna hamnar i fel "fickor", ja.... du förstår.
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 19:15
xenoss avatar

Citat:
Grekland är och har alltid varit korrupt, därför har de dessa problem.
Min, verkliga , vänner, Vassili, Anna, Dimitri, Harris, Costas, Manoli, säger du att de är korrupta?
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 22:22
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Min, verkliga , vänner, Vassili, Anna, Dimitri, Harris, Costas, Manoli, säger du att de är korrupta?
Ja det tål nog att funderas över.... Vad menar vi med korrupt? Ja tror nog att vi alla har några Vassillisar, Annor, Dimitrisar, Harrisar, Costasar och Manolisar som vi inte gärna ser som "korrupta". Men vi måste nog vara väldigt medvetna om att dom lever i en helt annan verklighet än den vi ser när vi besöker vårt älskade Grekland under några veckor eller i bästa fall månader om året. Dom flesta jobbar nog och sliter för att få livet att gå ihop men jag tror att vi får nog inte vara alltför blåögda och tro att just "våra" vänner skulle vara annorlunda eller rättare sagt kan vara annorlunda än de flesta andra greker. Och faktum kvarstår att den kris landet hamnat i beror ju på något.
//maji
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 22:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Svåra frågor men i det läge Grekland nu är i framstår det som klart för alla att en förändring med omgripande samhällsförändringar måste till och korruption, svart sektor etc måste bekämpas. Människor måste väl få åka vart det vill och att bli så ensidig att enbart Grekland duger ger bara ett fånigt intryck.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 22:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag åker OFTAST Grekland för att jag trivs där, älskar land och människor och natur. Greklands ekonomi kan jag inte påverka i någon större grad. MEN jag vill åka till andra länder också och gör så när det passar mig. Visst vet jag att alla värdar jag betalt hyra till skattefuskar men jag har faktiskt inte brytt mig.

Jag förstår faktiskt inte Ditt inlägg Xenos. Du vänder Dig till fel målgrupp tror jag då vi alla här åker till Grekland så ofta vi kan/vill redan nu.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 23:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
men jag tror att vi får nog inte vara alltför blåögda och tro att just "våra" vänner skulle vara annorlunda eller rättare sagt kan vara annorlunda än de flesta andra greker. Och faktum kvarstår att den kris landet hamnat i beror ju på något.
//maji
Exakt vad jag tänkte men inte lyckades formulera tidigare i kväll.
De har helt enkelt inte /haft/ något val.
Alla måste ju leva efter och anpassa sig efter normerna där man bor.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 08:04
xenoss avatar

Citat:
Jag förstår faktiskt inte Ditt inlägg Xenos. Du vänder Dig till fel målgrupp tror jag då vi alla här åker till Grekland så ofta vi kan/vill redan nu.
Jag har inget annat forum. - Jag tror inte att det bara är "vänner" som läser Kalimera. - Jag har saknat ett formulerat stöd för vänner i nöd. - Attityden "de får skylla sig själva" och även "slå på en som ligger", är för mycket för mig. - Kan inte undgå att idag läsa mellan raderna i meduiabilden;

Dom får skylla sig själva!

De är korrupta, de bedriver en dålig politik, de lever över sina tillgångar, de de är ju greker - bananrepublik med fina stränder.
Är det någon som läst något slags försvar för Grekland någonstans, visa mig, tack.
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 08:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

När andra får betala notan även vi genom vårt medlemsskap i EU går det väl knappast att försvara en politik, inställning. levnadssätt som bygger på en stor svart sektor, bristfällig skattemoral, muta och bestickning etc. För den skull behöver det väl inte innebära att inte många av oss lider med folket särskilt de som har få resurser, är fattiga, arbetslösa, har små möjligheter att påverka i det stora och som nu kanske får det ännu värre. För att det ska bli bättre på sikt måste ju förändringar ändå till och det är väl uppenbart för alla.

Det är bara att hoppas att Grekland klarar av det stålbad som väntar. Rent cyniskt så måste jag säga att strejker och protester inte leder någon vart just nu i varje fall. Genom lånen blir Grekland utelämnade till EU:s och IMF:s krav på ett mycket mer påtagligt sätt än tidigare men något val att avstå har de knappast.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 12:12
Hellens avatar

Citat:
.
Är det någon som läst något slags försvar för Grekland någonstans, visa mig, tack.
Vad är det för slags försvar du vill se skrivet?
Vad är det du vill att "vi" skall försvara?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 15:46
xenoss avatar

Citat:
Vad är det du vill att "vi" skall försvara?
Ta det inte personligt min vän. Jag frågade om någon läst något till Greklands försvar. Inte att du skulle försvara Grekland. Frånvaron av något som, med rätta, kan försvara Grekland, lyser i "mina " tidningar, "min" radio, "min" TV. Motsatsen ser/hör man lätt - sälj en ö ungefär.
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 17:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Erik - jag undrar lite om du blandar ihop dina personliga relationer i Grekland och till Grekland - med det som pågår på samhällsnivå, i offentligheten?

Jag har inga problem med att ha fortsatta goda relationer i Grekland - och att samtidigt konstatera att staten Grekland faktiskt står i den ekonomiska skamvrån just nu.

Jag har heller inga problem med att se att korruption förekommer på alla nivåer i Grekland - från de högsta ministrarna till minsta gyrosställe i gathörnet. Det är säkert så att även människor jag känner i Grekland ingår i det där korrumperade systemet - det påverkar inte mina relationer till dem. Och det påverkar inte heller nämnvärt min syn på Grekland.

Jag kommer att fortsätta att älska det liv Grekland kan erbjuda mig och jag kommer att strö pengar omkring mig när jag är, precis som vanligt.

Det här har jag skrivit i andra sammanhang förut men nu tar jag till det igen: Om man verkligen älskar så accepterar man även de negativa sidorna.

För mig behövs inget försvar för Grekland. Grekland är ju inte jag, kritik mot Grekland är inte kritik mot mig.
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 17:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

MYCKET BRA FORMULERAT INKFISH!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 18:18
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Inkfish!

/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 18:35
xenoss avatar

Citat:
- jag undrar lite om du blandar ihop dina personliga relationer i Grekland och till Grekland - med det som pågår på samhällsnivå, i offentligheten?
Så här i efterhand - det var liksom meningen.
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 19:58
Hellens avatar

Citat:
Ta det inte personligt min vän. Jag frågade om någon läst något till Greklands försvar. Inte att du skulle försvara Grekland. Frånvaron av något som, med rätta, kan försvara Grekland, lyser i "mina " tidningar, "min" radio, "min" TV. Motsatsen ser/hör man lätt - sälj en ö ungefär.
Ingen fara- jag tog det inte personligt.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 20:03
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

En sak som vi greklandsälskare kan göra är att i möjligaste mån stödja dom inhemska hotellen äta på tavernorna och restaurangerna som ägs av grekerna själva handla allt vi behöver på dom små affärerna, och inte falla för den "all inklusive" våg som sköljer över turistorterna.

Om man tänker efter, så vad händer om alla börjar boka in sig på dessa hotell som tillhandahåller allt inom hotellets väggar? Jo det är ju självklart att dom flesta får slå igen. Tänk att inte få strosa på kvällen och välja nya restauranger utan istället äta av den framdukade Buffén som serveras allt som oftast. Usch så tråkigt.
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 21:55
Millies avatar

Det är ju en självklarhet att äta på de lokala tavernorna.
Finns inget bättre i Grekland!

/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 22:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Så här i efterhand - det var liksom meningen.
Aha. Det kunde jag aldrig tro, eftersom du lät så plågad.

Lissi och Millie: tack tack
Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 22:55
Millies avatar

Det var såå lite sååå!

/Kerstin
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:22.